Jump to content
Annons

Inkoppling av MIDI till Cubase

Recommended Posts

Joelit (oregistrerad)
Postat

Heej! 🙂

IgÄr köpte jag ett MIDI Interface (MIDI Sonic 2x2) med tanken att jag skulle kunna spela in MIDI-ljud frÄn min keyboard till Cubase. Jag kopplade in allting rÀtt. I interfacet ser jag att den har kontakt med keyboarden, och i enhetshanteraren i datorn ser jag att datorn har kÀnt igen interfacet. TyvÀrr sÄ fÄr inte Cubase nÄgon kontakt med interfacet eller keyboarden.

Min frÄga Àr: Hur fÄr jag cubase att fÄ kontakt med interfacet? Kan det finnas det nÄgra instÀllningar jag mÄste Àndra? Eller kan det vara nÄgot jag mÄste Àndra pÄ min keyboard (Casio CTK671)?

Tack för svar/ Joel

Annons
Postat

midi Àr inget ljud utan bara data vad du spelar(vilka noter och hur starkt mm)

om du vill spela in midi, skapa ett midispÄr i cubase och vÀlj rÀtt input- du har ju 2olika midi in

har du satt i kabeln rÀtt? frÄn keyboardens midi ut till interfacets midi in.

och för att fÄ ljud mÄste du skapa ett vst instrument och vÀlja detta som output

eller om du vill anvÀnda keyboardens egna ljud koppla Àven kabel frÄn midi in frÄn keyboarden till interfacets midi out.

och vÀlj rÀtt kanal som output i cubase...

det Àr ett vanligt fel att sÀtta kablarna fel!

om du vill spela in ljudet frÄn ditt keyboard mÄste du koppla en audiokabel frÄn keyboarden till ljudkortets audio in och skapa ett audio spÄr i cubase och spela in...

Joelit (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret!

Men jag vet vad MIDI Àr, jag har kopplat allt rÀtt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte hÀnder nÄt i mÀtaren i Cubase nÀr ja spelar pÄ keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vÀgrar se mitt interface.

Postat
Tack för svaret!

Men jag vet vad MIDI Àr, jag har kopplat allt rÀtt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte hÀnder nÄt i mÀtaren i Cubase nÀr ja spelar pÄ keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vÀgrar se mitt interface.

och har du valt rÀtt input pÄ midikanalen i cubase?

eller finns inte intefacet med i listan under input?

Joelit (oregistrerad)
Postat
och har du valt rÀtt input pÄ midikanalen i cubase?

eller finns inte intefacet med i listan under input?

Det Àr just det som e problemet: Interfacet finns inte med i listan under input.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.