Jump to content
Annons

Analog Studio!


tengen

Recommended Posts

Så här ser det ut i Vincent Gallo´s studio, helt analog med myyycket smarriga saker från en svunnen tid!

Drowning In Brown Studios

Kanske är det läge att att köpa Ampex rullbandare, Fairchild fjäderreverb och dittan och datten, eller?

Databrum eller gammalt brus?

Analogt eller digitalt?

Redigerat av tengen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker om att jobba analogt eftersom jag tycker att det ger ett mera kreativt arbetssätt.

Använder rullbandare lite då och då, men mest till att färga ljudet och få lite bandkompression.

Använder sällan rullband till att göra en hel inspelning. Kan vara ballt på vissa typer av musik att slänga det färdigmixade materialet genom en rullbandare innan man bouncar ut det för att få ett annat sound.

Nackdelen med att jobba analogt är ju att det är dyrt att köpa burkarna samt att det tar mycket plats och man kan inte "Spara" på samma sätt som med digital utrustning.

Fördelen med digital utrustning är ju att det är smidigare att jobba med och det är billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både och tycker jag bäst om. Att spela in analogt, från stärkaren, trummorna eller vad man nu spelar in, till mixerbordet och in i datorn. Är personligen mycket gladare för analogt ljud men när man sen kommer till editeringsfasen så är det mycket enklare och mer översiktligt med dator + programvara (iMac + Pro Tools i mitt fall). Därför tycker jag att det analoga och det digitala går hand i hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En massa stålar för underhåll av gamla grejer. usch.

Bättre att hyra in sig hos dom som har bra analoga grejer än att köpa själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

10inchLegend (oregistrerad)

Det är kul och jävligt inspirerande att spela in analogt, men om jag har lite bråttom (eller snarare är lat) så är det bra att pluggarna finns i burken 😊

Jag spelar alltså inte in analoga grejer för att det skulle "låta bättre" eller så, utan för att det är kul. Men det där går i perioder. Oftast blandrar jag friskt, ibland kör jag bara mjuka varor och ibland blir det de hårda grejerna. Dock alltid med datorn som inspelningsgrunka.

Redigerat av 10inchLegend
Link to comment
Dela på andra sajter

håller inte med om att det är smidigare att mixa digitalt eftersom det är lätt att börja "mixa med ögonen" dvs. man stirrar sig blind på inställningen av effekterna i datorn istället för att lyssna på hur det egentligen låter. Arbetssättet blir helt annorlunda när man mixar med analoga burkar jämfört med digitala diton. Jag föredrar analog mixteknik även då jag jobbar digitalt en hel del också. En nackdel är väl begränsningarna s uppstår med analog mixning. Man har kanske bara 4 rackkompressorer och resten av kanalerna får man köra bordets kompressorer på, även då dom kanske inte är direkt dåliga dom heller. Men för mig känns det naturligare att mixa genom att vrida på potar och dra i reglar istället för att vifta med en mus på en datorskärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller inte med om att det är smidigare att mixa digitalt eftersom det är lätt att börja "mixa med ögonen" dvs. man stirrar sig blind på inställningen av effekterna i datorn istället för att lyssna på hur det egentligen låter. Arbetssättet blir helt annorlunda när man mixar med analoga burkar jämfört med digitala diton. Jag föredrar analog mixteknik även då jag jobbar digitalt en hel del också. En nackdel är väl begränsningarna s uppstår med analog mixning. Man har kanske bara 4 rackkompressorer och resten av kanalerna får man köra bordets kompressorer på, även då dom kanske inte är direkt dåliga dom heller. Men för mig känns det naturligare att mixa genom att vrida på potar och dra i reglar istället för att vifta med en mus på en datorskärm.

Ja, där är vi helt överens. Har inte nämnt att det skulle vara skönare att mixa i datorn. Är helt klart för att mixa analogt. Det jag dock nämnde var att det är skönare att "editera" i datorn. Alltså klippa och klistra etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag tillhör det utdöende släktet som använder en Roland VS-2480 till mina inspelningar. Det blir lite som en hybrid mellan analog och digital mixning även om den är helt digital. Visserligen kan man använda både mus och tangentbord men när man kommer till själva mixningen så har den ju 17 motorreglar att dra i, som man kan koppla till olika funktioner.

Har själv tidigare använt mig av rullbandare på 1980- och 1990-talet, men jag stod aldrig ut med brus och bandkompression. Gillade inte när min trummaskin (kände ingen trummis på den tiden) lät ”blop blop” istället för ”pang pang”, eller hur man ska förklara det… Det löste jag dock delvis med att synka till MTC via en SMPTE ⬄ MTC-burk och så vidare.

Nej, jag längtar inte tillbaka till det analoga för det jag minns av den tiden var enbart problem, problem och mera problem samt dåligt ljud. Det lät inte exakt likadant efter band som före band, vilket gjorde det svårt att ställa in ljudet så att det blev som man ville ha det…

Dock är det en sak jag inte har lyckats att få till digitalt, och det är fjäderreverbet på min gamla Peavey Bandit (den första versionen som bara hette Bandit utan siffror efteråt). Visserligen är reverbet ganska brusigt med när jag bytt en OP-förstärkare var det mesta av bruset borta.

Reverbet finner jag mest oersättligt när det gäller

, då jag vill ha ett ganska extremt blött ljud som är lite svårt att förklara, men hittills har jag inte kommit i närheten av det med ett digitalt reverb.

Problemet är att min gamla Peavey har väldigt dåliga potar som behöver sprayas varje gång man använder förstärkaren, annars hörs inte ett jota. Var på gång att köpa nya potar en gång men blev rekommenderad att spraya istället. Visst, det fuingerade ju, men nästa dag när jag skulle använda förstärkaren igen var den ju lika kass som innan jag sprayat, så jag var ju då tvungen att plocka isär skiten varenda förbannade dag.

Så tips om digitalt reverb som efterliknar Peavey Bandits gamla fjäder-reverb emottages tacksamt, om det inte kostar några fantasisummor. Länken ovan beskriver hyfsat hur jag vill att det ska låta om reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjäderreverb finns det nog inte så många av i plugin-form, men Overloud har precis i dagarna släppt sitt SpringAge, som kanske kan vara precis det du är ute efter, så testa demot av den pluggen. 🙂

SpringAge-screen.png

http://www.overloud.com/springage.php?idarg=93

Link to comment
Dela på andra sajter

Fjäderreverb finns det nog inte så många av i plugin-form, men Overloud har precis i dagarna släppt sitt SpringAge, som kanske kan vara precis det du är ute efter, så testa demot av den pluggen. 🙂

SpringAge-screen.png

http://www.overloud.com/springage.php?idarg=93

Nja, jag hade nog tänkt mig någon hårdvaruburk av något slag, då jag inte använder PC för inspelning (använder som sagt min gammalmodiga Roland VS-2480 från 2001 fortfarande). Har dessutom varken Windows eller MacOS X så det blir inte så lätt att hitta pluggar som man kan använda. Har knappast förväntat mig att hitta ett fjäder-reverb i form av en LADSPA-plugin, exempelvis…

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag hade nog tänkt mig någon hårdvaruburk av något slag, då jag inte använder PC för inspelning (använder som sagt min gammalmodiga Roland VS-2480 från 2001 fortfarande). Har dessutom varken Windows eller MacOS X så det blir inte så lätt att hitta pluggar som man kan använda. Har knappast förväntat mig att hitta ett fjäder-reverb i form av en LADSPA-plugin, exempelvis…

Ok - då är det värre. Det blir nog till att leta upp en gammal stärkare i så fall och hoppas att reverbet är ok...

Ett alternativ skulle vara att skaffa en hårdvaruburk som man kan lägga in impulsfiler i, men de jag har sett har haft en rejäl prislapp... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Gud vad jag slitet i analoga studios.. Vänt på Ampex 24 kanals-taper för att fixa baklängens reverb på en Otari MTR 90.. Klippt och tejpat och haft mig i timmar för att fixa nån slags stuttering effekt.. Jagat brum i en Ursa Major station som sabbade hela effektracket på grund av en taskig tantal-kondensator (ve och förbannelse över dessa små oranga tingestar som alltid behagar att bli kortslutna då och då).. Under hela 80-talet drömde jag om den digital brumfria studion.. Bara att starta och spela in.. Inte en massa timmars ödslande med att rigga en inspelningsituation som tog udden av kreativiteten..

Tacka vet jag moderna digitala DAWs. Bara några minuter tills det är dags att spela in den där kreativa idén man just drömt.. Och till en spottstyver av vad det kostade på 80-talet.. 😉

Via la DAW! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det glömde jag ju säga också. Jag skulle INTE vilja gå tillbaks till att köra med rullbandare och en massa analoga burkar. Det är så mycket smidigare och mer flexibelt att köra i DAW-miljö. Behöver man en speciell kompressor så behöver man inte skaffa en burk för varje kanal som man vill lägga den på, utan det räcker att köpa en och ladda in på alla spår man vill ha den på - och så är det så mycket underhåll man slipper ifrån.

Leve DAW:en - verkligen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det roliga med analoginspelningar var att allt kändes mer på riktigt banden snurrade och det tog 1 minute att spola tillbaka mellan varje tagning nu är det så lätt att ta om att ett stor spänningsmoment har försvunnit från inspelningar , sen är ju "less is more" en väldigt bra summering, färre spår färre instrument, färre effekter och processorer men ändå bättre slutresultat i 90 fall av 100 mot idag.....

Sen är det lite pinsamt att ingen hittills lyckats göra en digital synt som låter lika bra eller elak som en riktig analogsynt....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag längtar inte tillbaka till det analoga för det jag minns av den tiden var enbart problem, problem och mera problem samt dåligt ljud. Det lät inte exakt likadant efter band som före band, vilket gjorde det svårt att ställa in ljudet så att det blev som man ville ha det…

Det är det som är så skönt, att slippa bestämma själv. 😊

Det är väl det som är generationsskillnaden antar jag. Den analoga generationen längtade efter kontroll, och hittade det digitala, medan den digitala generationen längtar efter att slippa ta ställning till minsta detalj, och upptäcker det analoga. Lite smått paradoxalt.

Jag kör själv på en kombination av analogt och digitalt. Som grund kör jag in allt digitalt, och där det bara blir gräsligt eller allmänt trist kör jag ut det på band och så låter det i nittio procent av fallen genast mycket mysigare. Sång och akustiska gitarrer vore döden utan rullband. Och piano på aningen hårt pressad kassett... mm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - då är det värre. Det blir nog till att leta upp en gammal stärkare i så fall och hoppas att reverbet är ok...

Eller köpa nya potar till den jag har…

Tänkte om någon kände till om det fanns något användbart i någon 19"-enhet, effektpedal eller liknande. Har ju inte köpt sådant på 100 år så jag har tappat all koll på vad som finns nu för tiden och enbart litat till de effekter som finns i min urgamla Roland GP-100 och Roland VS-2480.

Nåja, nu känns det lite som att jag kapat tråden så vi kanske ska lämna det.

Ett alternativ skulle vara att skaffa en hårdvaruburk som man kan lägga in impulsfiler i, men de jag har sett har haft en rejäl prislapp... 🙁

Jo, rik är jag ju, men inte på pengar… (fast inte utfattig heller, kanske är bäst att tillägga så att ingen oroar sig i onödan…)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...