rockdemon Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 (edited) jag har aldrig riktigt fattat vad de olika rattarna i en kompressor gör, t.e.x den som är standard i cubase, treshold vet jag vad det är, men de andra, det är väl attack o release o sånt. Hur funkar dom och vad är bra till vad? kommer inte på hur de ska ställas in. Skillnaden när man kompressar t.ex. en akustisk gitarr gentemot ett trumset? fråga 2. multibandskompressorn: man delar upp frekvenserna, sen kan man typ öka/sänka volymen på dom och sen den där kurvan? vad blir skillnaden om jag höjer det som ser ut som en volymstapel gentemot att jag bara gör snävare kurva? Edited February 19, 2009 by rockdemon
wonderboy Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 jag har aldrig riktigt fattat vad de olika rattarna i en kompressor gör, t.e.x den som är standard i cubase, treshold vet jag vad det är, men de andra, det är väl attack o release o sånt. Hur funkar dom och vad är bra till vad? kommer inte på hur de ska ställas in. Skillnaden när man kompressar t.ex. en akustisk gitarr gentemot ett trumset? gör en sökning på forumet. Du kommer att hitta massor med matnyttigt. Alltifrån förklaringar till förslag på inställningar för olika instrument. Studios mixskola hade också ett bra avsnitt om kompressor. Jag tror Du kan tanka ner det som pdf.
rockdemon Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 (edited) Jo det lär ju finnas en massa men jag hittar inget, söker jag på ex. "kompressor trummor" så får jag upp hur mkt som helst men det handlar ju om vad som helst bara att orden trummor och kompressor finns med i tråden.... hur söker man på rätt sätt här? söker jag på kompressor +inställning +trummor kommer en tråd om huruvida nån ska köpa ett nytt trumset.... !?! Edited February 19, 2009 by rockdemon
jesus Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 har du en grym video om grunderna i en kompressor.
jesus Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 har du en grym video om grunderna i en kompressor.
Claes Holmerup Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 För att få lite hum om vad de olika sakerna betyder, så kan du läsa lite om det HÄR.
jesus Posted February 19, 2009 Posted February 19, 2009 (edited) Där har du en grym video om grunderna i en kompressor. /Jesus EDIT: Sry för dubbelpost! Edited February 19, 2009 by jesus
rockdemon Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 För att få lite hum om vad de olika sakerna betyder, så kan du läsa lite om det HÄR. oo, wikipedia klarar biffen ännu en gång. lite av en bibel det där. ska studera resten av arbetsdagen.... tackar!
Recommended Posts