Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejhej alla inbitna Reason användare 🙂 .

Det är så att när jag använder en compressor och/eller en maximizer så kommer det ett "klickljud" på kicken, som inte funnits på filen innan. Finns det någon som vet varför det är så och hur jag ska göra för att slippa detta klickljud?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Troligen för kort release tid på kompressorn.

Postat (redigerat)

Du kan testa att ändra på Attack-tiden. Det kan vara så att du har en för snabb sådan.

Sedan kan du också testa att dämpa ett område i det högre frekvensområdet med hjälp av en Equalizer (EQ), men jag skulle råda dig att testa ändra Attack-tiden innan du gör något annat. Ändrar du EQ:n för mycket så tappar du också andra viktiga frekvenser som (bland annat, beroende på vissa omständigheter givetvis) gör baskaggen tydlig.

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
drloop (oregistrerad)
Postat

Frågan är väl vad du vill uppnå med att komprimera baskaggen?

Nytt sound?

Om du bara vill få koll på dynamiken kan du lika gärna ändra velocityn för att få jämn nivå.

Då färgar du inte ljudet på kaggen så dramatiskt.

Postat

Jo det där med att sänka höga frekvenser på en equalizer har jag testat, något som inte hjälpte så bra. Men ok, attack och release har jag inte rört så mycket, kan försöka ratta runt lite på dem. 😕

dr loop, anledningen till att jag använder compressorn är för att få ett "bättre" sound på trumman helt enkelt.

Postat (redigerat)
Jo det där med att sänka höga frekvenser på en equalizer har jag testat, något som inte hjälpte så bra. Men ok, attack och release har jag inte rört så mycket, kan försöka ratta runt lite på dem. 😆

dr loop, anledningen till att jag använder compressorn är för att få ett "bättre" sound på trumman helt enkelt.

Anledningen till att du BÖR använda kompressorn är för att dina öron säger dig att den skall erhålla det ljudet som kompressorn du använder kan erbjuda. Oftast använder man en kompressor då man tycker att ljudkällan är dynamiskt ojämn, om den tex är väldigt låg på vissa anslag och väldigt stark på andra.

Återkom gärna när du testat att ändra attack- och releasetiderna och informera mig om resultatet!

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat

Efter jag sänkt ms:en på attacken så klickade det faktiskt inte längre!

Tack så mycket för svaren 😆

Jag har tänkt förut (eftersom jag inte är särskilt påläst alls) att compressorn skulle trycka ihop ljudet och få det att bli "kraftigare" eller "hårdare", men ja nu tror jag att jag förstår syftet med den bättre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.