Jump to content
Annons

Gamla synthar i ny tappning


debatt

Recommended Posts

Hej!

När man använt gamla synthar med unika ljud som inte längre fungerar eller ens finns kvar och vill spela de låtarna live så blir det minst sagt problem. Hur löser man det?

Min konkreta fråga gäller: om det finns någon mjukvara, plug in eller instrumentplugg kallas det bestämt, avseende Yamaha YS200, Ppg wave och Kawai K1-II?

Och min abstrakta fråga: hur gör man rent allmänt för att bevara en synths ljud, även då synthen inte funkar längre. Kan man sampla in ljuden på nåt sätt? Tar man i så fall alla tonerna på klaviaturet en och en? Finns det instrumentpluggar för snart sagt, "alla" synthar som funnits? Såg nyligen en för Ppg wave.

🙂🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, för PPG Wave finns det en plugg.

I livesituationer brukar jag skruva till liknande ljud på en annan synth eftersom man ju inte alltid orkar släpa med sig allt. Det är ju inte så hemskt noga att det blir precis likadant...

Och visst kan man sampla av gamla synthar. Det ska till och med finnas pluggar som fixar det åt dig (ton för ton automatiskt).

Men annars kan man ju faktiskt se till att de gamla syntharna fortsätter att funka, genom att lämna in dem på service!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, för PPG Wave finns det en plugg.

I livesituationer brukar jag skruva till liknande ljud på en annan synth eftersom man ju inte alltid orkar släpa med sig allt. Det är ju inte så hemskt noga att det blir precis likadant...

Och visst kan man sampla av gamla synthar. Det ska till och med finnas pluggar som fixar det åt dig (ton för ton automatiskt).

Men annars kan man ju faktiskt se till att de gamla syntharna fortsätter att funka, genom att lämna in dem på service!

Problemet är att en av syntharna stals, en gick sönder genom en oförutsedd olyckshändelse (hur ser förutsedda olyckshändelser ut förresten?) och en fick batteribrist och minnesrensning och det går inte att återställa ljuden... säger expertisen på verksta'n. Tror den såldes sedan, ändå, till en fantast.

Pluggar som fixar ens sampling!!!!!!!!! Lovely. Får söka på det.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hold on!! :rolleyes:

Den synth som stals funderar jag på att köpa på nytt - det var brorsans och det var bara skit skit skit när den försvann, både för hans egna och våra låtar. Det är sällan man ser den begagnad, men nyligen såg jag två ex, dessutom i Sverige. Missade bägge gångerna dock - såg auktionerna ended förra veckan. Men jag hugger nästa gång.

Den synth som gick sönder är min egen och en snubbe ska titta på den, går nog att byta ett par tangenter. Eller finns det lim som är starkare än om den aldrig gått sönder?!

Den tredje synthen trodde jag såldes, men en kompis till kompis förvaltar den är senaste budet nu... Fast den låter ingenting, eftersom minnesbanken är empty. Detta gäller ppg-n.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...