Jump to content
Annons

Märkligt ljud i vänster öra


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag vaknade upp i morse med ett märkligt fenomen i vänster öra. Det började med ett sånt där tjut som går över på några sekunder. Därefter stannade ett sus kvar men det märkligaste är att så fort jag hör ett ljud så ligger där en tinnitus-efterklang som tonar ut på en fjärdedels sekund. Förstår ni hur jag menar. Allt jag hör med vänster öra hörs tillsammans med ett tjut som försvinner så fort ljudet avtar.

Någon som varit med om detta? Man blir ju sjukt orolig ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nja, inte exakt som du beskriver men det kan ju klart vara någon frm av tinnitus. Jag insåg en dag (02/03 tror jag) att det där pipet som man hör ibland inte försvann. Och som en efterbliven wannabe-polare hänger det kvar än idag... Jag tyckte det var grymt jobbigt ibörjan men nu tänker jag oftast inte på det längre. Inte mycket att göra så vitt jag vet, ta det lugnt, drick inte sprit eller kaffe, nyttja inte tobak - det är väl de vanliga råden. Inte för att det blir bättre av att följa dem men det blir inte sämre i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag vaknade upp i morse med ett märkligt fenomen i vänster öra. Det började med ett sånt där tjut som går över på några sekunder. Därefter stannade ett sus kvar men det märkligaste är att så fort jag hör ett ljud så ligger där en tinnitus-efterklang som tonar ut på en fjärdedels sekund. Förstår ni hur jag menar. Allt jag hör med vänster öra hörs tillsammans med ett tjut som försvinner så fort ljudet avtar.

Någon som varit med om detta? Man blir ju sjukt orolig ... 😎

Tja, låter som någon form av tinnitus eller bara överansträngning, känner igen det där, vila öronen så går det förhoppningsvis över...

lite massage av käkmuskler och nacke brukar hjälpa för mej, kan själv få liknande problem om jag har jobbat mycket och är spänd

i nacke och käkar,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för alla svar.

Efter 20 minuter gick det över till ett konstant tjut i vänster öra och efter ytterliggare nån halvtimme så försvann det helt. Så skönt! 😆 Misstänker att det är stressrelaterat ... lite för mycket jobb på sistone. Satt igår o pluggade in 53 låtar till ett vik jag har i veckan. Ska repa idag och man vill ju spika låtarna.

öronproppar använder jag alltid ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Hehe, grabbar - ni har kanske inte förstått att det är försent att använda örontroppar om man har fått tinnitus...

Men, till grabben som har problemet.

Jag har själv haft ett fast pip mest i vänster öre. Konstant i frekvens, och db. (tror jag, inte mätt med instrument hos läkare)

Till och börja med är man lite panik slagen, men efter ett tag (i mitt fall, över 1 år) märks det knappt alls.

Bara om man känner efter, och det gör man jo ibland.

Klart man ska skydda öronen, och öronproppar är det smartaste att alltid ha med sig på live spelningar.

MP3 spelare är det störste problemet, ljudet blir då fokuserad rakt in i årgångarna - och om man vid misstag sätter på spelaren och den står på högsta volym kan man göra skada som medför tinnitus eller värre.

//Pax

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har liknande, ibland har jag ett brus i höger öra som jag knappt är medveten om, den övergår till ett pip som sedan "faller ned" till någon slags basig ton (på omloppet av en sekund eller så) sen utan förvarning hör jag hur tydligt som helst.

Stress fenomen? Tecken på dåligt med sömn? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan här problematik verkar vara väldigt individuell. Har själv pip ibland, som verkar vara stressrelaterat. Lider också av ljudkänslighet, vilket innebär att en smärta uppkommer i höger öra när jag utsätts för starkt ljud. Den smärtan sitter ofta i en dag eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...