Jump to content
Annons

Låtarna i Reason


Opiiate

Recommended Posts

Hej,

Jag har funderat lite kring det här med mixningen av låtarna man gör. När man gör en låt i Reason, ska man då lägga EQ, Kompressor etc. direkt under varje instrument man har pillat ihop - eller är det det sista man ska göra? innan man ska spara ner ljudfilen?

Hur är det med Mastering Suit? ska man aktivera den när hela låten är klar? Vilken är den "rätta" ordningen?

Redigerat av Opiiate
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

På den frågan är det väl ja och nej, det beror på, som är det korrekta svaret.

Gör det som känns bäst för dig och som tar dig snabbast till ett bra slutresultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den frågan är det väl ja och nej, det beror på, som är det korrekta svaret.

Gör det som känns bäst för dig och som tar dig snabbast till ett bra slutresultat.

Okej! 😆 Tack för snabbt svar!

Ja, då antar jag att man får bestämma själv hur man kan göra. Tror jag gör som så att jag gör klart låten (kanske inte 100%) först för att sen lägga på EQ, kompressor etc. för det känns roligast 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag på nåt sätt har rätt eller så, men jag brukar alltid bygga ihop varje instrument för sig och justerar sedan mixen konstant. Skapar alltid en ny Combinator när jag ska göra ett nytt instrument, blandar ett/flera grundljud till en mixer i denna combinator med diverse effekter. Sen oftast en kompressor på det samt ev. en maximizer för att höja upp volymen om det t.ex. är ett lite tystare piano. Sen kör jag med Master Suiten på redan från början så man hör "slutresultatet" direkt.

Bara hur jag brukar göra... 😆

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Inte för att jag på nåt sätt har rätt eller så, men jag brukar alltid bygga ihop varje instrument för sig och justerar sedan mixen konstant. Skapar alltid en ny Combinator när jag ska göra ett nytt instrument, blandar ett/flera grundljud till en mixer i denna combinator med diverse effekter. Sen oftast en kompressor på det samt ev. en maximizer för att höja upp volymen om det t.ex. är ett lite tystare piano. Sen kör jag med Master Suiten på redan från början så man hör "slutresultatet" direkt.

Bara hur jag brukar göra... 🙂

MVH

Johan

Mixning och mastering är jättesvårt och framför allt tidskrävande. Har relativt nyligen börjat fördjupa mig i det här och jag kan säga att produktionen tar helt plötsligt avsevärt längre tid numera 🙂 Man sitter ju och smyg-mastrar medan man bygger låten lixom. Och det är nog på gott och ont.

Ibland är det helt rätt att jobba så, vissa låtar, kanske främst högrepetitiva technolåtar växer fram ur en pattern-struktur (a la adam beyer) och då känns det kanske bäst att veta ganska precis hur det kommer att låta i slutändan. Vidare tycker jag att det till exempel är totalt oinspirerande att jobba med en trance-låt innan man har fått till en fet lead, så den bara måste jag få till någorlunda nästan på en gång 😱

Samtidigt känner jag själv att det är väldigt lätt att fastna när man gör så. Blir lätt att det bara blir en massa pillande som egentligen inte leder nånvart och destomindre låtskrivande.

Håller helt med Johle oxå, att baka in instrumenten i combisar städar upp i racket ordentligt. Sen har jag börjat med att lägga instrumenten på en 14:2 mixer, trummorna utom kaggen på en annan 14:2, sen basen och kaggen på en liten 6:2, för de ska man ändå hålla på och baka ihop med sidechain och grejer. Sen in med de tre elementen via varsin compressor/maximizer till en 6:2, sen till interfacet.

Få se nu, vad var det egentligen tråden handlade om...? 😉

Just ja, kompressorerna bland annat. Det verkar som att man ska vara lite försiktig med kompression tidigt i signalkedjan för att det kan ställa till det i slutmixen, men jag vet inte, har bara hört det. Vissa ljud kräver nästan kompressor på en gång...

Nu är det nog bäst att jag slutar skriva på det här inlägget innan det blir ännu rörigare... 🙂 Må ni ha frid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, skön du e UNiT. 😄 Välkommen till forumet btw.

Själv slänger jag på kompressorer, EQ, Maximizers när jag hittat/rattat ett bra ljud. Drar på lagom mycket och går vidare utan att vara så nogrann. Sedan fortsätter jag och har låtskrivandet i fokus, så det kreativa flödet inte bromsas upp och störs. . När låten sedan är klar så går jag in mer på mixen, equar och rensar upp, drar på lite mer på effekterna om det behövs och testar ibland att lägga på en passande Mastering suite om jag tycker det saknas lite tryck. Ibland blir det då ännu bättre eller så blir det för mycket. och behövs helt enkelt inte. Apropå lägga rack i Combinators så det blir städat brukar jag alltid glömma så det slutar med en låååång radda rack.. 😛

Edit tillägg. Ja, som Loopis sade. Det finns inget rätt eller fel tror jag, gör så som du tycker ger bäst resultat och vad passar dig.

Ha det 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar, man tackar! Jag är inte bara skön, jag är grym på att göra pannkakor oxå! 😎

Har hängt en del på propparnas egna forum, och jag måste säga att det är lite kamratligare stämning här känns det som (för det mesta iaf... ☺️ ). Visst finns det helsköna typer där oxå, men nåde den som säger nåt "fel", då blir man rökt, grillad och rostad, SEN får man minsann höra vad man är för en 😄 Det är kul ibland det oxå, men lite tröttsamt. Men det är ju ett internationellt forum, så man kan ju inte räkna med nån "svensk" mentalitet direkt... Knappt så man törs ladda upp nåra låtar i den där flistuggen! Hehe!

Nåja, back on topic!

Memphis, känner verkligen igen det där med milslånga rack! Men du kan inte bara "combine":a i efterhand då? Oftast har man ju ändå bara en massa såna här kedjor:

synth/sampler (eller varför inte både och 😛 ) -> effekter -> mixer

och då blir det ju direkt en:

combi[synth/sampler -> effekter] -> mixer

Fast det är klart, du kanske är en sån där patch-guru som kopplar hejvilt kors och tvärs över hela racket, och DÅ blir det ju lite svårare... ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...