Jump to content
Annons

Tascam fw-1082 & windows xp problem


Frukt

Recommended Posts

Hej,

jag har nyligen köpt en tascam fw-1082 och har följt installationsguiden steg för steg. Men mitt windows xp sp3 media center känner inte av maskinen när jag rebootar (vilket man ska göra efter man installerat drivrutinerna).

Jag använder en bärbar dator med 4pins firewire port, men jag har läst om att andra kunnat köra 1082 med 4pins firewire så det borde inte vara problemet.

Någon som har den blekaste aning om vad jag ska göra? Surfat runt och inte hittat mycket som är matnyttigt.

/Frukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det vet jag faktiskt inte. Är ingen windows expert, men det är ju en variant av XP, så laddade ner rutinerna för XP.

Men det står i installationsguiden att windows ska känna igen tascam fw-1082 som en ny maskinvara när man bootar om datorn och maskinen är ipluggad. Windows känner ingenting alls. Och det borde inte ha ngt att göra med att det är just en tascam, för den borde känna att något är ipluggat till att börja med, och försöka identifiera det som ngt den inte stödjer efter det steget.

Men som sagt, kan vara ngt med att media centre inte klarar av sådant som vanliga XP klarar. Finns inga rutiner på tascams hemsida för just media center iaf så... kan ligga ngt i det.

/Frukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu börjar jag sniffa fram problemet. Jag provade att koppla in en extern Firewire/usb HD som funkar felfritt genom USB-porten men inte alls via firewire-porten. Och jag har försett HDn med den strömförsörjning på annat sätt, eftersom min 4pins firewire-port inte kan göra på egen hand.

Så det måste ha ngt med att firewire inte funkar som det ska. Windows säger att det är installerad felfritt och fungerar som det ska, men uppenbarligen funkar det inte alls.

Uppskattar all typ av hjälp

/Frukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu börjar jag sniffa fram problemet. Jag provade att koppla in en extern Firewire/usb HD som funkar felfritt genom USB-porten men inte alls via firewire-porten. Och jag har försett HDn med den strömförsörjning på annat sätt, eftersom min 4pins firewire-port inte kan göra på egen hand.

Så det måste ha ngt med att firewire inte funkar som det ska. Windows säger att det är installerad felfritt och fungerar som det ska, men uppenbarligen funkar det inte alls.

Uppskattar all typ av hjälp

/Frukt

Tjenare!

Installerade själv nyligen min Tascam FW-1082 och upplever en del liknelser av ditt (signal) problem.

Den enda skillnaden är att min är installerad och klar (utan felmeddelanden eller errors) och jag har fått den att fungera till viss del med Reason 4.0.

Problemet som jag har upptäckt är att INGA signaler går ut från Tascam -> Datorn.

Detta har resulterat i att jag kan styra Tascam'ens reglar från Reason 4.0, Cubase SX etc. men inte åt det andra hållet. 😄

Gjorde en signalmätning i Cubase som bekräftade detta, signalerna går bara åt ett håll, åt det andra är det tok-stopp.

Inte ens min "Control Panel" knapp på Tascam'en fungerar, vilket den skall redan direkt efter installationen utan vidare configurering.

Så vad har jag kommit fram till.. Nästan ingenting, i denna skrivande stund sitter jag och pillar på och försöker lösa det.

MEN, jag har kommit fram till två teorier (som gärna någon kan bekräfta eller dementera)

Teori 1: Att Service Pack 3 är problemet. När jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) från Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.)

Teori 2: Att Firewire kortet krånglar, och isf inte att det är "trasigt" utan att det är för "nytt och snabbt" Tascamen.

Mitt SWEEX firewire kort kör transfer speed på upp till 800Mbps, och detta (observera att det är en obekräftad teori) kanske orsakar problemet..(?)

Anledningen till denna teori är för att jag läste en diskution på ett annat forum angående TASCAM FW-1804, och där påstods det att "Nyare firewire kort" kan ge äldre enheter problem pg a sin hastighet som den i grund och botten inte är tillverkad för. När den tillverkades var den vanligaste hastigheten runt 400Mbps.

Någon som kan bekräfta detta? 🙂

Jadu, jag har faktiskt inte en aning alls.. Ska testa att ta bort SP3 till att börja med.

En sak som kan strula till det för dig är 4-Pin anslutningen(?) Kör själv 6-pin mot 6-pin (Manualen rekomenderar detta starkt och att undvika 4-pin).

Kommer jag på något så skriver jag direkt, kommer du på något får du gärna tjoa till då vore problem kanske inte är exakt de samma, men kanske pekar åt samma håll.

Mvh, trixter

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena trixter. Tack för svaret.

Detta är inget nytt problem, utan snarare gammalt. Det finns forumdiskussioner från drygt 3 år tillbaka. Och det verkar vara ett firewire problem och inte så mycket annat.

Teori 1: Att Service Pack 3 är problemet. När jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) från Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.)

SP3 är ett stort problem, men det finns hot-fixes som tydligen ska rätta till problemen, men det gör de inte. Så jag installerade här om dagen om windows och kör numer xp pro sp2 (vilket ska vara optimalt för att firewire ska fungera som det ska). Sedan dess har jag ändrat diverse saker i registret som ska få det att fungera, men det gör det heller inte. Så problemet ligger djupare än sp3.

Teori 2: Att Firewire kortet krånglar, och isf inte att det är "trasigt" utan att det är för "nytt och snabbt" Tascamen.

Det är något som i mina öron är nytt. Att det ska gå _för_ fort verkar otroligt, men kanske möjligt. Det går oavsett sätta maxspeed på firewireporten i regedit, och det borde isf inte vara några problem? Men är det djupare än så, och att det är firewirekortets chipset som orsakar problemen och inte själva hastigheten, så kan det mycket väl vara så att det finns _för nya_ kort för äldre maskiner som tascam fw-1082. Vad vet jag. Får kika vidare på detta.

En sak som kan strula till det för dig är 4-Pin anslutningen(?) Kör själv 6-pin mot 6-pin (Manualen rekomenderar detta starkt och att undvika 4-pin).

Det jag lärt mig de senaste dagarna är att skillnaden mellan 6 och 4 pin är att 6pin förser mottagaren med ström, vilket inte behövs i vårt fall då det medföljer tascam fw-1082. Har dessutom läst poster på forum där folk klarat det med 4pins utan problem. Men man börjar undra. =/ Förutom det är det ingen skillnad alls. Jag kör på en laptop, vilket gör det väldigt krångligt för datorn att driva en 6 pins, även med 6pins-firewire i expresskort-format. Det funkar ibland, men inte alltid, beroende på vad daton har att driva. Tydligen ska det funka om man stänger av diverse hårdvara i datorn, t ex dvd-spelaren och nätverkskort. Men det är inget jag kunnat testa än eftersom jag inte ens installerat maskinen än. 😄

Jag har dock hittat en väldigt bra källa för det hela: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829

Jag har mer eller mindre läst genom hela där, och även postat en post. Kanske det kan hjälpa oss tids nog. Jag återkommer om jag får mitt installerat och respons på båda vägarna genom kabeln.

/Frukt

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena trixter. Tack för svaret.

Detta är inget nytt problem, utan snarare gammalt. Det finns forumdiskussioner från drygt 3 år tillbaka. Och det verkar vara ett firewire problem och inte så mycket annat.

SP3 är ett stort problem, men det finns hot-fixes som tydligen ska rätta till problemen, men det gör de inte. Så jag installerade här om dagen om windows och kör numer xp pro sp2 (vilket ska vara optimalt för att firewire ska fungera som det ska). Sedan dess har jag ändrat diverse saker i registret som ska få det att fungera, men det gör det heller inte. Så problemet ligger djupare än sp3.

Det är något som i mina öron är nytt. Att det ska gå _för_ fort verkar otroligt, men kanske möjligt. Det går oavsett sätta maxspeed på firewireporten i regedit, och det borde isf inte vara några problem? Men är det djupare än så, och att det är firewirekortets chipset som orsakar problemen och inte själva hastigheten, så kan det mycket väl vara så att det finns _för nya_ kort för äldre maskiner som tascam fw-1082. Vad vet jag. Får kika vidare på detta.

Det jag lärt mig de senaste dagarna är att skillnaden mellan 6 och 4 pin är att 6pin förser mottagaren med ström, vilket inte behövs i vårt fall då det medföljer tascam fw-1082. Har dessutom läst poster på forum där folk klarat det med 4pins utan problem. Men man börjar undra. =/ Förutom det är det ingen skillnad alls. Jag kör på en laptop, vilket gör det väldigt krångligt för datorn att driva en 6 pins, även med 6pins-firewire i expresskort-format. Det funkar ibland, men inte alltid, beroende på vad daton har att driva. Tydligen ska det funka om man stänger av diverse hårdvara i datorn, t ex dvd-spelaren och nätverkskort. Men det är inget jag kunnat testa än eftersom jag inte ens installerat maskinen än. 🙂

Jag har dock hittat en väldigt bra källa för det hela: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829

Jag har mer eller mindre läst genom hela där, och även postat en post. Kanske det kan hjälpa oss tids nog. Jag återkommer om jag får mitt installerat och respons på båda vägarna genom kabeln.

/Frukt

Jadu, jag har själv snart inget hår kvar på huvudet av allt gnuggande..

Avinstallerade nyss Service Pack 3, installerade om Tascam V1.60, vilket inte gjorde någon nytta alls.. exakt samma problem.. 😆

Gick in i regedit och lade till SidSpeed 2 på min tascam enhet (vilket skulle generera en firewire hastighet på 400 (standardvärde).. exakt samma problem... 🙂

Vad trött man blir..

Ska gnugga vidare.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, jag har själv snart inget hår kvar på huvudet av allt gnuggande..

Avinstallerade nyss Service Pack 3, installerade om Tascam V1.60, vilket inte gjorde någon nytta alls.. exakt samma problem.. 😆

Gick in i regedit och lade till SidSpeed 2 på min tascam enhet (vilket skulle generera en firewire hastighet på 400 (standardvärde).. exakt samma problem... 🙂

Vad trött man blir..

Ska gnugga vidare.. 😎

Ok, men då är det nog inte så att det är _för nytt_ för vår tascam. Om det inte fungerade med att ändra sidspeed alltså. Så tror nog det är något sync problem isf.

Har du kollat så att allt är rätt i Tascam Control panel? Det går ju starta den genom windows också, inte bara via mixerbordets tascams snabbknapp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer tråden med intresse då jag själv funderat på Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En säkert amatörmässig undring: Jag har en fw extern HD där dator-h-e:tet vägrade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nätverksadaptern (eller nätverksbryggan kanske det heter) i nätverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer tråden med intresse då jag själv funderat på Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En säkert amatörmässig undring: Jag har en fw extern HD där dator-h-e:tet vägrade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nätverksadaptern (eller nätverksbryggan kanske det heter) i nätverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske värt att testa.

Jo då, den är avstängd. Hjälpte mig dock inte mycket. Min externa HD vill inte hittas via firewireporten heller, endast via USB.

Och ifall fw-1082 börjar bli gammal vet jag inte. Klart, jämför man med nyare saker med roligare funktioner så är det nog så. Det jag gillar med fw-1082 är att den är prisvärd, och fyller många funktioner. Så för mig duger den utmärkt. Bara laptopbaserade windows är villigt nog att samarbeta. 😄

Återkommer vid framgång.

/frukt

Redigerat av Frukt
Link to comment
Dela på andra sajter

Teori 1: Att Service Pack 3 är problemet. När jag laddade hem drivrutinerna (V 1.60) från Tascam.com stod det: "For Windows XP 32-bit Service Pack 2". (Jag kör 32-bit XP Pro, med Service Pack 3.)

Har aldrig hört talas om att SP3 skulle orsaka några problem. Troligtvis så hade inte SP3 kommit ut när denna drivrutin släpptes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer tråden med intresse då jag själv funderat på Tascams fw 1082. Börjar den inte bli lite gammal nu förresten? En säkert amatörmässig undring: Jag har en fw extern HD där dator-h-e:tet vägrade boota ö h t med SP 3. Till slut hittade jag lösningen genom att disabla 1394 nätverksadaptern (eller nätverksbryggan kanske det heter) i nätverksanslutningar sedan dess funkar det felfritt. Kanske värt att testa.

Jo även jag har sett till att nätverksadaptern är inaktiverad, gjorde dessvärre ingen skillnad för mig.

Ska prova att ansluta någon annan enhet i Firewire enheten idag och se om även den krånglar..

Om kortet ser ut att fungera ska jag testa med att köpa ny 6-pin-sladd.

Om kortet inte svarar på den andra enheten ska jag gå och rycka polarns och testa med hans kort.

Saker jag testat hittils utan resultat:

1. Updaterade tascam'ens firmware.

2. Updaterade drivrutinerna till de senaste.

3. Avinstallera Service Pack 3.

4. Flyttade Firewire kortet till en annan position på moderkortet och installerade om.

5. Tog hem drivrutinerna på nytt till firewire kortet, installerade om.

6. Ställde in "SidSpeed" i Regedit för Tascam anslutningen.

7. Avinstallerat och installerat enheten på nytt ca 35ggr (eftersom vid varje ändring rensar jag och börjar om).

Upptäckte dock att Avinstallationen för drivrutinerna funkar förbannat dåligt. För varje gång jag gjort den lämnade den kvar skit i Windows system.

Jag hade 35st(!) WF1082Panel.exe (WF1082Panel(1).exe, WF1082Panel(2).exe, WF1082Panel(3).exe etc etc.) samt blandat skräp bland systemfilerna.

Vettetusan varför den inte rensar bort allt vid avinstallationen..

Jaja, har nu gjort en "Systemåterställning" och rensat bort precis allt, så nu är datorn så som den var innan jag påbörjade någon installation alls..

Tillbaka på ruta 1 med andra ord....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo även jag har sett till att nätverksadaptern är inaktiverad, gjorde dessvärre ingen skillnad för mig.

Ska prova att ansluta någon annan enhet i Firewire enheten idag och se om även den krånglar..

Om kortet ser ut att fungera ska jag testa med att köpa ny 6-pin-sladd.

Om kortet inte svarar på den andra enheten ska jag gå och rycka polarns och testa med hans kort.

Saker jag testat hittils utan resultat:

1. Updaterade tascam'ens firmware.

2. Updaterade drivrutinerna till de senaste.

3. Avinstallera Service Pack 3.

4. Flyttade Firewire kortet till en annan position på moderkortet och installerade om.

5. Tog hem drivrutinerna på nytt till firewire kortet, installerade om.

6. Ställde in "SidSpeed" i Regedit för Tascam anslutningen.

7. Avinstallerat och installerat enheten på nytt ca 35ggr (eftersom vid varje ändring rensar jag och börjar om).

Upptäckte dock att Avinstallationen för drivrutinerna funkar förbannat dåligt. För varje gång jag gjort den lämnade den kvar skit i Windows system.

Jag hade 35st(!) WF1082Panel.exe (WF1082Panel(1).exe, WF1082Panel(2).exe, WF1082Panel(3).exe etc etc.) samt blandat skräp bland systemfilerna.

Vettetusan varför den inte rensar bort allt vid avinstallationen..

Jaja, har nu gjort en "Systemåterställning" och rensat bort precis allt, så nu är datorn så som den var innan jag påbörjade någon installation alls..

Tillbaka på ruta 1 med andra ord....

Så.. Äntligen efter mycket om och men fungerar nu min Tascam som den skall..

Lösningen: Köpte och installerade ett nytt Firewire kort.

Mitt Sweex 800Mbps (Art: FW001) fick lämna plats åt ett Belkin 400Mbps (Art: F5U503vea1).

Med det nya kortet hoppade allt igång direkt.

Bara för att verifiera avinstallerade jag och bytte tillbaka till mitt gamla kort (som även det egentligen är sprillans nytt), men återfick då samma problem.

Avinstallerade igen och slängde in det nya, och vips hoppade allt igång igen.. 😉

Eftersom båda korten (trots olika tillverkare) hade Chipset från Texas Instruments drar jag slutsatsen att detta inte var orsaken, samt att båda korten fungerar som dom skall med andra enheter..

Då kvarstår bara (Trots att jag tycker att det är väldigt (o)lustigt) hastigheten som skiljer dem åt.. 😊

Klarar inte Tascam FW-1082 av 800Mbps Firewire kort? Vore nice om någon sak-kunnig med lite erfarenhet av denna enhet kunde bekräfta eller dementera det..

Förhoppningsvis kanske denna lärdom kan lösa problem för andra i framtiden.

Greets

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du fick det att funka till slut. Vore trist att behöva pruta på hastigheten för detta. Burken tycks ha gått ner kraftigt i pris. Tips på billigt ställe?

Tjenare!

Beställde min FW-1082 från Gigasonic i CA, USA.

Gick på 6200.- inkl frakt och de "behandlingsavgifter" på ca 570.- tullen fick för sig.

Väldigt nöjd med deras service och rekomenderar dem varmt. Tog inte många dagar att få hem den heller. 😄

Angående hastigheten på FW tror jag inte att det gör en så stor skillnad. Lär dock visa sig nu när jag kommer igång. 😉

När denna enhet började produceras var 400Mbps "snabbt" nog, så den är anpassad efter detta (Men givetvis vore det nice om dom kunde fixa lite drivrutiner för att hänga med den övriga utvecklingen på marknaden).

Behöver du hjälp med installationen kan jag guida dig, jag har gjort den ganska precis 45ggr totalt nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du hjälp med installationen kan jag guida dig, jag har gjort den ganska precis 45ggr totalt nu. 😉

😉 Ja fy f.. vad gör man inte för att få ögon(öron-?)stenarna att funka. Tack iaf. När började den produceras? 2003?

6200:- låter bra tycker jag . Thomann ligger en tusing dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 Ja fy f.. vad gör man inte för att få ögon(öron-?)stenarna att funka. Tack iaf. När började den produceras? 2003?

6200:- låter bra tycker jag . Thomann ligger en tusing dyrare.

Tjenare igen!

Är lite osäker när den började produceras, antingen 2003 eller 2005, men någonstans däromkring stämmer.

Om du köper den från Gigasonic ingår (givetvis) nätadaptern, men den två-polig sladden som skall anslutas till adaptern har "engelsk" vägganslutning, Så om du inte har en "svensk" liggandes hemma så får du införskaffa en sådan: http://www.misco.se/Archive/Images/Product...d/2340_stor.gif

Kostar dock inte många tior och finns att köpa nästan överallt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.. Äntligen efter mycket om och men fungerar nu min Tascam som den skall..

Lösningen: Köpte och installerade ett nytt Firewire kort.

Mitt Sweex 800Mbps (Art: FW001) fick lämna plats åt ett Belkin 400Mbps (Art: F5U503vea1).

Med det nya kortet hoppade allt igång direkt.

Bara för att verifiera avinstallerade jag och bytte tillbaka till mitt gamla kort (som även det egentligen är sprillans nytt), men återfick då samma problem.

Avinstallerade igen och slängde in det nya, och vips hoppade allt igång igen.. ☺️

Eftersom båda korten (trots olika tillverkare) hade Chipset från Texas Instruments drar jag slutsatsen att detta inte var orsaken, samt att båda korten fungerar som dom skall med andra enheter..

Då kvarstår bara (Trots att jag tycker att det är väldigt (o)lustigt) hastigheten som skiljer dem åt.. 😉

Klarar inte Tascam FW-1082 av 800Mbps Firewire kort? Vore nice om någon sak-kunnig med lite erfarenhet av denna enhet kunde bekräfta eller dementera det..

Förhoppningsvis kanske denna lärdom kan lösa problem för andra i framtiden.

Greets

Hej igen!

Mitt fungerar fortfarande inte, inga framsteg alls. Sitter i telefonkö till Dell just nu, och ska be att få skicka in datorn igen så att de fixar firewire denna gång.

Det fungerar inte ens med en extern hårddisk så man kan inte begära att ett ljudkort ska fungera.

Men ditt problem med hastighet på överföringen är nog inga problem alls. Din tascam är producerad för 400 som du sa, tror inte ens den är kapabel att köra snabbare. Och om den är det så har den isf ingen nytta av det.

Sedan om du hade 800 hastighet på ditt gamla firewirekort, så borde den haft en 9pins port för 800, och en 6pins för 400?

Men ser att det har det inte om jag sökte på kortet. Jag har fortfarande att lära om firewire alltså 🙂 Antar att de e 1394a.

Jaja, tack för all hjälp, lutar åt att köpa en Mac Mini nu faktiskt, dels för att den är prisvärd, och tyst. Det verkar vara aldeless för mkt krångel med dell å deras laptops när det kommer till musikproduktion.

/Frukt

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 800 och Windows XP är ett STOOORT nono. På min PC fick jag inte alls igång mitt Fireface 800 med firewire800 kortet utan att köra dessa instruktioner först:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800sp2.htm

Detta fungerar självklart lika bra med andra ljudkort av andra tillverkare. Men efter att ha kört dessa funkade det hur bra som helst. Och samma procedur gäller även när jag ska köra min Macbook Pro med Windows XP, då även denna har firewire 800.

Service Pack 3 tycker man ju borde lösa detta problem från början, men icke.

Jag vet inte ifall det har löst sig i Vista eller nästkommande Windows 7.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Mitt fungerar fortfarande inte, inga framsteg alls. Sitter i telefonkö till Dell just nu, och ska be att få skicka in datorn igen så att de fixar firewire denna gång.

Det fungerar inte ens med en extern hårddisk så man kan inte begära att ett ljudkort ska fungera.

Men ditt problem med hastighet på överföringen är nog inga problem alls. Din tascam är producerad för 400 som du sa, tror inte ens den är kapabel att köra snabbare. Och om den är det så har den isf ingen nytta av det.

Sedan om du hade 800 hastighet på ditt gamla firewirekort, så borde den haft en 9pins port för 800, och en 6pins för 400?

Men ser att det har det inte om jag sökte på kortet. Jag har fortfarande att lära om firewire alltså 😉 Antar att de e 1394a.

Jaja, tack för all hjälp, lutar åt att köpa en Mac Mini nu faktiskt, dels för att den är prisvärd, och tyst. Det verkar vara aldeless för mkt krångel med dell å deras laptops när det kommer till musikproduktion.

/Frukt

Mac är väl att föredra när det gäller musikproduktion, var lite inne på en Mac jag också men valde tillslut en stationär Hp som grund, mest eftersom det är den arbetsmiljön jag är hemmavan vid. 😄

Simma lugnt och hoppas att även dina problem löser sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 800 och Windows XP är ett STOOORT nono. På min PC fick jag inte alls igång mitt Fireface 800 med firewire800 kortet utan att köra dessa instruktioner först:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800sp2.htm

Detta fungerar självklart lika bra med andra ljudkort av andra tillverkare. Men efter att ha kört dessa funkade det hur bra som helst. Och samma procedur gäller även när jag ska köra min Macbook Pro med Windows XP, då även denna har firewire 800.

Service Pack 3 tycker man ju borde lösa detta problem från början, men icke.

Jag vet inte ifall det har löst sig i Vista eller nästkommande Windows 7.

Där ser man. Man lär så länge man lever. 😄

Hade faktiskt inte hört eller läst någonstans att det just var XP som fuxxade upp sig när det gällde 800 kort.

Tackar för tipset, kanske värt att riva ur kortet åter och testa detta då, men det vettafan om jag vågar nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man fixar det enligt RME's hemsida så funkar det hur bra som helst med firewire 800 kort. Huruvida man uppnår full hastighet är väl en annan femma.

Jo sitter här och klurar om jag skall göra ett försök, men samtidigt nu funkar allt som det skall så 800 kortet får nog ligga i sin kartong tills dess att jag märkar att jag behöver det. 😄

Bra att det finns en guide att tillgå iaf så man slipper testa sig fram.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...