Jump to content
Annons

Hur spelar jag in min låt via dator?


storstark

Recommended Posts

Hejsan! Jag har gjort en låt och den vill jag spela in på datorn.. och jag undrar hur jag ska bära mig åt.. för när man spelar in en låt så spelar man väl inte lixom igenom hela låten utan man spelar några takter och sedan kopierar man och klistrar va? så man inte råkar tabba sig på något när det är 10 sek kvar av låten.. och jag vill även spela in så att jag kan sitta och lyssna till huvud melodin i låten och sedan göra ett solo till det.. vad ska jag använda för program? ska lixom spela in först gitarr sen bas sen trummor sen sång.. vad behöver jag.. Mvh mange

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Jag vet inte hur mycket förkunskaper du har så jag utgår från att du inte har några. Då du kommer stöta på massa nya ord så slänger jag in en liten kortfattad ordlista också.

DAW: Digital audio workstation. Helt enkelt ditt inspelningsprogram

Pre amp: Signalen från din mikrofon är för svag och behöver förstärkas för att du ska få rätt nivå vid inspelning. Det är detta din pre amp gör.

Fantommatning: skickar ut +48v till din mikrofon. Behövs vid användning av en kondensatormikrfon.

cardoid (njure), åtta, rundupptagande: Detta är beskrivningar på med vilken riktning mikrofonen fångar upp ljudet

DI: Direct input. En ingång anpassad för att koppla in elgitarr eller elbas direkt i ljudkortet. Kallas för att man spelar in en lajnad signal. Finns även separata boxar att köpa för detta som kallas för Line box.

I/O: Input/output. Hur många ingångar och utgångar det finns.

Balanserad och obalanserad kabel: Skillnaden mellan dessa lite kortfattat är att en obalanserad kabel består av två ledare och en balanserad består av tre ledare. Den tredje ledaren i en balanserad kabel är fasvänd och motverkar störningar även vid längre kablar.

XLR: Kontaktbeteckning, används för att koppla in mikrofoner.

TELE: Ännu en kontaktbeteckning. Används oftast för att koppla in instrument.

RTAS/VST/AU: Olika format på pluggar som används av olika DAW:s. Många pluggar görs i flera format. Ljudkvalitén påverkas inte av vilket format pluggen är i.

Nu till din fråga:

Det första du måste besluta om är vilket DAW du vill använda. Vanligt förekommande är Pro Tools, Cubase, Logic (endast för mac), Sonar. Som nybörjare skulle jag råda dig till att välja ett DAW som någon vän kanske använder då detta ger dig lättare möjlighet att få hjälp om du kör fast. Ljudkvalitén påverkas inte av vilket DAW du använder utan det är en smaksak och vad du trivs med att jobba i.

När du valt DAW så ska du börja titta på ljudkort. Ibland följer ett DAW med ljudkortet. Vilket ljudkort du väljer är en del beroende på hur många I/O du behöver. Ska du spela in akustiska trummor så rekommenderar jag ett minimum på 4 ingångar med pre-amps. Ska du använda ett trumprogram som Superior drummer, eller Addictive drums eller något annat så kanske det räcker med två ingångar? Men detta är enbart du som kan bestämma då du vet dina egna behov.

Nästa val du behöver göra är hur du ska spela in din gitarr och bas. Du kan antingen micka upp en förstärkare eller använda gitarrsimulering i datorn. I det senare fallet så kopplar du in ditt instrument till din DI ingång och skruvar fram ditt ljud i efterhand.

Nu när du vet vad du ska micka upp och inte så kan du börja titta på mikrofoner. Bra att ha i början är en bra allround mikrofon. Här kan jag rekommendera Line Audio CM3 för akustiska instrument. Shure SM57 för gitarrförstärkare/virvel/pukor och i vissa fall sång. Samt en stormembranig kondensatormikrofon för sång. En kondensatormikrofon tar in mycket av rummet vid inspelning. Om du har dålig akustik så kan en dynamisk mikrofon vara att föredra.

Nu när du har ditt DAW, ljudkort, mikrofoner så är det tillslut dags att börja tänka på vad du ska lyssna igenom. Vid inspelning så vill du gärna ha ett par slutna hörlurar för att ha så lite läckage som möjligt in i mikrofonen. Vid mixningen så kan du antingen använda dina slutna lurar, eller hellre ha ett par öppna hörlurar eller monitorer. Vad du väljer är helt upp till dig. Fördelen med ett par öppna hörlurar är att ljudet du mixar inte påverkas av rummets akustik om du inte har akustikbehandlat det.

Hoppas detta gav lite råd på vägen och lycka till!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättast är det att sticka till en studio eller polare med utrustning å spela in. För att kika på hur man/de jobbar och sen möjligen ge sig in på det själv. (har du någon som hellst tendens till prylgalenhet bör du dock snarast släppa instrumenten och springa åt andra hållet....)

Kan ju vara så att det e ett fickminne att spela in låtideer du eg behöver... Inte en inspelningsstudio hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ett gratis program som heter audacity som man kan spela in i. sen tror jag programet Reaper går att använda nån månad på prov, fullt fungerande demo.

det viktigaste när man när man spelar in är Latency (fördröjning), för att slippa det behövs en drivrutin som heter Asio (finns en som heter asio4all som kan laddas hem och funkar till de flesta ljudkort) men problemet med datorns vanliga ljudkort är att det inte har preamps och ingångar för gitarr, mic osv.

så det du främst behöver är ett ljudkort för musik.

ang. inspelning av låt, kan du spela igenom hela låten utan fel så gör det, annars tar man om där det blir fel eller kopierar från något annat ställe i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)
Hejsan! Jag har gjort en låt och den vill jag spela in på datorn.. och jag undrar hur jag ska bära mig åt.. för när man spelar in en låt så spelar man väl inte lixom igenom hela låten utan man spelar några takter och sedan kopierar man och klistrar va? så man inte råkar tabba sig på något när det är 10 sek kvar av låten.. och jag vill även spela in så att jag kan sitta och lyssna till huvud melodin i låten och sedan göra ett solo till det.. vad ska jag använda för program? ska lixom spela in först gitarr sen bas sen trummor sen sång.. vad behöver jag.. Mvh mange

När jag spelar in flera instrument efter vartannat, så brukar jag börja med det instrument man känner sig säkrast på och lägga in ett enkelt rythmspår som styr takt och ackordbytessekvensen.

Sedan lägger jag på de riktiga rythm.instrumenten som trummor o bas.

Sedan kommer det riktiga compgitarrspåret.

Därefter soloinstrument och sedan sång.

Jag brukar försöka spela in ett spår från början till slut , eller åtminstonde en full vers (som jag sedan kan kopiera och addera till nästa vers).

Har jag gjort ett fel under inspelningen , så spelar jag in ett nytt spår eller delar av spåret och "klipper o klistrar" ihop de båda spåren så att jag blir nöjd , kan behövas ett antal tagningar så att alla fel kan ersättas med bra delar.

När man sedan är nöjd med alla instrumentspåren , så "mastrar" man ihop dem till ett stereospår och balanserar volumen på alla instrumenten så att det blir bra, man kan också sprida ut dem i stereobilden.

När slutligen exporterar hela "projektet" till en .wav eller .mp3 fil så tystar jag det ursprungliga "rythmspåret".

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...