Jump to content
Annons

Ljudet i Infinity (Guru Josh 2008)


Elight

Recommended Posts

Hej allihopa

Tänkte höra om någon har luskat ut hur ljudet i låten Inifinity är gjort. Alltså inte trumpeten utan den "sequencen" eller om det är en arpeggio som körs mellan melodin och sången, riktigt coolt ljud!

Någon av er har kanske lyckats göra någon remix på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Lyssan på Kobojsarnas nya här på forumet. Den har väl lite av det där soundet

Var hittar man den? Den vill jag höra!

EDIT:

Nej nu hittade jag. Använde den omtalade sökfunktionen 😄

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag är god vän med killarna från GJP. dom använder flera syntar. men det är en tysk som heter Klaas som remixat låten, så det är inte gjp egna "sound".

men de har återskapat ljudet för framtida releaser, dock vet jag inte om de kommer släppa låtar med samma sound.

de använder 3 syntar som de använder i lager. bla. massive. eftersom du kan skapa lite fetare ljud i massive jämfört mot andra syntar, du är mer rörlig i själva sound-shapingen.

hemligheten är helt enkelt layering, dvs att du jobbar i lager, använder 3 olika syntar , som är skruvade alla på olika sätt för att skapa ett och samma ljud.

det är inget som är side-chainat gällande basen.

men vad jag föreslår är att du ist inspireras av ljudet och skapar ditt eget sound. det är inte så kul och ha exakt samma ljud. det är ju redan gjort, så varför ska man återskapa ngt? ta hellre inspiretation från låten, och skapa ngt utifrån det men som inte liknar det. på så sätt skapar du något nytänkade.

hoppas det gav ngt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var det ljudet du letade efter?

Något sådant ja. Jag har förälskat mig i sån klubb electro. Jäkligt ny i den genren och jag suger när det gäller sånt. Jag ska börja fördjupa mig i det! 😄

EDIT:

Jag lyssnar på Andy Harding remix som han har gjort på din låt. Låter riktigt gött 😄

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Den låten måste ju vara Spaniens nationalsång numera. Jag hörde den precis överallt i flera månader innan jag kom hem till Sverige nyligen, så nu är man rätt less på att ens se någon skriva om den. 😮

Men man måste ju älska faktumet att house är så stort i det landet. I Sverige är det tyvärr inte så, våran svenska housemaffia till trots. Här är det mer Kent som gäller... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är en bra sak att fråga runt hur ljuden är uppbyggda och sen försöka ratta fram dem själv. Inte för att man ska göra en kopia på låten, utan för att mer förstå hur man kan göra egna ljud - man förstår vilka olika komponenter och tekniker som gör grunden för ljudet.

Men man måste ju älska faktumet att house är så stort i det landet. I Sverige är det tyvärr inte så, våran svenska housemaffia till trots. Här är det mer Kent som gäller... 🙂

Du får komma in till staden. Här är det betydligt vanligare än på landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...