Jump to content
Annons

Latency trots bra grejor, eller? *löst*


Mikael J. (oregistrerad)

Recommended Posts

Mikael J. (oregistrerad)

Köpte ett EMU 0404 samt ett enkelt klaviatur igår.

#

EDIT: Vill passa på att tacka alla (särskilt Majken) som hjälpt mig med råd och tips inför inköpet - se tråden nedan:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=5965

#

Efter många om och men fick jag igång det nu ikväll. Tyvärr har jag en massa latency trots snabb dator (AMD Athlon 64 3400+, 1 GIG RAM).

Kör jag med out=Microsoft GS Wavetable SW Synth så har jag godkänd latency - det funkar att spela men den finns där. Väljer jag vilket annat VST instrument som helst så har jag en hemsk latency. På trummorna (LM9) har jag typ en sekunds latency.

Vad kan detta bero på?

Redigerat av Mikael J.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kör jag med out=Microsoft GS Wavetable SW Synth så har jag godkänd latency

Ursäkta mig (pysslar inte med MIDI eller Cubase själv), men ska du inte köra out=EMU 0404? Om jag har rätt för mig så är Microsoft GS Wavetable SW Synth en nerbantad version av Edirol Virtual Sound Canvas som i bästa fall ( i fullversion) brukar ha en latency på minst 1/2 sekund. Jag kan ju ha fel (med risk för att göra bort mig offentligt för tid och evighet här på forumet) men jag måste ställa frågan (lär mig kanske någonting)? 🙂

edit:Majken hann före.

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Mikael J. (oregistrerad)

Jag hittade felet. Sänkte bufferten i ASIO multimedia setup. Den var satt på över 5000, satte den på 1024. Nu har jag ingen latency alls.

Slaptap:

Nja, alltså inna jag instalerade det nya ljudkortet hade jag redan den rutinen eller drivern eller vad det är och då kunde jag bara spela piano men sedan jag installerat det nya kortet fick jag några andra alternativ och de var jätteslöa (tills nu). Så jag tror att det där jag hade innan är något krafs som windows har för att man skall kunna spela midi överhuvudtaget... Men men - jag är bara novis så detta är bara gissningar.

Majken:

Japp, jag skall läsa dessa men du vet ju hur det är - man är ivrig att sätta igång. Har haft lite problem innan jag fick igång det - har hållt på sen igår - så när jag äntligen fick det att låta så kunde jag inte låta bli att börja spela. 🙂

Riktigt kul är det! Jag skall läsa på vid tillfälle. Har kikat en del på din hemsida och skall fortsätta med det. När börjar det en ny kurs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta mig (pysslar inte med MIDI eller Cubase själv), men ska du inte köra out=EMU 0404? Om jag har rätt för mig så är Microsoft GS Wavetable SW Synth en nerbantad version av Edirol Virtual Sound Canvas som i bästa fall ( i fullversion) brukar ha en latency på minst 1/2 sekund.

Det är skillnad på audio output och MIDI output. Audiot ska ju självklart ut genom EMU 0404, men MIDI kan man ju vilja skicka lite varstans i datorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...