Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

håller just nu på att spela in gittar med en sm57 och en 2,12 marshall låda, jag funderar på hur man bäst gör med dämpningen, har hört amm man ska ha en madrass bakom lådan,och en matta under och att man bygger upp en tunnel framför lådan där micken står, är det nån som har koll på sånt här? är detta nåt man ska bry sej om eller är det oviktigt?

Annons
Postat

Jag ställer mig tveksam till att rummet spelar så stor roll om du närmickar med en SM57. Om du däremot vill köra med två mikrofoner och ha en mikrofon lite längre bort från lådan så är det en god idé att försöka få bukt med akustiken. Har du dålig akustik i rummet så är dämpning att föredra tycker jag och lägga på akustik i efterhand.

Det är mina tankar kring din frågeställnng iaf 😎

MVH

Anders

Postat (redigerat)
ok, så tyg under och bakom lådan spelar altså ingen större roll, du vet ingen länk me bilder om hur man kan avstånds micka?

Jag tror sixties postade en vidolänk här på forumet med lite olika mikrofontekniker för just elgitarr. Men jag kanju minnas fel 😎

MVH

Anders

EDIT: sökte efter det men jag hittar itne tråden jag tänker på så jag kan verkligen minnas fel.

Men om du ska micka upp en bit ifrån för att komplettera din närmickning så kan du testa en stormembranare eller bandmikrofon. Jag har själv kört sontronics Sigma på gitarrförstärkare. Upplever den bättre på cleant ljud än på dist då den är lite för snäll för disten i mina öron. Men på cleant ljud så är det bandmikrofonen jag föredrar framför SM57:an i många fall. Viktigt är att du har koll på fasen mellan dessa två mikrofoner!

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.