Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, jag skulle söker en VST plugg som kan göra sideshain ducking på ett ställbart frekvens område. 😕

Alltså det jag söker är en de-esser som bara duckar vissa frekvenser, dvs inte pajjar hela dynamiken i tex en loop utan bara tar bort tex basenfrekvensen på önskade områden.

Annons
Postat (redigerat)
  staf sa:
Tja, jag skulle söker en VST plugg som kan göra sideshain ducking på ett ställbart frekvens område. 😱

Alltså det jag söker är en de-esser som bara duckar vissa frekvenser, dvs inte pajjar hela dynamiken i tex en loop utan bara tar bort tex basenfrekvensen på önskade områden.

Det är ju det en de-esser gör....... 😕

EDIT: inte så vanligt med basfrekvenser dock men det finns ju! Annars kan du använda en kompressor eller gate samt ett EQ och använda dig av sidchain.

Redigerat av Fredster
Postat (redigerat)

hmm. En gång till från början nu.. 😄

Om jag fattat det hela rätt:

Du vill sidechaina ett paket med något ljud fast du vill inte att "hela" ljudet ska trigga utan bara ett visst frekvensområde av ljudet? Är jag på rätt spår??

Du kan ju alltid dubbla trigspåret, EQ'a bort allt utom det stället som du vill ska trigga, på med en vanlig sidechainad kompressor och låt den styra det andra paketet. (skruva givetvis ner volymen helt så du inte får dubbelt av det frekvensområdet eftersom du har den o-eqade audiokakan och spelar upp också.

EDIT: Eller är det en vanlig bandkompressor du söker?? Efter att ha läst jämförelsen med en de-esser så börjar jag undra lite.....

Redigerat av VacUm
Postat
  VacUm sa:
hmm. En gång till från början nu.. 😛

Om jag fattat det hela rätt:

Du vill sidechaina ett paket med något ljud fast du vill inte att "hela" ljudet ska trigga utan bara ett visst frekvensområde av ljudet? Är jag på rätt spår??

Du kan ju alltid dubbla trigspåret, EQ'a bort allt utom det stället som du vill ska trigga, på med en vanlig sidechainad kompressor och låt den styra det andra paketet. (skruva givetvis ner volymen helt så du inte får dubbelt av det frekvensområdet eftersom du har den o-eqade audiokakan och spelar upp också.

EDIT: Eller är det en vanlig bandkompressor du söker?? Efter att ha läst jämförelsen med en de-esser så börjar jag undra lite.....

Yes du är på rätt spår.

Exakt så jag menar... & Du menar att jag ska dela upp samplingen i tex 2 frekvenser och (tex basen för sig och resten därtill) och sedan bara sidechaina ena spåret? jo det verkar ju vara en lösning faktiskt. 🙁

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat
  staf sa:
Du menar att jag ska dela upp samplingen i tex 2 frekvenser och (tex basen för sig och resten därtill) och sedan bara sidechaina ena spåret? jo det verkar ju vara en lösning faktiskt. 😛

Så brukar jag göra och det går så bra .

Postat
  nattvaktaren sa:
  staf sa:
Du menar att jag ska dela upp samplingen i tex 2 frekvenser och (tex basen för sig och resten därtill) och sedan bara sidechaina ena spåret? jo det verkar ju vara en lösning faktiskt.  😛

Så brukar jag göra och det går så bra .

tufft

Postat
  staf sa:
Tja, jag skulle söker en VST plugg som kan göra sideshain ducking på ett ställbart frekvens område. 🙂

Soundhack Spectralgate låter möjligen som något liknande:

Citat
+spectralgate is a spectral version of the standard

noise gate/ducker dynamics processor (Fig.11). It divides

the frequency range into 513 bands, and applies a separate

noise gate on each band. This allows you to gate or duck

some bands without affecting others, thus affecting only

specific frequencies. In addition, you can draw a

threshold shape, setting a separate threshold for each

frequency.

http://www.soundhack.com/shapers.php

Postat
  bonzo sa:
  staf sa:
Tja, jag skulle söker en VST plugg som kan göra sideshain ducking på ett ställbart frekvens område. 🙂

Soundhack Spectralgate låter möjligen som något liknande:

Citat
+spectralgate is a spectral version of the standard

noise gate/ducker dynamics processor (Fig.11). It divides

the frequency range into 513 bands, and applies a separate

noise gate on each band. This allows you to gate or duck

some bands without affecting others, thus affecting only

specific frequencies. In addition, you can draw a

threshold shape, setting a separate threshold for each

frequency.

http://www.soundhack.com/shapers.php

Perfekt, det där måste vara det jag letar efter... tackar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.