Jump to content
Annons

Firewire eller USB?


Filthy

Recommended Posts

Jag har funderat ett tag på att köpa ett ljudinterface.

Firewire sägs vara bättre eftersom den inte jobbar lika mycket mot CPUn.

Men borde inte ett USB ljudkort vara bättre om man har en bra processor och ett bra ramminne?

Just nu har jag 2.6GHz Amd Athlon 64 FX-55 och 3GB ram på en stationär dock,

Ska jag använda USB eller Firewire? Tänkte på ett ljudkort i ca 3000-5000kr klassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

USB belastar alltid CPU:n, vilket Firewire inte gör.

Det kan exempelvis innebära att du kan köra med kanske 2 viktiga plugins extra om du kör med Firewire i stället för USB - eller att du kan köra med lite lägre latency vid inspelning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat ett tag på att köpa ett ljudinterface.

Firewire sägs vara bättre eftersom den inte jobbar lika mycket mot CPUn.

Men borde inte ett USB ljudkort vara bättre om man har en bra processor och ett bra ramminne?

Just nu har jag 2.6GHz Amd Athlon 64 FX-55 och 3GB ram på en stationär dock,

Ska jag använda USB eller Firewire? Tänkte på ett ljudkort i ca 3000-5000kr klassen.

Firewire, utan tvekan. Av de enkla anledningarna Claes nämner. En annan fördel är att du kan

seriekoppla ett gäng (minns inte exakt hur många, men många är det) firewire-enheter på

samma port så du belastar inte massa USB-portar i onödan. Mitt tips är att alltid använda firewire

när det är möjligt (dvs till hårddiskar & ljudkort främst i detta fall), och USB till mus & tangentbord

och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finner den som är intresserad mer information.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Usb

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb

http://en.wikipedia.org/wiki/Firewire

Det man bör ha i åtanke med USB2.0 är att den belastas med tangentbord, mus, MIDI-interface etc. och att USB har en faktiskt sämre överföringshastighet jämfört med FireWire400. I förlängningen betyder detta att man får sämre prestanda med ljudkort via USB2.0 jämfört med FireWire. USB2.0 ligger prestandamässigt en bra bit efter FireWire800. Man kan med en dator från Apple mata externa enheter (ljudkort/hårddiskar) med ström via FireWire (6-pin). Detta är inte möjligt med USB.

Teoretisk maximal bandbredd

USB 1.0: 1.5 MBit/s till 12 MBit/s

USB 2.0: 480MBit/s

FireWire 400: 400 MBit/s

FireWire 800: 800 MBit/s

I alla tester som gjorts är FireWire snabbare än USB 2.0 och orsaken är förmodligen att USB-standarden använder sig av mer kontrollåtgärder för att verifiera att data inte blir korrupt i överföringen jämfört med FireWire. Eller som Wikipedia säger: "Although high-speed USB 2.0 nominally runs at a higher signaling rate (480 Mbit/s) than FireWire 400, data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces. Typical USB PC-hosts rarely exceed sustained transfers of 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being more typical. This is likely due to USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol, whereas FireWire delegates the same tasks to the interface hardware. For example, the FireWire host interface supports memory-mapped devices, which allows high-level protocols to run without loading the host CPU with interrupts and buffer-copy operations.[4] Besides throughput, other differences are that it uses simpler bus networking, provides more power over the chain, more reliable data transfer, and uses less CPU resources.[23]

FireWire 800 is substantially faster than Hi-Speed USB, both in theory and in practice.[24]"

Begränsningar USB VS FireWire

USB1.1 maximum cable length is 3m. USB2.0 maximum cable length is 5m. Maximum hubs connected in series is 5. Maximum devices connected in total is 127.

VS

The S400 standard limits any configuration's maximum cable length to 72 metres, FireWire can connect up to 63 peripherals in a tree topology.

All information är hämtad från wikipedia och länkarna överst i meddelandet.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...