Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej hej, helt ny här på forumet, tänkte börja med att fråga om det är någon som testat sennheiser e604? Lite sugen på nya grejor och trumm-mickar är alltid något som man har användning för. Vad tycker ni? hyffsat prisvärda om de låter bra.

///Joakim

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

e604 är det bästa jag använt till pukor (live iaf). Dom låter jättebra och är lätta och smidiga att sätta fast/rikta.

Andra mickar jag jobbat med som jag inte gillar lika bra är Shure SM/Beta57 och Beta 56, diverse AKG-mickar, Audix i5 och en del billiga "kompletta set" (typ TSM och JJlabs). Det ska sägas att Beta57:an och i5:an låter väldigt bra till virveltrummor.

Postat

Bra livemick. Till inspelning är det bra med en mick som inte sitter på sargen utan på eget stativ. Det gör det lättare att placera den där man vill och man riskerar inte att få med vibrationsljud från trumsargen.

Postat
Bra livemick. Till inspelning är det bra med en mick som inte sitter på sargen utan på eget stativ. Det gör det lättare att placera den där man vill och man riskerar inte att få med vibrationsljud från trumsargen.

ah, det är ju sant, å andra sida borde det ju inte vara något problem att fästa den i vanlig mickhållare, om inte sarghållaren är fastmonterad och är i vägen. Tänker att om man gillar soundet så finns det alltid sätt 😉

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
ah, det är ju sant, å andra sida borde det ju inte vara något problem att fästa den i vanlig mickhållare, om inte sarghållaren är fastmonterad och är i vägen. Tänker att om man gillar soundet så finns det alltid sätt 😉

om jag inte minns fel är sargfästet fastmonterat i micken. Har för mig att det är en gummiklämma, men det kan vara helt fel.

Edit: men det kan kanske gå att få fast den i ett vanligt stativ ändå om man är lite kreativ

Redigerat av maart
Postat (redigerat)

Nejdå, den sitter med en skruv i hållaren så det är bara skruva bort och skruva fast den på ett vanligt mickstativ.

Helt okej mick annars.

Redigerat av Polpotkin
Postat

för att utveckla frågan då också, är det någon som testat e904? hur skiljer de sig åt? upptagning, läck sound?

Postat (redigerat)
för att utveckla frågan då också, är det någon som testat e904? hur skiljer de sig åt? upptagning, läck sound?

Bara testat dem live och upplever de som fylligare/djupare (på ett användbart sätt) än 600-serien.

Edit: Jag kan också tillägga att jag testat 500- och 600-serien i inspelningssammanhang och tycker att 509/609 helt klart har en plats. 504/604 tycker jag däremot är lite anonyma. Föredrar faktiskt SM57. En annan smidig dynamisk mikrofon värd att kolla in är Beyer M201.

Redigerat av joachime
Postat

okej, tack. ska kolla in M201:an. Måste säga att det är ett helt grymt forum det här, snabba och ba svar, här kommer man att trivas!

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.