Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har tänkt göra en studio hemma. Vill helst inte hamna över 10 000kr för alltihop.

Ska spela in el- och halvakustisk gitarr samt bas + eventuellt sång.

-Har en MacBook

-Har gitarrer, gitarrförstärkare+topp, effektpedal (Zoom G2.1u, kan användas som ljudkort).

-I programväg har jag Cubase LE & Garageband, har inte bestämt vilket jag ska använda.. Tips?

Är nybörjare på detta område så jag vore tacksam för tips på monitorer, kablar, mickar osv.

Annons
Postat (redigerat)

Mikrofoner (+sladdar och stativ) samt högtalare och hörlurar verkar saknas på din lista. Sen ... jag känner inte till något om Zoom G2s kapacitet att agera ljudkort, men .. det vette fasen om inte ett dedikerat ljudkort ändå ger dig bättre prestanda och trygghet. M-audio Audiophile 2496 t.ex. är fortfarande ett bra ljudkort och kostar bara några hundra. Hörlursväg skulle jag föreslå AKG K240, bästa allround-lurarna enligt min åsikt. Mikrofoner och högtalare är föremål för diskussion, användning och åsikt.

Redigerat av Opus99
Postat (redigerat)

vill du göra det så billigt som möjligt köper du bara ett ljudkort. Kopplar instrumenten direkt till ljudkorten in i datorn, väljer ljud via olika pluggar osv. Sedan en mic till sång. Ett stativ, sladdar, DAW. Kan du få för säkert 5.000. allt.

Men vill du har lite mera att leka med och komma lite längre med dina inspelningar vill man kanske införskaffa monitorer, någon mer mic (condenser mic), hörlurar osv. Men då drar det iväg.

Men om du bara ska spela in för att leka och se vad du kan göra så räcker det mycket bra med, ett litet ljudkort på 1-2 kanaler. En mic.

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.