Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Antingen kan vi försöka lösa detta tillsammans eller sÄ kan vi lÄta detta bli en nitad trÄd dÀr vi en gÄng för alla konstaterar att Cubase 4 EJ Àr kompatibelt med Win XP 64bit.

Spelar in via mitt e-mu 1820m, anvÀnder 7 in, och skickar bara ut till monitorer (ch. 4).

Alla kanaler i/o Ă€r korrekt routade in i HOST/sequencer/cubase och svarar som de ska via monitorlyssningsfunktionen. AnvĂ€nder mina preamps och spelar in ”cleant” utan pluggar.

Datorn Ă€r en ”studiodator” byggd enligt Studios datorbyggartidning med nĂ„got mer pĂ„kostade detaljer. 3 diskar, 1 systemdisk ĂĄ 250gb, 1 biblioteksdisk ĂĄ 250gb och 1 audiodisk ĂĄ 700gb.

ASUS p5w DH deluxe, Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, 8gb ram, win xp pro 64bit, cub 4.?.?

Win och bios Àr instÀllda enligt konstens alla tweakknep. Datorn Àr Àven dedikerad musikdator utan internet, antivirus osv.

Jag anvÀnder inte cubase xp64 variant, vilken jag fortfarande antar Àr under utveckling eller helt enkelt inte prioriteras alls lÀngre.

Bör jag göra det om jag kör pÄ OS 64?

Datorn svarar bra till en början, men efter ett tag fÄr jag meddelanden om CPU droputs detected, att mitt fysiska minne börjar ta slut samt att latencyn visar sitt fula tryne.

Jag höjer dÄ buffersizen till 10ms och jag kan fortsÀtta spela in ett tag innan samma problem infinner sig. Detta stÀller till det fruktansvÀrt. 10ms Àr galet mycket ibland och tillsammans med cub. click, vilket hackar, blir det omöjligt att klara och genomföra hÄllbar inspelning.

Vid mix kan jag sÀtta buffersize till 100ms och klarar dÄ en hel del, men ÀndÄ inte tillfredsstÀllande mycket. AnvÀnder mig framförallt av waves SSL-pluggar, garriton- och halion-bibliotek.

Har lagt ner sÄ mycket pengar och tid i min musikburk att jag tappat rÀkningen och ÀndÄ detta..

Hilfe, hilfe, bitte!

/

V

(Kommentarer i stil med ”-du skulle köpt en mac” undanbedes)

EDIT:

TrÄden borde lagts in i StudiohÄrdvara/Datorer/tillbehör. Men vet ej hur man flyttar. Sorry

Redigerat av TCIM
Annons
Postat

Mer info... GPU? Har du provat att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats? Vad fÄr du för vÀrden med DCP latency checker? Har du provat att stÀnga av t ex nÀtverkskort, DVD-spelare o s v?

Postat
Mer info... GPU? Har du provat att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats? Vad fÄr du för vÀrden med DCP latency checker? Har du provat att stÀnga av t ex nÀtverkskort, DVD-spelare o s v?

Hej!

Ber om ursÀkt om jag inte var tydlig nog med mina specar.

DCP latency checker var nytt för mig, verkar fantastiskt anvÀndbart! Mer om resultaten dÀrifrÄn nedan.

NÀtverkskorten Àr frÄnkopplade.

DVDspelaren, och brÀnnaren, cdromen, har jag inte kopplat ur. Jag ska pröva det samt att stÀnga ner andra processer (av de fÄ jag har igÄng) en gÄng till.

Innan jag börjar med det fĂ„r du gĂ€rna utveckla ditt ”o s v”.

Ang GPU sÄ kör jag ett sapphire radeon x1550, 512mb, ddr2, pci express. Dubbla skÀrmar med högsta möjliga upplösning. ATI kontrollpanelen verkar vara igÄng non stop.

Annan info(, som jag inte förstÄr): core clock 547mhz, Memory clock 396mhz

Inne i VST Audio system stÄr det nÄgot om en input- och outpulatency (3,7ms/i 2,4ms/o).

HÀr finns Àven möjlighet att vÀlja klocka. HÀr har jag valt Internal.

Ska jag kanske anvÀnda det som kallas Sync dÄ jag har ett synckort installerat tillsammans med ljudkortets pci.

Trodde att detta enbart skulle anvÀndas vid rikliga midi-inspelningar.

CPU overload, knaster och rött i DCP latency checker

Detta frÀmst vid uppstart och stopp.

Se screen 1.

post-5300-1233343103_thumb.jpg

MÀrkligt var det nÀr jag stÀngde ner cubase och DCP gick bananas

Se screen 2.

post-5300-1233343127_thumb.jpg

Bör jag fortf pröva byta pciplatser pÄ grejerna vid denna nya info?

Tacksammast

/

V

Postat

Det hÀr Àr mer allmÀna funderingar Àn fakta, men nÄgra saker jag kom att tÀnka pÄ - utan speciell ordning:

Tweakade BIOS kan lösa mycket, men testa med en reset till fabriksinstÀllningar. Jag har sjÀlv gÄtt bort mig i tweaktrÀsket i BIOS och fÄtt problem (har likadant moderkort/CPU som du fö).

PÄ tal om BIOS: En uppdatering kanske behövs.

Uppdaterade drivrutiner till ljudkortet, grafikkort?

Det finns en x64 betaversion av Reaper - ladda hem, installera och se om du fÄr samma problem.

http://www.reaper.fm/download.php#beta

I din sits skulle jag absolut testa Cubase i x64-version - beta eller ej - om det finns tillgÀngligt. Du verkar inte ha mycket att förlora pÄ det.

Dubbla skÀrmar - testa med att koppla ur en.

Hur Àr datorn i övrigt nÀr du inte kör Cubase?

Testa absolut med att byta PCI-platser.

Har du tillgÄng till annat ljudkort/interface - testa med det.

Ta bort sync-kortet och se vad som hÀnder. Kan kanske rÀcka med att inaktivera i Enhetshanteraren. Kör Latency Checker samtidigt sÄ ser du nog ganska omgÄende om nÄgot hÀnder.

Öhh, tja.. Alltid nĂ„got att testa för felsökning. Du kan ju göra som jag. Börja med det enklaste och ta det bökigaste sist.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag hade sinnesjuka problem med mitt PCI kort, fick IRQ 16 eller högre och dÄ Àr det virtuella IRQ= dÄligt.

Du skall ha 15 eller mindre Àn har jag för mig dÄ blir det bra.

Postat

Med tanke pÄ de extremt dÄliga resultaten DCP gav sÄ spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som anvÀnds; problemen med datorn mÄste lösas först dÄ den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik.

Du fÄr helt enkelt stÀnga av/flytta/byta ut hÄrdvara tills det funkar...

Postat
Med tanke pÄ de extremt dÄliga resultaten DCP gav sÄ spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som anvÀnds; problemen med datorn mÄste lösas först dÄ den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik.

Du fÄr helt enkelt stÀnga av/flytta/byta ut hÄrdvara tills det funkar...

Okidoki!

Jag börjar med hÄrdvaran.

Sladden mellan pci och sjÀlva e-mu-enheten har fÄtt sig en törn. Sladden, som ser ut som en vanlig nÀtverkssladd, har i ena Ànden tappat sin lilla klaff, vilken ska lÄsa sladden i modul eller pci-ingÄng . Tror inte att det spelar stor roll dÄ signalen fortf kommer fram. Ska iaf maila e-mu/creative och höra om man kan bestÀlla en ny sÄdan sladd separat.

Men jag vÄgar sÄ nÀr utesluta ev glapp osv.

NÀr Cubase inte körs sÄ peakar inte DCP, och eftersom det Àr en dedikerad musikdator har jag inget annat program installerat som skulle belasta lika mycket.

DCP ligger vÀldigt lÄgt och stabilt i flera timmar utan nÀmnvÀrd belastning.. (körde ms röj i nÄgra timmar..)

1. Hur genomför jag ett ordentligt test av allting i burken?

2. Om det, som jag tror, Àr ett uttjÀnt ljudkort, hur tar jag reda pÄ det?

Jag menar, kopplar jag ur ljudkortet Àr jag ganska sÀker pÄ att datorn sköter sig, dÄ den ju inte har möjlighet att belastas pÄ de sÀtt jag vill pröva den.

Dock har jag möjlighet att sÀtta i e-mu i annan dator, som inte Àr i nÀrheten av lika kraftfull studiodatorn Àr (pÄ pappret). Funkar cubase felfritt dÀr, kan jag ju utesluta fel pÄ ljudkortet, men med tanke pÄ att den datorns prestanda Àr sÄ lÄg kommer ett sÄdant test inte vara giltigt för studioburken.

Skulle det vara ett fullgott test om burken skötte sig med exempelvis asio4all och e-mu bortkopplat? Skulle man dÄ kunna konstatera att det Àr ljudkortet som kraschat eller vÀger fler parametrar in?

Vill bara pröva det enkla och sjÀlvklara innan jag börjar skruva isÀr och byta pciplatser, dessvÀrre vet jag ju inte, som ni mÀrker, hur dessa triviala prestandatester gÄr till.

Felsökning har jag hört talas om, men vid sĂ„dana stĂ„r det hur naivt och blÄögt som helst att allt ”fungerar som det ska”. (Och nÀÀÀÀÀÀ, det gör det inte..)

Hyperhyggligt om ni kan guida mig lite till

/

V

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.