Jump to content
Annons

måste man använda kompressor och effecter?


rockstone

Recommended Posts

om man lyckas att fånga riktigt bra grundljud om man spelar in tex trummor ,bas, gittar och sång. typ stilmässigt som ac dc higway to hell, måste man använda kompressorer och sånt för att få det riktigt bra i mixen eller räcker det att eq a fram rätt freqenser så att allt får plats i mixen. hur gjorde tex ac dc, creedence och tidiga kiss, använde dom effecter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
om man lyckas att fånga riktigt bra grundljud om man spelar in tex trummor ,bas, gittar och sång. typ stilmässigt som ac dc higway to hell, måste man använda kompressorer och sånt för att få det riktigt bra i mixen eller räcker det att eq a fram rätt freqenser så att allt får plats i mixen. hur gjorde tex ac dc, creedence och tidiga kiss, använde dom effecter?

nej

man måste ingenting

ja

det gjorde dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut att de använt eq och kompressor. De två är ju grunden i mixning ihop med panorering. Sen vill man ju också skapa "rum/ djup". Det kan man göra genom att spela in på så sätt att rummet tas upp eller så använder man sig av effektpluggar alt bägge delar.

Lägg mycket krut på detta. Sen kommer vi till "effekter". Jag utgår från att Du menar ekon, chorus, flangers och diverse annat. Här brukar ju de grupper Du nämner använda dem sparsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men när man kollar i studiotidningar så ser man massa exempel kurvor på hur man ska eq a tex sång, kan man verkligen följa detta? beror det inte helt på hur man har spelat in sången hur mycket bas man ska skära och var man ska lyfta och sänka frekvenser???

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men när man kollar i studiotidningar så ser man massa exempel kurvor på hur man ska eq a tex sång, kan man verkligen följa detta? beror det inte helt på hur man har spelat in sången hur mycket bas man ska skära och var man ska lyfta och sänka frekvenser???

Jo, det är nog bara "guidlines" att se som startpunkt... Som lekman har man ju inget alls att utgå ifrån och då är det bra (tycker jag i alla fall) att få en färdig ukrva etc att börja med. Sen kan man testa att justera utifrån denna kurva för att förhoppningsvis förbättra efter tycke och smak samt förutsättningar... Att helt förutsättningslöst "lyssna" sig till ett bra ljud är givetvis bäst men för oss nybörjare är det nästan en orimlighet.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, men när man kollar i studiotidningar så ser man massa exempel kurvor på hur man ska eq a tex sång, kan man verkligen följa detta? beror det inte helt på hur man har spelat in sången hur mycket bas man ska skära och var man ska lyfta och sänka frekvenser???

Jo, kurvorna är mycket ungefärliga. Dock kan Du lära Dig mycket på att studera dem. Var brukar man leta och lyfta fram fyllighet i manlig sång? Var hittar man tydligheten och luftigheten? Testa dessa kurvor på Ditt material. Då märker Du kanske att Du hittar Din fyllighet 20 Hz under det ställe som kurvan angav, helt ok. Om Dina kurvor dock avviker för mycket kan man ju ev börja fundera över om något kan vara galet med inspelning, lyssning etc. Jag påstår att eq-kruvor är jättebra att börja från som nybörjare, speciellt såna där de åtföljs av en text som förklarar vad de är ute efter. Snart är man på g på egen hand. Kompressorinställningar är kanske än mer ungefärliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte gått troll i att komprimera hela skiten så mycket att en låt hörs bra även på låg volym i en liten skitplastradio i ett köksfönster?

Spelar man högre i lite fläskigare stereo hör man genast hur mycket mer det studsar och svänger om musiken när man komprimerar mindre. Fast helt utan kompressor på tex en samplad virvel så är det risk att paja högtalarna.

Creedence plattor är helt underbara, både låtarna, hur de spelar och produktionen. På Youtube har jag sett dem live spela The Midnigth Special. Vilket fruktansvärt drag på dom, och ännu värre på publiken.

En nästan garderobsstor Kustomrigg Creedence style spelade jag bas på long ago.

Men nog är det så att om man ska få det att låta bra får man se till så sångpålägg och trumspel är så jämna från början att kompressorn kan gå på sparlåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det inte gått troll i att komprimera hela skiten så mycket att en låt hörs bra även på låg volym i en liten skitplastradio i ett köksfönster?

Spelar man högre i lite fläskigare stereo hör man genast hur mycket mer det studsar och svänger om musiken när man komprimerar mindre. Fast helt utan kompressor på tex en samplad virvel så är det risk att paja högtalarna.

Creedence plattor är helt underbara, både låtarna, hur de spelar och produktionen. På Youtube har jag sett dem live spela The Midnigth Special. Vilket fruktansvärt drag på dom, och ännu värre på publiken.

En nästan garderobsstor Kustomrigg Creedence style spelade jag bas på long ago.

Men nog är det så att om man ska få det att låta bra får man se till så sångpålägg och trumspel är så jämna från början att kompressorn kan gå på sparlåga.

Jag förstår vad Du menar men är det inte samtidigt så att kompressor kan användas väldigt transparent precis som eq? Jag menar, det finns gott om inspelningar som vi upplever som väldigt naket och naturligt ljudande? Även där används eq och kompressor flitigt, dock försiktigt på de flesta instrument. Breda kurvor på eq med bara höjningar/ sänkningar på en till tre db och kompressorinställningar där den bara jobbar på de högsta topparna? Sen är det ju faktiskt fråga om musikstil, ljudideal som styr hur det används. Det är också så att kompressor ofta används för att färga ljudet och ge det ett sound.

Minns ett reportage i International Musician från tidigt 80-tal. De hade en återkommande grej där de var ute och recenserade ljud och ljudanläggningar vid olika artisters konserter. Denna gång handlade det om AC/DC och en spelning i England under deras "For Those About To Rock"-turné. AC spred ju gärna ryktet om sig om hur de inte använde sig av något "fusk" vare sig i studio eller live. Man hade gått igenom hela systemet och längst ner i effektracket hade man hittat en ekomaskin. Detta gjorde man ett sort nummer av i tidningen. Teknikern ursäktade sig dock med att det bara låg lite, lite rum på virvel, sång och körer. Man hade dock medvetet gömt undan ekot för att inte någon skulle se!

Om man vill ha ett "naturligt" sound: Använd Dig av ett väljudande rum, skapa plats för varje instrument med försiktiga justeringar på eq, använd kompressor för att dämpa de värsta topparna, panorera ut med måtta. Så uppfattar jag att man gjort på inspelningar jag uppfattar som "naturligt/ autentiskt" gjorda. Om Du ska använda effekter, använd sådan som uppfattas naturliga, t ex ett impulsreverb med ett "riktigt" rum laddat.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar dubba sången en gång och köra d ena spåret på lite lägre volym, är det klokast att göra en send kanal och eq a dom på samagång eller ska dom skäras olika på nåt vis tro? och brukar man tex ha reverb ,delay på bägge sång spår eller bara på lead spåret??

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar dubba sången en gång och köra d ena spåret på lite lägre volym, är det klokast att göra en send kanal och eq a dom på samagång eller ska dom skäras olika på nåt vis tro? och brukar man tex ha reverb ,delay på bägge sång spår eller bara på lead spåret??

Med dubbad sång brukar iallafall jag mixa båda spåren någorlunda lika,

men på dubbspåret brukar jag skära lite i toppen för att undvika dubbla s- och t-ljud.

Det blir snabbt stökigt om det finns för många sånna.

Av samma anledning brukar jag undvika delay på dubbad sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad Du menar men är det inte samtidigt så att kompressor kan användas väldigt transparent precis som eq? Jag menar, det finns gott om inspelningar som vi upplever som väldigt naket och naturligt ljudande? Även där används eq och kompressor flitigt, dock försiktigt på de flesta instrument. Breda kurvor på eq med bara höjningar/ sänkningar på en till tre db och kompressorinställningar där den bara jobbar på de högsta topparna? Sen är det ju faktiskt fråga om musikstil, ljudideal som styr hur det används. Det är också så att kompressor ofta används för att färga ljudet och ge det ett sound.

Minns ett reportage i International Musician från tidigt 80-tal. De hade en återkommande grej där de var ute och recenserade ljud och ljudanläggningar vid olika artisters konserter. Denna gång handlade det om AC/DC och en spelning i England under deras "For Those About To Rock"-turné. AC spred ju gärna ryktet om sig om hur de inte använde sig av något "fusk" vare sig i studio eller live. Man hade gått igenom hela systemet och längst ner i effektracket hade man hittat en ekomaskin. Detta gjorde man ett sort nummer av i tidningen. Teknikern ursäktade sig dock med att det bara låg lite, lite rum på virvel, sång och körer. Man hade dock medvetet gömt undan ekot för att inte någon skulle se!

Om man vill ha ett "naturligt" sound: Använd Dig av ett väljudande rum, skapa plats för varje instrument med försiktiga justeringar på eq, använd kompressor för att dämpa de värsta topparna, panorera ut med måtta. Så uppfattar jag att man gjort på inspelningar jag uppfattar som "naturligt/ autentiskt" gjorda. Om Du ska använda effekter, använd sådan som uppfattas naturliga, t ex ett impulsreverb med ett "riktigt" rum laddat.

Jo, är det rocknroll med trummor och ös måste man ha lite kompressor, om än väldigt lite. Slår trummisen 20 slag av stegrande hårdhet på virveln tycker jag det ska låta starkare för varje slag, och det gör det om man har lagom lite kompressor. En del gamla inspelningar med Hendrix tex komprimerade de trummorna ganska mycket, det hörs på cymbalerna.

Att ta avgörandet hur mycket eller lite man ska komprimera kan få den hårdaste bluesneger att få hjärtklappning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...