TCIM Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 (redigerat) Hej. Antingen kan vi försöka lösa detta tillsammans eller sĂ„ kan vi lĂ„ta detta bli en nitad trĂ„d dĂ€r vi en gĂ„ng för alla konstaterar att Cubase 4 EJ Ă€r kompatibelt med Win XP 64bit. Spelar in via mitt e-mu 1820m, anvĂ€nder 7 in, och skickar bara ut till monitorer (ch. 4). Alla kanaler i/o Ă€r korrekt routade in i HOST/sequencer/cubase och svarar som de ska via monitorlyssningsfunktionen. AnvĂ€nder mina preamps och spelar in âcleantâ utan pluggar. Datorn Ă€r en âstudiodatorâ byggd enligt Studios datorbyggartidning med nĂ„got mer pĂ„kostade detaljer. 3 diskar, 1 systemdisk ĂĄ 250gb, 1 biblioteksdisk ĂĄ 250gb och 1 audiodisk ĂĄ 700gb. ASUS p5w DH deluxe, Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, 8gb ram, win xp pro 64bit, cub 4.?.? Win och bios Ă€r instĂ€llda enligt konstens alla tweakknep. Datorn Ă€r Ă€ven dedikerad musikdator utan internet, antivirus osv. Jag anvĂ€nder inte cubase xp64 variant, vilken jag fortfarande antar Ă€r under utveckling eller helt enkelt inte prioriteras alls lĂ€ngre. Bör jag göra det om jag kör pĂ„ OS 64? Datorn svarar bra till en början, men efter ett tag fĂ„r jag meddelanden om CPU droputs detected, att mitt fysiska minne börjar ta slut samt att latencyn visar sitt fula tryne. Jag höjer dĂ„ buffersizen till 10ms och jag kan fortsĂ€tta spela in ett tag innan samma problem infinner sig. Detta stĂ€ller till det fruktansvĂ€rt. 10ms Ă€r galet mycket ibland och tillsammans med cub. click, vilket hackar, blir det omöjligt att klara och genomföra hĂ„llbar inspelning. Vid mix kan jag sĂ€tta buffersize till 100ms och klarar dĂ„ en hel del, men Ă€ndĂ„ inte tillfredsstĂ€llande mycket. AnvĂ€nder mig framförallt av waves SSL-pluggar, garriton- och halion-bibliotek. Har lagt ner sĂ„ mycket pengar och tid i min musikburk att jag tappat rĂ€kningen och Ă€ndĂ„ detta.. Hilfe, hilfe, bitte! / V (Kommentarer i stil med â-du skulle köpt en macâ undanbedes) EDIT: TrĂ„den borde lagts in i StudiohĂ„rdvara/Datorer/tillbehör. Men vet ej hur man flyttar. Sorry Redigerat 30 januari 2009 av TCIM
Gilbert Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Mer info... GPU? Har du provat att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats? Vad fÄr du för vÀrden med DCP latency checker? Har du provat att stÀnga av t ex nÀtverkskort, DVD-spelare o s v?
TCIM Postat 30 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 30 januari 2009 Mer info... GPU? Har du provat att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats? Vad fĂ„r du för vĂ€rden med DCP latency checker? Har du provat att stĂ€nga av t ex nĂ€tverkskort, DVD-spelare o s v? Hej! Ber om ursĂ€kt om jag inte var tydlig nog med mina specar. DCP latency checker var nytt för mig, verkar fantastiskt anvĂ€ndbart! Mer om resultaten dĂ€rifrĂ„n nedan. NĂ€tverkskorten Ă€r frĂ„nkopplade. DVDspelaren, och brĂ€nnaren, cdromen, har jag inte kopplat ur. Jag ska pröva det samt att stĂ€nga ner andra processer (av de fĂ„ jag har igĂ„ng) en gĂ„ng till. Innan jag börjar med det fĂ„r du gĂ€rna utveckla ditt âo s vâ. Ang GPU sĂ„ kör jag ett sapphire radeon x1550, 512mb, ddr2, pci express. Dubbla skĂ€rmar med högsta möjliga upplösning. ATI kontrollpanelen verkar vara igĂ„ng non stop. Annan info(, som jag inte förstĂ„r): core clock 547mhz, Memory clock 396mhz Inne i VST Audio system stĂ„r det nĂ„got om en input- och outpulatency (3,7ms/i 2,4ms/o). HĂ€r finns Ă€ven möjlighet att vĂ€lja klocka. HĂ€r har jag valt Internal. Ska jag kanske anvĂ€nda det som kallas Sync dĂ„ jag har ett synckort installerat tillsammans med ljudkortets pci. Trodde att detta enbart skulle anvĂ€ndas vid rikliga midi-inspelningar. CPU overload, knaster och rött i DCP latency checker⊠Detta frĂ€mst vid uppstart och stopp. Se screen 1. MĂ€rkligt var det nĂ€r jag stĂ€ngde ner cubase och DCP gick bananas Se screen 2. Bör jag fortf pröva byta pciplatser pĂ„ grejerna vid denna nya info? Tacksammast / V
bonzo Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Det hĂ€r Ă€r mer allmĂ€na funderingar Ă€n fakta, men nĂ„gra saker jag kom att tĂ€nka pĂ„ - utan speciell ordning: Tweakade BIOS kan lösa mycket, men testa med en reset till fabriksinstĂ€llningar. Jag har sjĂ€lv gĂ„tt bort mig i tweaktrĂ€sket i BIOS och fĂ„tt problem (har likadant moderkort/CPU som du fö). PĂ„ tal om BIOS: En uppdatering kanske behövs. Uppdaterade drivrutiner till ljudkortet, grafikkort? Det finns en x64 betaversion av Reaper - ladda hem, installera och se om du fĂ„r samma problem. http://www.reaper.fm/download.php#beta I din sits skulle jag absolut testa Cubase i x64-version - beta eller ej - om det finns tillgĂ€ngligt. Du verkar inte ha mycket att förlora pĂ„ det. Dubbla skĂ€rmar - testa med att koppla ur en. Hur Ă€r datorn i övrigt nĂ€r du inte kör Cubase? Testa absolut med att byta PCI-platser. Har du tillgĂ„ng till annat ljudkort/interface - testa med det. Ta bort sync-kortet och se vad som hĂ€nder. Kan kanske rĂ€cka med att inaktivera i Enhetshanteraren. Kör Latency Checker samtidigt sĂ„ ser du nog ganska omgĂ„ende om nĂ„got hĂ€nder. Ăhh, tja.. Alltid nĂ„got att testa för felsökning. Du kan ju göra som jag. Börja med det enklaste och ta det bökigaste sist.
drloop (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Jag hade sinnesjuka problem med mitt PCI kort, fick IRQ 16 eller högre och dÄ Àr det virtuella IRQ= dÄligt. Du skall ha 15 eller mindre Àn har jag för mig dÄ blir det bra.
Gilbert Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Med tanke pÄ de extremt dÄliga resultaten DCP gav sÄ spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som anvÀnds; problemen med datorn mÄste lösas först dÄ den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik. Du fÄr helt enkelt stÀnga av/flytta/byta ut hÄrdvara tills det funkar...
TCIM Postat 31 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 31 januari 2009 Med tanke pĂ„ de extremt dĂ„liga resultaten DCP gav sĂ„ spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som anvĂ€nds; problemen med datorn mĂ„ste lösas först dĂ„ den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik. Du fĂ„r helt enkelt stĂ€nga av/flytta/byta ut hĂ„rdvara tills det funkar... Okidoki! Jag börjar med hĂ„rdvaran. Sladden mellan pci och sjĂ€lva e-mu-enheten har fĂ„tt sig en törn. Sladden, som ser ut som en vanlig nĂ€tverkssladd, har i ena Ă€nden tappat sin lilla klaff, vilken ska lĂ„sa sladden i modul eller pci-ingĂ„ng . Tror inte att det spelar stor roll dĂ„ signalen fortf kommer fram. Ska iaf maila e-mu/creative och höra om man kan bestĂ€lla en ny sĂ„dan sladd separat. Men jag vĂ„gar sĂ„ nĂ€r utesluta ev glapp osv. NĂ€r Cubase inte körs sĂ„ peakar inte DCP, och eftersom det Ă€r en dedikerad musikdator har jag inget annat program installerat som skulle belasta lika mycket. DCP ligger vĂ€ldigt lĂ„gt och stabilt i flera timmar utan nĂ€mnvĂ€rd belastning.. (körde ms röj i nĂ„gra timmar..) 1. Hur genomför jag ett ordentligt test av allting i burken? 2. Om det, som jag tror, Ă€r ett uttjĂ€nt ljudkort, hur tar jag reda pĂ„ det? Jag menar, kopplar jag ur ljudkortet Ă€r jag ganska sĂ€ker pĂ„ att datorn sköter sig, dĂ„ den ju inte har möjlighet att belastas pĂ„ de sĂ€tt jag vill pröva den. Dock har jag möjlighet att sĂ€tta i e-mu i annan dator, som inte Ă€r i nĂ€rheten av lika kraftfull studiodatorn Ă€r (pĂ„ pappret). Funkar cubase felfritt dĂ€r, kan jag ju utesluta fel pĂ„ ljudkortet, men med tanke pĂ„ att den datorns prestanda Ă€r sĂ„ lĂ„g kommer ett sĂ„dant test inte vara giltigt för studioburken. Skulle det vara ett fullgott test om burken skötte sig med exempelvis asio4all och e-mu bortkopplat? Skulle man dĂ„ kunna konstatera att det Ă€r ljudkortet som kraschat eller vĂ€ger fler parametrar in? Vill bara pröva det enkla och sjĂ€lvklara innan jag börjar skruva isĂ€r och byta pciplatser, dessvĂ€rre vet jag ju inte, som ni mĂ€rker, hur dessa triviala prestandatester gĂ„r till. Felsökning har jag hört talas om, men vid sĂ„dana stĂ„r det hur naivt och blÄögt som helst att allt âfungerar som det skaâ. (Och nÀÀÀÀÀÀ, det gör det inte..) Hyperhyggligt om ni kan guida mig lite till / V
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.