Jump to content
Annons

Brutna ackord

Recommended Posts

Smiliz (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag funderar över hur man skriver brutna ackord i ackordsanalys. Typ om jag spelar, A, A en oktav högre upp, samt C, vad blir det för ackord (eller kan man kalla det ackord?)

M.v.h.

Smiliz

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

jag skulle nog kalla det ett kvintlöst Amoll. Det är ju ett arpeggio med de viktigaste tonerna (grundton och ters, dock saknas 7:an som också brukar anses viktig men är viktigare i dur än i moll eftersom stor sjua i moll är väldigt ovanligt) men att kalla det för ackord vet jag inte... tror man som regel har minst tre (olika) toner i ett ackord. Kolla om det klingar snyggt att ta med G:et också, antingen istället för det andra A:et eller ovanför C:et. skulle jag gissa så tror jag att A-G-C-läggningen klingar bäst.

Postat (redigerat)

Att ett ackord är brutet innebär bara att man inte spelar tonerna samtidigt, utan efter varandra - lite som en harpa.

Ett ackord med tonerna A och C skulle tolkas som ett a-moll, men utan kvint (E). Skulle kunna skrivas Am(no 5th).

Men jag tror det skulle bli mest förvirrande eftersom det inte är så vedertaget. Om man inte har nån ters så skriver man ibland A(no 3rd)

Om du vill vara väldigt specifik i hur du vill att det ska spelas så funkar oftast inte ackordsanalys särskilt bra.

Då är det bättre att skriva det i noter eller tabulatur. Men du kan ju även sätta ackordsrutor ovanför ackorden och visa exakt hur de ska tas.

*** EDIT ***

Såg först nu maart's svar. Jag vet inte hur din låt låter men Am7 kan ofta vara ett bra alternativ för att få lite tätare klang.

Redigerat av Tophe
Smiliz (oregistrerad)
Postat

Tackar för svaren, börjar förstå nu 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.