Jump to content
Annons

hur funkar en kompressor egentligen?


rockdemon

Recommended Posts

jag har aldrig riktigt fattat vad de olika rattarna i en kompressor gör, t.e.x den som är standard i cubase, treshold vet jag vad det är, men de andra, det är väl attack o release o sånt. Hur funkar dom och vad är bra till vad? kommer inte på hur de ska ställas in.

Skillnaden när man kompressar t.ex. en akustisk gitarr gentemot ett trumset?

fråga 2. multibandskompressorn:

man delar upp frekvenserna, sen kan man typ öka/sänka volymen på dom och sen den där kurvan? vad blir skillnaden om jag höjer det som ser ut som en volymstapel gentemot att jag bara gör snävare kurva?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag har aldrig riktigt fattat vad de olika rattarna i en kompressor gör, t.e.x den som är standard i cubase, treshold vet jag vad det är, men de andra, det är väl attack o release o sånt. Hur funkar dom och vad är bra till vad? kommer inte på hur de ska ställas in.

Skillnaden när man kompressar t.ex. en akustisk gitarr gentemot ett trumset?

gör en sökning på forumet. Du kommer att hitta massor med matnyttigt. Alltifrån förklaringar till förslag på inställningar för olika instrument. Studios mixskola hade också ett bra avsnitt om kompressor. Jag tror Du kan tanka ner det som pdf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det lär ju finnas en massa men jag hittar inget, söker jag på ex. "kompressor trummor" så får jag upp hur mkt som helst men det handlar ju om vad som helst bara att orden trummor och kompressor finns med i tråden.... hur söker man på rätt sätt här?

söker jag på kompressor +inställning +trummor kommer en tråd om huruvida nån ska köpa ett nytt trumset.... !?!

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...