Jump to content
Annons

Borde demosektionen göras om?


wonderboy

Recommended Posts

För knappt två dygn sedan lade jag upp en låt för bedömning o mix- och masteringhjälp på detta forum. Vid samma tillfälle lade jag upp den på ett annat forum, oviktigt vilket. Knappt två dygn senare har jag fått noll svar här men 13 stycken på det andra forumet. Jag har varit dålig på att lyssna på andras alster och bedöma/ tipsa på detta forum - erkännes! På det andra forumet har jag knappt varit alls och absolut inte gett feedback på någon annans låt, ändå detta gensvar.

Skall erkännas att jag gjorde samma experiment för några veckor sedan med en annan låt med liknande resultat.

På det andra stället är inte heller musiken indelad i kategorier, vilket fört med sig att folk som vanligtvis inte lyssnar på den aktuella genren ändå har lyssnat och t o m kommit med feedback. Faktum är att det inte står någonstans vad det rör sig om för musik man kommer att få höra. Den enda ledning man ev kan få är av gruppnamn och låttitel.

Jag var med när Studio forum införde kategoriseringen och tyckte det verkade sådär. Samtidigt fanns många bra argument för denna kategorisering då. Jag vill inte heller påstå att det skulle vara kategoriseringen i sig som är orsaken till ovan nämnda magra resultat. Personligen tyckte jag dock det var roligare när man inte alltid visste vad man skulle få höra plus att kategorier ofta färgar av sig på folks åsikter/ lust att lyssna. Jag menar att jag kan få väl så relevant respons på både låt, inspelning och mix från en synthare som en rocker. Jag har också fått ta del av låtar inom sfärer som jag nog aldrig hade tagit mig tid att lyssna till om jag från början visste i vilken/ vilka genrer de rörde sig i. Dessa överraskningar har berikat mig och vidgat mina vyer en smula. Det tror jag är välbehövligt för oss alla. För att t ex höra vart utvecklingen är på väg vad gäller synthar avseende ljud, spelsätt, arr etc så kan jag ju inte slänga på Deep Purples senaste. Jag tror utvecklingen inom detta område leds inom helt andra genrer. Så småningom får detta genomslag även i andra genrer.

Jag vill inte heller framstå som grinig för att Ni inte orkar höra ännu ett åbäke ljud från min lilla hemdator. Jag har kollat runt lite i de olika kategorierna och anar en viss livlöshet både vad gäller antalet inlägg och innehållet i dem.

Naturligtvis kan den uteblivna feedbacken bero på en mängd orsaker, inte minst mig själv. Därför kollade jag runt lite i demosektionens olika genrer innan jag tog mod till mig för att författa dessa enkla rader.

Jag är inte heller ute efter att sabotera verksamheten på denna förträffliga plats. Jag vill bara berätta om mina erfarenheter och kanske bidraga till att någon av Er andra får en god idé om hur vi ev kan vitalisera vårt demoforum. För mig har det varit oerhört värdefullt med feedbacken. Jag har fått konkreta tips om vad jag bör förbättra och hur jag skall gå tillväga. Jag har också, med viss framgång, försökt omsätta dem i mina nya mixar.

Hur har jag då fått denna feedback? Jo, jag har helt enkelt PM:at folk som jag har blivit imponerad av, antingen via deras egna demos eller genom att jag läst deras inlägg hos andra som lagt upp demos. Det har jag ännu inte gjort vad gäller den sista låten. Kanske är det så man får jobba?

Jag har dock fullt förtroende för att det finns folk här som har många goda tankar om hur vi skulle kunna gå vidare och jag vet att jag är en del av problemet då jag själv varit en dålig feedbackare.

Vad säger Du? Möt mig halvvägs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi tänkte allihopa "den där jäveln som aldrig ger feedback! Honom skriver vi inte till! " 🙂

Nä, men seriöst. Lev som du lär. Börja feedbacka själv. Det är inget fel på systemet. Vi vet alla att det finns demos inspelade av förväntansfulla skapare som vill ha uppmärksamhet och feedback.

Jag gillar att göra det, för att kunna ge tillbaka det som jag fick från mina första demoposter här, -03 -04 eller vad det var, som gjorde att jag började skriva musik. Brukar nog ta en eller två demos om dan, intill frukosten innan jobbet börjar. Det tycker jag om.

Eller så kan du ju byta forum? Men det tycker jag skulle vara tråkigt.

Men vad som än händer, tycker jag att det är dags för dig att byta din signatur!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju rätt många som i princip har slutat posta demos här, av den enkla anledningen till att det är för struligt, och att feedbacken varig dålig.

Så laxlaxlax, det är nog lite tjall med systemet 🙂

jag skulle vilja slippa allt klickande om jag skall lyssna. Jag vill ha allt i en tråd, inga konstigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kan du ju byta forum? Men det tycker jag skulle vara tråkigt.

Men vad som än händer, tycker jag att det är dags för dig att byta din signatur!

Hej 3xlax!

Nej, jag hade inte tänkt byta forum. Då hade jag inte gjort detta inlägg. Jag tyckte jag var ganska tydlig med det? Jag stannar, uppfatta det som ett hot eller ett löfte! När jag kom till detta forum i tidernas begynnelse postade jag aldrig några demos eftersom jag inte hade något att visa upp. Då gav jag också feedback efter bästa förmåga och ganska ofta.

Visst kan någonting, även om man tycker det är bra, förbättras?

Varför skall jag byta min signatur? Jag är ju W-ponken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ju rätt många som i princip har slutat posta demos här, av den enkla anledningen till att det är för struligt, och att feedbacken varig dålig.

Menar Du "dålig" i bemärkelsen att man inte får så många svar? Eller att innehållet i svaren är för diffust? Eller tycker de att musiken är dålig? Vad jag menar är att mängden feedback är lite skral. Kvaliteten på svaren är ju skiftande men jag upplever att man alltid får någon slags feeling för vartåt det lutar. Jag vet att det låter politiskt korrekt men jag har nog fått ut mest av de som tar upp kritik och som samtidigt ger förslag på vad jag ska göra åt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar Du "dålig" i bemärkelsen att man inte får så många svar? Eller att innehållet i svaren är för diffust? Eller tycker de att musiken är dålig? Vad jag menar är att mängden feedback är lite skral. Kvaliteten på svaren är ju skiftande men jag upplever att man alltid får någon slags feeling för vartåt det lutar. Jag vet att det låter politiskt korrekt men jag har nog fått ut mest av de som tar upp kritik och som samtidigt ger förslag på vad jag ska göra åt det.

Ja, alltså, kanske både innehåll i kritiken och hur många som lyssnar och kommenterar. Nu har jag ju inte kommenterat själv här på hundra år, men jag slutade posta demos här för jag tyckte det gav för lite.

Att folk tycker musiken låter kass är ju en helt annan sak ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

gammla studio var skitbra, jag vet inte vad som blitt bättre nu faktiskt

kanske kvaliten på trådarna ökat .. tlx: https://www.studio.se/index.php?showtopic...70&hl=prutt

(edit) för att svara på frågan. jag tycker att demo forumet borde göras om till vad det var

dvs studios främsta fördel (enligt mig)

☺️

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Och jag tycker att det verkar smidigt att ha det i en enda kategori också.

Jag ska nog dra mig ur, är för adaptiv för att kunna tillföra något i sådana här diskussioner.

haha ☺️ nej fanken, jag gillar det inte alls faktiskt. är väl bara dum och grinig kanske 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så är det alldeles för struligt att hålla på att ladda ner och ladda upp och..så. Hela strukturen är inte så himla smidigt gjort.

Tror nog att det blir enklare att både lyssna och sedan lämna en kommentar om man slipper alla musklickningar. Men det är min högst personliga åsikt så hoppa inte på mig nu..

☺️

Men sedan HUR man ska fixa en smidigare lösning har jag inte en blekaste..

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så är det alldeles för struligt att hålla på att ladda ner och ladda upp och..så. Hela strukturen är inte så himla smidigt gjort.

Tror nog att det blir enklare att både lyssna och sedan lämna en kommentar om man slipper alla musklickningar. Men det är min högst personliga åsikt så hoppa inte på mig nu..

☺️

Men sedan HUR man ska fixa en smidigare lösning har jag inte en blekaste..

+1 på den 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag är nog en av de absolut mest dåliga på datorer på detta forum. Många av de saker jag ser Er andra göra här i trådarna imponerar otroligt mycket på mig. Dock må jag säga att det inte är vare sig besvärligt eller tar någon nämnvärd tid att lägga upp en mp3:a komplett med rubrik, text o allt. Det är ungefär lika "krångligt" som på andra forum. Tråden handlar ju, från början, om något annat. Med detta inte sagt att man inte skulle få diskutera hur krångligt det ev är att ladda upp. Jag tror dock inte att det är det som är problemet utan feedbacken, eller bristen på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror faktiskt du har fel 🙂 På alla forum, (inklusive detta en gång i tiden, kontrollrummet, recordingproject, muses muse, homerecording.com) där jag varit med så gnäller folk om det är speedyshare eller liknande. Man är lat. alla är lata, om det är strömlinjeformat att lyssna, så gör fler det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror faktiskt du har fel 🙂 På alla forum, (inklusive detta en gång i tiden, kontrollrummet, recordingproject, muses muse, homerecording.com) där jag varit med så gnäller folk om det är speedyshare eller liknande. Man är lat. alla är lata, om det är strömlinjeformat att lyssna, så gör fler det.

EDIT: lyckades få dubbelpost :S

Nå, ju fler som orkar lyssna, desto större chans för en kommentar. Och visst är det on topic? 🙂

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ett smidigare lyssnings-upplägg hade genererat lite mer liv i demodelen är jag övertygad om. Det har tagits upp flera gånger och Oldsberg har sagt att det står på "att-göra-listan". En liten flashplayer där musiken stremas (fast med möjlighet att laddas ner om så önskas) är ju ett smidigt system, liksom finns på grannforumet. Hoppas bara inte listan tappats bort... 🙂 var ett bra tag sedan det var på tapeten och verkar inte hända så mycket, vet dock att de har fullt upp.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lika struligt att lägga upp som att lyssna. Fattar inte att det ska hoppa upp ett nytt fönster!

"Klicka här för att ladda ner filen" sen igen då "Ladda ner"

Sen så ska man ladda ner det innan man får lyssna, "spara" eller "öppna" en massa temporära filer...

Men sen till själva faktum. 999 av 1000 låtar är rena rama skiten man får höra!

Och bekväm som man är så ger man fan i allt strul och skiter i att ladda ner när man ändå vet att "-Nu får jag ytterligare en skitlåt på hårddisken" Som man måste i sin tur kasta och tömma korgen!

En liten flashplayer där musiken stremas (fast med möjlighet att laddas ner om så önskas) är ju ett smidigt system

Ord på det!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan då säga att jag (nästan) aldrig varit inne på något annat än rock/metal-kategorin. Jag har garanterat missat en massa låtar som jag hade gillat. Det blir ju så att man väljer den genre man gillar mest.

Men det blir säkerligen ett himla klotter om det hade bara varit en enda sektion för musik. Jag vet inte riktigt hur många låtar som laddas upp här varje dag men jag kan tänka mig att det är en hel del -> Att man snabbt hamnar på 2:a sidan om det varit bara en musiksektion = inte bra.

Själv är jag oftast nöjd om någon skriver något öht. Det är sällan jag får supermycket svar, Jag har såklart mig själv att skylla är inte speciellt aktiv själv. Vad beror det på?

Nu talar jag ju för mig själv: Jag lyssnar på låtar på många olika forum och dom trådar jag klickar på är oftast av en känd forumit. Ämnet brukar jag inte bry mig om speciellt mycket, men visst är ämnet längre än normen så märker jag den tidigare.

Efter att ha klickat på tråden vill jag sällan se någon länk till mediafire eller något sådant, Fy och blää för att ladda hem. Sidor som Soundclick gillar jag, startar direkt, jäklas sällan mm. Soundclick erbjuder även såna här Widgets eller vad dom kallas, bara att klicka på rätt låt så startar den direkt från tråden, Yes behöver inte ens hoppa till SC-sidan och klicka där -> ännu mindre mellanhänder=mindre besvär. Enda besväret är att man måste ha tråden öppen hela tiden, det brukar inte fungera så bra för mig eftersom jag ofta backar och läser andra trådar medans jag lyssnar. Det bästa är helt klart att den öppnar ett nytt fönster. Då råkar man inte klicka ner/backar bort det fönstret.

Ja för att sammanfatta: En tråd, en länk som direkt öppnar till ett annat fönster och streamar från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Det är sjukligt irriterande när man måste till en ny sida.. scrolla ned.. klicka på 'ladda ned' och sen spara på datorn för att sedan lyssna.

Jag gillade upp lägget som det var förut och jag skrev då mycket mer i demosektionen.

Men jag måste hålla med.. en lite spelare direkt i inlägget hade ju varit toppen. Bara trycka på play och sen kan man scrolla ner för att se vad andra har skrivit medan man lyssnar.. och kanske till och med klicka på 'Fast Replay' och kommentera medan man lyssnar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Det är sjukligt irriterande när man måste till en ny sida.. scrolla ned.. klicka på 'ladda ned' och sen spara på datorn för att sedan lyssna.

Jag gillade upp lägget som det var förut och jag skrev då mycket mer i demosektionen.

Men jag måste hålla med.. en lite spelare direkt i inlägget hade ju varit toppen. Bara trycka på play och sen kan man scrolla ner för att se vad andra har skrivit medan man lyssnar.. och kanske till och med klicka på 'Fast Replay' och kommentera medan man lyssnar!

Håller med! Vad tror Ni andra? Skulle lusten att "feedbacka" öka då? Låter smidigt, i mina öron i alla fall!

Vad tror Ni att det ev finns för fler hinder för att få mer liv i demosektionen? Bör vi dela upp låtar i "nybörjare" / "hemmapulare"/ "expert"? Eller kanske "skiss/nästan där men behöver hjälp/ färdig, lyssna och njut!"? Helt ogenomtänkt, bara en idé jag fick och vill testa på Er.

Link to comment
Dela på andra sajter

På kontrollrummet kör man ju halvfärdiga/färdiga. Vet inte egentligen om det tillför så himla mycket... men det är en bra tanke.

Den enda nackdelen jag ser med att ha en enda sida är ju som någon nämnde att man kommer snabbt på sida två och glöms bort. Knepigt värre.

När kontrollrummet drog igång tror jag också att diskussionen gick kring hemmapulare/bra hemmapul/semipro/pro eller vad det nu var... men fastnade för två olika: en sektion för färdiga demolåtar, och en för mer skissartade alster.

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

jag föreslog för något år sedan att man skulle kunna typa sin demo inom olika genres, och sedan som användare kunna välja vilka genres som man är intresserad av. vet inte om man börjat med det än, men det skulle klart underlätta urvalet för övriga användare.

nyckeln är nog trots allt att försöka skapa relationer till andra på forumet; då ökar intresset för musiken automatiskt och så får man en massa synpunkter.

ännu ett meningslöst inlägg i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...