Jump to content
Annons

Behringer compressor


Bluemoon

Recommended Posts

Nu vet inte jag om någon på forumet har en Behringer kompressor, eller sett någon, men jag chansar.

Jag har ju alla inställningar som jag vill ha på den (spelar in sång med den, så jag har inte någon jättehård kompression) men nu funderar jag över alla dessa knappar. Måste jag ha dom intryckta vid vardera "ratt" för att kompressor ska reagera på mina inställningar? Jag har väldigt svårt att avgöra när jag lyssnar, å kompressorn är några år så jag finner inte instruktionsboken:(

Borde det inte funka ändå, även fast knapparna inte är intryckta?

Hoppas någon vet vad jag menar när jag nämner dessa knappar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Åh, du.... är på jobbet å den är hemma, men jag är nästa helt säker på composer. Jo "composer pro xl" klingar väldigt bekant!

Störigt som 17. De har alltid tidigare haft betydligt bättre blider på hemsidan, så att man har kunnat se något på dem...

Många knappar blir det... 😉

Det är nog bäst om du tar en titt i manualen först och återkommer med frågorna sedan - för det blir en jädrans massa knappar att reda ut om man ska gå igenom alla... 🙂

http://www.behringerdownload.de/MDX2600/MD...L_SVE_Rev_B.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Störigt som 17. De har alltid tidigare haft betydligt bättre blider på hemsidan, så att man har kunnat se något på dem...

Många knappar blir det... :rolleyes:

Det är nog bäst om du tar en titt i manualen först och återkommer med frågorna sedan - för det blir en jädrans massa knappar att reda ut om man ska gå igenom alla... 😉

http://www.behringerdownload.de/MDX2600/MD...L_SVE_Rev_B.pdf

Tack för manualen Claes! Först och främst måste jag reda ut knapp 8 och 9. De som sitter mittemellan "treshold och ratio". Texten är för mig lite förvirrande. Innan komressorn har jag en extern micpreamp (kanske ej relevant). Men frågan är nu. Jag har ingen av dessa två knappar intryckta. Men mina treshold och ratio inställningar borde väl ändå vara igång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för manualen Claes! Först och främst måste jag reda ut knapp 8 och 9. De som sitter mittemellan "treshold och ratio". Texten är för mig lite förvirrande. Innan komressorn har jag en extern micpreamp (kanske ej relevant). Men frågan är nu. Jag har ingen av dessa två knappar intryckta. Men mina treshold och ratio inställningar borde väl ändå vara igång?

De två knapparna har med sidechain att göra - dvs om du vill koppla in t ex en eq för att bestämma att en viss frekvens ska styra mer av hur mycket kompressorns ska jobba. Man kan få till en variant av de-esser på det sättet - men om du inte kopplar in något där, så ska de inte vara intryckta.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två knapparna har med sidechain att göra - dvs om du vill koppla in t ex en eq för att bestämma att en viss frekvens ska styra mer av hur mycket kompressorns ska jobba. Man kan få till en variant av de-esser på det sättet - men om du inte kopplar in något där, så ska de inte vara intryckta.

Det verkar som i princip alla knapparna har med omkoppling å göra. Visst är jag rätt ute? Förutom den inbyggda de-essern, där är det av och på knapp eller om man är man eller kvinna (fast den inbyggda de-essern vill jag minnas att den suger så jag kör utan och arbetar med "s" i efterhand:) ) Sen så finns det en knapp mellan attack och release som heter Auto, den trycker man vill bara in om man inte vill köra den mauellt som jag gör nu? Knapp 14 (interact knee) den borde väl vara bäst att köra o-intryckt, den knappen ställer nämligen om från hardknee till IKA-karakteristik, och det låter ju mer vettigt att ha "hardknee" eller hur? Jag känner väldigt osäker när jag läser manualen eftersom så många ord är främmande för mig. Måste läsa på lite om dessa ord (även om det är bäst att lära i praktiken). Men eftersom jag jobbar mest med mjukvara så har jag inte kopplat så mycket. Enbart sången är ju genom externa grejor (förutom eq, reverb m.m)

Tack för all hjälp hittills Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som i princip alla knapparna har med omkoppling å göra. Visst är jag rätt ute? Förutom den inbyggda de-essern, där är det av och på knapp eller om man är man eller kvinna (fast den inbyggda de-essern vill jag minnas att den suger så jag kör utan och arbetar med "s" i efterhand:) ) Sen så finns det en knapp mellan attack och release som heter Auto, den trycker man vill bara in om man inte vill köra den mauellt som jag gör nu? Knapp 14 (interact knee) den borde väl vara bäst att köra o-intryckt, den knappen ställer nämligen om från hardknee till IKA-karakteristik, och det låter ju mer vettigt att ha "hardknee" eller hur? Jag känner väldigt osäker när jag läser manualen eftersom så många ord är främmande för mig. Måste läsa på lite om dessa ord (även om det är bäst att lära i praktiken). Men eftersom jag jobbar mest med mjukvara så har jag inte kopplat så mycket. Enbart sången är ju genom externa grejor (förutom eq, reverb m.m)

Tack för all hjälp hittills Claes!

Du är helt rätt på det. 😄

När det gäller hard eller soft knee, så beror det på vilket man vill ha. Hard knee sätter ju upp en mer precis brytpunkt där kompressorn börjar jobba, medan soft knee har en mjuk övergång mellan icke-komprimerad nivå och komprimerad. Vill man att kompressorn ska märkas mindre, så kan det alltså vara bättre att köra med soft knee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är helt rätt på det. 🙂

När det gäller hard eller soft knee, så beror det på vilket man vill ha. Hard knee sätter ju upp en mer precis brytpunkt där kompressorn börjar jobba, medan soft knee har en mjuk övergång mellan icke-komprimerad nivå och komprimerad. Vill man att kompressorn ska märkas mindre, så kan det alltså vara bättre att köra med soft knee.

Okej, så IKA-karakteristisk är samma som softknee? Då hänger jag med på den. Då är det väl bara knapp 20, 21 och 22 kvar, jo knapp 17 också.

Knapp 20 och 21 har med avlyssning att göra om jag förstått rätt. Det har ingen egentlig funktion, bara att man kan lyssna hur den torra vs. den blöda signalen låter? Eller vänta, det har med koppling att göra också?

Knapp 22 är en enhancer? Det känner jag igen. Är det något slags delningsfilter? Jo, det är det. Brukar använda det på mina mjuksyntar. Är det vanligt att köra det på kompressorn? Kanske inte på sång direkt 😉

Få se, knapp 17 ger ljudet en annan klang, det kanske skulle vara något att prova? Elektronrör ska det låta som? Är det dom som inte är bra? Min micpreamp är en "tube" tror jag (om nu det säger nått) .

Och 12 tog bort den punpande effekten, något jag inte märker av med mina inställningar dock, så den har väl ingen större betydelse då.

Nu var det nog inte några fler otydligheter! 😄

Tusen tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så IKA-karakteristisk är samma som softknee? Då hänger jag med på den. Då är det väl bara knapp 20, 21 och 22 kvar, jo knapp 17 också.

Då försöker jag väl reda ut begreppen lite. 🙂

Knapp 20 och 21 har med avlyssning att göra om jag förstått rätt. Det har ingen egentlig funktion, bara att man kan lyssna hur den torra vs. den blöda signalen låter? Eller vänta, det har med koppling att göra också?

20 (in/out meter) väljer om du ska se insignalen eller utsignalen på mätaren. Kan vara bra för att ställa in "makeup gain", dvs OUTPUT-ratten. Normalt ställer man in den ratten så att nivån på utgången med kompressor inkopplad eller urkopplad blir lika - dvs man kompenserar för den signalnivå-förlust man får vid kompressionen, så att man inte får mer brus än nödvändigt.

21 (in/out) är för att koppla förbi kompressor helt, så om den står i OUT-läget, så är det samma sak som att koppla ihop ingången direkt med utgången - alltså en bypass-switch.

Knapp 22 är en enhancer? Det känner jag igen. Är det något slags delningsfilter? Jo, det är det. Brukar använda det på mina mjuksyntar. Är det vanligt att köra det på kompressorn? Kanske inte på sång direkt 😏

Enhancern lägger till en del i diskanten. Man brukar tappa en del i toppen vid kompression, så därför kan det vara bra att använda lite försiktigt - men det är förstås något som öronen måste bestämma...

Få se, knapp 17 ger ljudet en annan klang, det kanske skulle vara något att prova? Elektronrör ska det låta som? Är det dom som inte är bra? Min micpreamp är en "tube" tror jag (om nu det säger nått) .

17 (tube) verkar vara någon sorts röremulering (det står nämligen inte att det sitter något rör i burken, så därför antar jag att det är en elektronisk emulering) - och det är ofta inte så lysande, men åter igen så får du helt enkelt lita på dina öron och avgöra om det är bra eller dåligt för dig.

Och 12 tog bort den punpande effekten, något jag inte märker av med mina inställningar dock, så den har väl ingen större betydelse då.

Den kopplar basen förbi kompressorn, så att den inte påverkar kompressionen, så det är en bra idé att ha den aktiverad, om man inte är ute efter att använda kompressorn lite mer som en effekt - och VILL ha det pumpande ljudet.

Då ska allt förhoppningsvis vara glasklart nu...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...