Jump to content
Annons

Vinyl till datorn


Baltazar

Recommended Posts

Farsan har fått nog av sina vinylskivor och vill ha dem i datorn, jag har fått den hedersvärda uppgiften att konvertera det hela!

Nu behöver jag tips på program som kan genomföra detta på ett bra sätt, både för PC och Mac, men främst mac.

Alltså vinyl till datorn, behöver inte vara mp3 utan bra kvalitet i första hand, ska jag köra .ogg?

Så spotta ut era tips på bra program!

Tack för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Soundforge.

Jag har använt det massor sen jag lyckades få bort brummet genom att byta kablar (Yo! DD!).

Enkelt att spela in i & sen kan du ju välja vilket format du vill spara det som. Om du ska bränna det på CD så är ju såklart en obruten wav-kedja att föredra.

Har du en bra vinylspelare & bra kablage så ska du inte behöva tvätta spåren.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Jag gissar att det blir för dig som för alla andra som tänker att "jaha, nu ska jag flytta över hela skiten till CD!"

- du lägger ner efter 5 låtar.

Det alla glömmer är att musiken i princip alltid finns att hitta på fildelartjänster (lagligt dessutom, fram till årsskiftet), och hur lång tid det faktiskt tar att 1. spela in och 2. klippa och 3. bränna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det alla glömmer är att musiken i princip alltid finns att hitta på fildelartjänster (lagligt dessutom, fram till årsskiftet), och hur lång tid det faktiskt tar att 1. spela in och 2. klippa och 3. bränna.

Det trista är att jag har så många vinylskivor som inte går att hitta på nätet (letar jag på fel ställe?!?). Då måste man vackert sitta där och spela av sina gamla skivor.

Med en bra skivspelare, bra nålar, bra kablar etc så är det som Danny Cort säger, man behöver oftast inte göra något. Kanske redigera bort något enstaka knäpp eller hack i någon låt.

Jag har också mest använt Soundforge. Skulle vara kul med något mer automatiserat program. Typ spela av en hel sida på vinylskivan, och få automatiskt editerat i de olika spåren. Finns det?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det trista är att jag har så många vinylskivor som inte går att hitta på nätet (letar jag på fel ställe?!?).

Soulseek. :rolleyes:

Skulle vara kul med något mer automatiserat program. Typ spela av en hel sida på vinylskivan, och få automatiskt editerat i de olika spåren. Finns det?!?

Tror inte det skulle funka särskilt bra... Hur vet programmet att det är dags att byta spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soulseek. :rolleyes:

Tror inte det skulle funka särskilt bra... Hur vet programmet att det är dags att byta spår?

Jag testade soulseek en gång förut men det fungerade inte bra alls. Kanske dags för ett nytt försök?!?

Min tanke var att hela sidan på vinylskivan blir ett enda långt spår, och där det blir tyst, där är det läge att göra uppdelningen mellan spåren.....nej det kanske inte skulle fungera, men det vore trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomendera Waves paket med diverse brus och knaster borttagning.....ruskigt bra. Har bara testat Steinberg Clean för länge sedan, version 1 eller nått sånt, och det var ok.....det är väl billigt också!?

Att automatisera borde ju inte bli optimalt, med tanke på att vinyl är så "personligt", om man kan säga så.....varje låt brusar och knastrar ju på sitt eget sätt! jag tror att det mest tidskrävande faktiskt blir att spela in allting........rensa upp i låtarna går snabbt när du väl rattat till några "standard" insätllningar som du sedan bara korrigerar lite från låt till låt....

Att få datorn att förstå vart den ska byta låt kan ju knappast vara något större problem......efter tystnad(kanske reglerbart tröskelvärde) som varar med än typ 2 sekunder gör den automatiskt en ny fil av det.....vet inte om det finns något sådant för det, men så svårt kan det inte vara....

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
efter tystnad(kanske reglerbart tröskelvärde) som varar med än typ 2 sekunder gör den automatiskt en ny fil av det.....vet inte om det finns något sådant för det, men så svårt kan det inte vara....

Om du någon gång ägt ett kassettdäck med spola-till-nästa-låt-funktion så vet du att det inte är så enkelt - det finns gott om fällor för autogrejer...

Ut nu och ladda musik! Jag kan garantera att 9 av 10 skivor ni kommer sitta och pilla med finns att hämta därute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför allt detta snack om brus och knaster? Har ni inte tagit hand om era gamla vinylskivor? :rolleyes: Jag har flera gamla skivor som jag har spelat av och gett till kompisar, utan att behandla ljudfilerna. Och det är ingen som klagat på ljudkvaliten!

nattvaktaren: Är det som du säger så är det grymt bra! Misstänker dock att det finns lite gamla konstiga vinyler som ingen orkat rippa och lägga ut....måste testa och kolla snart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker dock att det finns lite gamla konstiga vinyler som ingen orkat rippa och lägga ut....

Visst är det så.

Men även jag vill sjunga Soulseeks lov: Jesse G - "That's Hot" trodde jag aldrig jag skulle hitta, men det gjorde jag. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför allt detta snack om brus och knaster? Har ni inte tagit hand om era gamla vinylskivor? 😆 Jag har flera gamla skivor som jag har spelat av och gett till kompisar, utan att behandla ljudfilerna. Och det är ingen som klagat på ljudkvaliten!

Ditt namn till trots har du uppenbarligen inte vaknat upp bakfull med en halväten tunnbrödsrulle på bröstet och hela vinylsamlingen - full av flottiga fingermärken - utspridd på golvet. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

I senaste versionen av Nero finns det ett program som "gör om" vinyl till cd, jag har inte provat det själv med det står i instruktionen att det ska fixa att dela upp låtarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt namn till trots har du uppenbarligen inte vaknat upp bakfull med en halväten tunnbrödsrulle på bröstet och hela vinylsamlingen - full av flottiga fingermärken - utspridd på golvet. 😄

😄

Allvarligt talat så laddar jag också hellre än att rippa. Hinner inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt namn till trots har du uppenbarligen inte vaknat upp bakfull med en halväten tunnbrödsrulle på bröstet och hela vinylsamlingen - full av flottiga fingermärken - utspridd på golvet. 😄

Hahahaha 😄

Alkohol får mig alltid att vilja spela alla mina bra skivor för alla som kommer i min väg. Ju fler skivor som spelas, desto bättre, max en minut per låt! Sedan måste jag nog ha någon primalinstinkt som klipper till, för varje bakfull morgon då det varit efterfest kan det se ut som fan hemma, men skivorna ligger snyggt och prydligt i sina fodral!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka skivor hittar du inte?

Bra fråga. Har väl ingen komplett lista direkt.....låt mig tänka.... tex Natural Fours första skiva Good Vibes skulle jag gärna ha. Tror inte den släpts på CD, och den brukar kosta typ 1000 kr om man hittar den på vinyl. Har inte hittat den på något fildelningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka skivor hittar du inte?

Bra fråga. Har väl ingen komplett lista direkt.....låt mig tänka.... tex Natural Fours första skiva Good Vibes skulle jag gärna ha. Tror inte den släpts på CD, och den brukar kosta typ 1000 kr om man hittar den på vinyl. Har inte hittat den på något fildelningsprogram.

Sånt finns på soulseek... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...