Joelit (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Heej! đ IgĂ„r köpte jag ett MIDI Interface (MIDI Sonic 2x2) med tanken att jag skulle kunna spela in MIDI-ljud frĂ„n min keyboard till Cubase. Jag kopplade in allting rĂ€tt. I interfacet ser jag att den har kontakt med keyboarden, och i enhetshanteraren i datorn ser jag att datorn har kĂ€nt igen interfacet. TyvĂ€rr sĂ„ fĂ„r inte Cubase nĂ„gon kontakt med interfacet eller keyboarden. Min frĂ„ga Ă€r: Hur fĂ„r jag cubase att fĂ„ kontakt med interfacet? Kan det finnas det nĂ„gra instĂ€llningar jag mĂ„ste Ă€ndra? Eller kan det vara nĂ„got jag mĂ„ste Ă€ndra pĂ„ min keyboard (Casio CTK671)? Tack för svar/ Joel
spass Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 midi Àr inget ljud utan bara data vad du spelar(vilka noter och hur starkt mm) om du vill spela in midi, skapa ett midispÄr i cubase och vÀlj rÀtt input- du har ju 2olika midi in har du satt i kabeln rÀtt? frÄn keyboardens midi ut till interfacets midi in. och för att fÄ ljud mÄste du skapa ett vst instrument och vÀlja detta som output eller om du vill anvÀnda keyboardens egna ljud koppla Àven kabel frÄn midi in frÄn keyboarden till interfacets midi out. och vÀlj rÀtt kanal som output i cubase... det Àr ett vanligt fel att sÀtta kablarna fel! om du vill spela in ljudet frÄn ditt keyboard mÄste du koppla en audiokabel frÄn keyboarden till ljudkortets audio in och skapa ett audio spÄr i cubase och spela in...
Joelit (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Tack för svaret! Men jag vet vad MIDI Àr, jag har kopplat allt rÀtt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte hÀnder nÄt i mÀtaren i Cubase nÀr ja spelar pÄ keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vÀgrar se mitt interface.
spass Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Tack för svaret! Men jag vet vad MIDI Àr, jag har kopplat allt rÀtt för jag ser i interfacet att MIDI-signalen kommer fram. Grejen e att de inte hÀnder nÄt i mÀtaren i Cubase nÀr ja spelar pÄ keyboarden. Jag vet hur man gör med MIDI, o hur man spelar in det, men cubase vÀgrar se mitt interface. och har du valt rÀtt input pÄ midikanalen i cubase? eller finns inte intefacet med i listan under input?
Joelit (oregistrerad) Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 och har du valt rÀtt input pÄ midikanalen i cubase?eller finns inte intefacet med i listan under input? Det Àr just det som e problemet: Interfacet finns inte med i listan under input.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.