Jump to content
Annons

Köra Cubase på Mac?

Recommended Posts

Sahlbergsson (oregistrerad)
Postat

Har ofta fått höra "Mac-folk kör Logic, PC-folk kör Cubase". Allt får ju tas med en nypa salt, men är det någon som har bra/dålig erfarenhet av att köra Cubase på Mac. Funderar själv på Cubase Studio 5 i Mac Book Pro.

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Cubase fungerar på osx men fungerar bättre på windows. Latency och multicpu stödet är inte alls i klass med logic och ju fler cpu:er desto större

skillnad. Mac folk börjar bli ganska irriterade nu eftersom cubase 5:an inte var ett dugg bättre än 4:an vilket många hade hoppats på. Och steinberg

sätter nog också windows först. Cubase4 fanns i 64-bitars testversion och i cubase5 så är det fullt stöd, men ännu ingen 64-bitars på OSX och steinberg har indikerat att det dröjer.

Postat

Kan bekräfta det som pme skriver. Jag kör ibland Cubase 4 på en Mac Pro med Leopard och det ger inte alls samma prestanda som samma program i samma dator fast bootad med Windows XP.

Det är faktiskt en av anledningarna till att jag kör dubbla operativsystem (Wavelab är en annan).

Postat

Kan bekräfta ovanstående inlägg. Cubase 4's prestanda på Intel Mac suger (om man får vara lite burdus) i jämförelse med t.ex. Logic eller Cubase på Windows.

Inför kommande Mac Pro köp till studion, funderar jag faktiskt nästan på att BARA ha Windows på datorn. Dock är jag inte så sugen att använda Windows Vista x64, men men.

Och tyvärr verkar det som om att det komma dröjja ett bra tag innan vi får se samma prestanda i Cubase 5 på OSX som i Windows.

Sahlbergsson (oregistrerad)
Postat
Kan bekräfta ovanstående inlägg. Cubase 4's prestanda på Intel Mac suger (om man får vara lite burdus) i jämförelse med t.ex. Logic eller Cubase på Windows.

Inför kommande Mac Pro köp till studion, funderar jag faktiskt nästan på att BARA ha Windows på datorn. Dock är jag inte så sugen att använda Windows Vista x64, men men.

Och tyvärr verkar det som om att det komma dröjja ett bra tag innan vi får se samma prestanda i Cubase 5 på OSX som i Windows.

Tack för alla svar. Har själv funderat på Windows i Mac, men vill minnas en massa varningar i Studios test av nya Mac Pro...

Postat

En till här, som har hört sägas att cubase på mac funkar inte fullt lika "smärtfritt" som på en vältrimmad pc - av flera olika skäl. Supporten för köpta mac produkter ska från steinbergs sida vara ganska tunn med.

Postat (redigerat)
En till här, som har hört sägas att cubase på mac funkar inte fullt lika "smärtfritt" som på en vältrimmad pc - av flera olika skäl.

Tror inte man kan dra några slutsatser om vare sig operativsystem eller systemkonfigurationer. Det är nog så att Steinberg inte sätter så hög prioritet på Mac-sidan. Hade de prioriterat Mac lika högt som Windows borde Wavelab varit lanserat för OS X för länge sedan.

Edit: Pillade lite bara...

Redigerat av joachime
Postat
Tror inte man kan dra några slutsatser om vare sig operativsystem eller systemkonfigurationer. Det är nog så att Steinberg inte sätter så hög prioritet på Mac-sidan. Hade de prioriterat Mac lika högt som Windows borde Wavelab varit lanserat för OS X för länge sedan.

Edit: Pillade lite bara...

Jo, det är nog så. Jag vill minnas att de flesta kommentarerna i den här riktningen var ..... jo, så var det. Cubase 4 vart en delvis besvikelse för en del, och då kom diskussionerna om 4an funkade lika illa på mac .. och dom rapporterna kom att det funkade ungefär lika där - i bästa fall, typ.

Men nog siktar Steinberg på PC .. det tycker jag märks tydligt med.

pme (oregistrerad)
Postat

Prestandan för en CPU är det inte så stor skillnad på windows eller osx. Men hanteringen av flera CPU:er på osx är inte bra. Någon hade provat en waves plugin. I logic kunde han köra 21 instanser medans han med samma plugin på Cubase kom upp i 3 innan det blir spikes och dropouts.

(På en mac pro med 8 core)

Postat (redigerat)
Någon hade provat en waves plugin. I logic kunde han köra 21 instanser medans han med samma plugin på Cubase kom upp i 3 innan det blir spikes och dropouts.

(På en mac pro med 8 core)

Ruggigt! Så stora prestandaskillnader har jag inte upptäckt, men ungefär 20 % mer kraft i Windows (då har jag bara använt medföljande pluggar iofs).

Redigerat av joachime
Postat (redigerat)

Lite OT, men hur seriöst är det att släppa något för ett operativ och sedan inte ha det optimerat? Bättre att inte släppa det alls i mina ögon. Borde ju vara lättare att optimera ett program för MAC då man vet exakt vilka komponenter man skriver för. Antar väll att Cubase kostar lika mycket till mac som för PC. borde man som kund inte kunna kräva samma prestanda då? Nä, detta tycker jag är dålig stil av ett företag som steinberg som ändå ska vara ett av de stora.

sorry att jag gick OT, men jag tycker detta är riktigt dåligt.

MVH

Anders

EDIT: till trådskaparen. Om det är en ny macbook pro så va det väll lite strul med windows i den som togs upp i studiotidningen. Kolla upp det innan du bestämmer dig för Cubase på MAC.

Redigerat av Gizmozis
Postat
Lite OT, men hur seriöst är det att släppa något för ett operativ och sedan inte ha det optimerat? Bättre att inte släppa det alls i mina ögon. Borde ju vara lättare att optimera ett program för MAC då man vet exakt vilka komponenter man skriver för. Antar väll att Cubase kostar lika mycket till mac som för PC. borde man som kund inte kunna kräva samma prestanda då? Nä, detta tycker jag är dålig stil av ett företag som steinberg som ändå ska vara ett av de stora.

sorry att jag gick OT, men jag tycker detta är riktigt dåligt.

MVH

Anders

Ja du är då inte ensam om att tycka likadant 😆 Men som Mac användare är det väl bara att gilla läget, och att vänta på att Steinbergs utvecklare kan optimera Cubase så snart som möjligt. De är ju tydligen väl medvetna om problemet enligt Cubase.net forumet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.