Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag försöker skapa mig en bättre förståelse för det här med emuleringar och hur man kan tänka om dem. Jag känner till det grundläggande i skillnaderna mellan principerna att reglera ström genom rör eller transistorer, men inte så mycket detaljer.

Sonnoxkompressorn är jäklarimig totalt transparent - färgar inte nånting alls. Med den så kan jag trycka ihop t.ex. ett sångspår rätt bra. När det börjar bli "för mycket", så märker man det på att diskanten eller basen i sången börjar "ducka" för kraftigt för att det ska upplevas som trevligt. Men ibland finns behovet att trycka ihop sången ännu mer, och det går inte med Sonnoxen för då sabbar man själva ljudet i sig - det blir obehagligt att lyssna på.

Men, med en annan kompressor, som är en emulering av en rörkompressor, så kan jag trycka ihop sången betydligt mer. Anledningen till det - enligt vad mina öron säger mig - är att rör-emuleringen rundar av ljudet mer och kompressionen är inte lika stenhård som Sonnoxen är. Det känns som att när sångaren tar i rejält, och det blir en spik i volymkurvan, så släpper rör-emuleringen igenom mer av spiken, än Sonnoxen - som skoningslöst skulle hamra ner spiken med 100% effektivitet utan att röra ett ögonbryn. På så sätt känns rör-kompressionen betydligt mer rund och musikalisk och på vissa saker mycket mer effektiv. Är det här en observation som andra känner igen sig i, tro? att rör-kompression är betydligt mer dynamisk, eller är den mer ineffektiv .. eller hur ska man utläsa det här? Rör EQ emuleringarna som följer med är ju mer runda, luddiga, bumliga, mer musikaliska än tok-exakta. Är det en bra idé att tänka på samma sätt om rör kompressorer, eller är det en förhastad slutledning?

Vad mer som skiljer den ena från den andra, är att om man ökar input-nivån i rör-kompressorn - och tar ner kompressions-effekten proportionerligt - så ökar påverkan av ljudets tonkvalitet (mer rör-effekt) medan Sonnoxen - som alltid - står fast och klar som en välputsad ruta skottsäkert glas.

Men, om rör-emuleringen är en rör-emulering, ska man då se andra mjukvarueffekter - som inte utges som rör-emuleringar - som 'transistor'-emuleringar? och i så fall, om man höjer inputen i en transistor-baserad hårdvarukompressor .. påverkas då ljudet på samma sätt (om än in mindre utsträckning) av transistor-kretsen, eller är transistor-hårdvara - liksom "transistor-mjukvara" - nästan transparenta ändå tills när de klipper?

Ni som varit med, hur ser ni på saken?

Redigerat av Opus99
Annons
Postat

Sorry Opus. Jag tror du gör det för svårt för dig. Det är inget magiskt varken med rör eller röremuleringar.

Rätt grej på rätt plats och du får den effekt du vill ha. I dina öron kan det låta som himmelriket, i mina som värsta skräpet -- det är det som är så härligt med musik, det handlar om smak och vi har alla olika.

// Gunnar

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är inne på trombonistens linje.

Låter det gött så låter det gött.

Jag distar all analog utrustning om så medges, transistor eller rör spelar ingen roll.

Mixerbord, kompressorer, allt funkar bra som distbox när det är analogt.

Men när det kommer till pluggar är inte alls lika lätt att säga att man skall klämma på.

Jag gillar inte alls PSP vintage warmer som distar skitfult enligt mig men många tycker låter kanongott.

Screamer i Reason är bra.

Testa tex Blockfish kompressorn och Kjaerhus Classic kompressorn.

Blockfish kompressorn distar gott.

Medan Kjaerhus Classic kompressorn låter illa när den börjar dista enligt mig.

Smaken är som baken....

Redigerat av drloop
Postat
(...) Sonnoxkompressorn är jäklarimig totalt transparent - färgar inte nånting alls. Med den så kan jag trycka ihop t.ex. ett sångspår rätt bra. När det börjar bli "för mycket", så märker man det på att diskanten eller basen i sången börjar "ducka" för kraftigt för att det ska upplevas som trevligt. Men ibland finns behovet att trycka ihop sången ännu mer, och det går inte med Sonnoxen för då sabbar man själva ljudet i sig - det blir obehagligt att lyssna på.

Men, med en annan kompressor, som är en emulering av en rörkompressor, så kan jag trycka ihop sången betydligt mer.

Min fjuttiga erfarenhet i ämnet säger mig följande:

Skillnaden du beskriver är att idiottransparanta kompressorer jobbar inskränkningslöst över hela frekvensområdet, medan "emulatorer" kanske har en fixerad high-/lowpass.

T.ex: Min favoritkompressor är faktiskt en gratiskompressor med massa parametrar, bl.a. en som bestämmer vilken bandbredd kompressorn ska reagera på. Just den parametern i kombination med RMS tycker jag kan hjälpa mig att fejka "riktiga" prylar, och det rätt så tillfredsställande faktiskt.

Men som sagt, ska du snacka kompressorer ska du snacka med forumets kompressornörd Demonproducenten.

Postat (redigerat)

Mm, ni har kanske rätt.

Talade just med en polare som sa "Amen ditt nöt, det finns ju rör-grejor som låter renare än transistor-grejor och vice versa" 😊 Så det finns kanske inte så tydliga riktlinjer och modeller att förstå saken ur .. som jag försöker hitta.

Skillnaden du beskriver är att idiottransparanta kompressorer jobbar inskränkningslöst över hela frekvensområdet, medan "emulatorer" kanske har en fixerad high-/lowpass.

Ja, lite så känns det, som om dom har lite avrullning i botten/toppen, plus att kompressorer som benämns som "rör" eller "analog style" ofta är ganska fladdriga och grumliga i attack/releasen .. eller om det är rör-egenskaperna som orsakar det .. vet inte ... men dom rörmodeller jag brukar prova känns mer musikaliskt relevanta .. mycket på grund av det.

Anyway, tack för synpunkterna. The hunt continues ... *musiken från hajen*

Redigerat av Opus99
pme (oregistrerad)
Postat
Men, om rör-emuleringen är en rör-emulering, ska man då se andra mjukvarueffekter - som inte utges som rör-emuleringar - som 'transistor'-emuleringar? och i så fall, om man höjer inputen i en transistor-baserad hårdvarukompressor .. påverkas då ljudet på samma sätt (om än in mindre utsträckning) av transistor-kretsen, eller är transistor-hårdvara - liksom "transistor-mjukvara" - nästan transparenta ändå tills när de klipper?

Nej, de som inte försöker emulera rör är inte transistor emuleringar. Det vanligaste är nog bara att de försöker utföra en komprimering av signalen

så bra som möjligt. Men det finns också andra hårdvaror man emulerar. Tex så är de flesta riktiga rör kompressorer inte alls rörkompressorer utan

optokompressorer med rörförstärkare. Så en del emlulerar dessa optomotstånds dynamik och hoppas därmer på ett optosound.

Postat (redigerat)
Nej, de som inte försöker emulera rör är inte transistor emuleringar. Det vanligaste är nog bara att de försöker utföra en komprimering av signalen

så bra som möjligt. Men det finns också andra hårdvaror man emulerar. Tex så är de flesta riktiga rör kompressorer inte alls rörkompressorer utan

optokompressorer med rörförstärkare. Så en del emlulerar dessa optomotstånds dynamik och hoppas därmer på ett optosound.

Tackar .. värdefull synpunkt för mig. :rolleyes:

Gav mig också ett perspektiv på vad som ibland kanske menas med skillnaden mellan "analog style" kompressor och icke sådan.

Redigerat av Opus99

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.