Jump to content
Annons

Mikrofontips


julben

Recommended Posts

Hej,

Tänkte köpa en bra mikrofon som jag skall använda till att i huvudsak spela in sång och ackegitarr med. Har tidigare haft en U-87 som jag var mycket nöjd med. Jag har en Summit Audio 2BA-221 Mikpreamp som jag tänkte använda tillsammans med den nya mikrofonen. Har tänkt mig ett maxpris på 7 000 kr. Kanske lite mer, men då skall verkligen vara värd det. Spelar i huvudsak in pop/rock.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Hej,

Tänkte köpa en bra mikrofon som jag skall använda till att i huvudsak spela in sång och ackegitarr med. Har tidigare haft en U-87 som jag var mycket nöjd med. Jag har en Summit Audio 2BA-221 Mikpreamp som jag tänkte använda tillsammans med den nya mikrofonen. Har tänkt mig ett maxpris på 7 000 kr. Kanske lite mer, men då skall verkligen vara värd det. Spelar i huvudsak in pop/rock.

Tacksam för svar

Lawson L47 FET är en fantastiskt prisvärd mick, dock kostar den uppåt 9-10.

Annars en Akg 414 (beggad) eller audiotechnica AT-4050, som båda ligger under 7.

L47an är helt klart närmast U87 av de här tre mickarna. Själv så tycker jag den är mer användbar än U87 och gör sig bättre på nästan allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lawson L47 FET är en fantastiskt prisvärd mick, dock kostar den uppåt 9-10.

Annars en Akg 414 (beggad) eller audiotechnica AT-4050, som båda ligger under 7.

L47an är helt klart närmast U87 av de här tre mickarna. Själv så tycker jag den är mer användbar än U87 och gör sig bättre på nästan allt.

Tack för tipsen. Skall kolla upp dem. Lawson känner jag igen sedan tidigare och den låter ju finfint. Skall kolla lite priser på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips blir Brauner Phantom, väldigt allround mic som låter otroligt bra. Tror mikrofonen.se har den i anniversary edition för 9500:-

Har tittat på den i musikaffären idag. Den hette Brauner Phantom Classic Basic. Var det den du menade? Har den några nackdelar som du känner till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat på den i musikaffären idag. Den hette Brauner Phantom Classic Basic. Var det den du menade? Har den några nackdelar som du känner till?

Den vi har på studion heter Brauner Phantom Anniversay Edition och ska vara samma som Phantom Classic om jag förstår det hela rätt, men Phantom Classic ligger på 14-15000:- och Anniversary edition kostar bara 9500:-, enda skillnaden är att Anniversary Edition är svart (vilket också är mycket snyggare 😉)

Classic Basic vet jag inte om det är samma. Men den vi har är otroligt bra på det mesta vi har testat den på, sång, akustisk gitarr framförallt. Jämför man med tex AKG C414 som nämnts tidigare i tråden så tycker jag att Braunern har mycket behagligare topp, gillar inte C414 på sång, kör den nästan bara på trummor.

Lawson mikrofonen har jag inte testat så den kan jag inte jämföra med tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...