Skanerost Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 Hej alla glada, Nu i helgen sĂ„ gjorde jag slag i att köpa mig trummor, kan vara kul att variera sig frĂ„n gitarren mellan varven! Hur som helst jag Ă€r helt novis pĂ„ detta Ă€mnet/instrumentet, jag kan spela 4/4 takt och med vĂ€ldigt fĂ„ variationer! Kan ni tipsa om lite bra resurser böcker, div sidor och annat som tipsar om lite olika sĂ€tt att spela pĂ„! Kanske lite om skin och deras egenskaper samt hur man stĂ€mmer fĂ„ att fĂ„ ett bra ljud? Sedan vill jag passa pĂ„ att frĂ„ga vad för medel man kan anvĂ€nda för att putsa sargar och cymbaler? För den intresserade sĂ„ köpte jag ett Pearl Forum set (tror att symbalerna hette Headliner) i köpet fick jag Ă€ven med en "trummodul" eller nĂ„got liknande ddrum AT hette den och jag har ingen anning om vad man har den till? Den ingick som sagt i köpet Ă€r det nĂ„got vĂ€rde i den om man vill sĂ€lja den eller Ă€r det en bra sak att ha i hemmastudion? Alla tips och trixs Ă€r vĂ€lkommna đČ
Thulesius Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 http://www.resurs.folkbildning.net/projekt...olan/index.html asbra trumskola pÄ nÀtet!
Skanerost Postat 26 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 januari 2009 http://www.resurs.folkbildning.net/projekt...olan/index.html asbra trumskola pĂ„ nĂ€tet! Tack för det tipset fĂ„r hĂ„lla med hel skön sida! Iaf nu stötte jag pĂ„ lite problem! Hur ska avstĂ„ndet vara mellan cymbalerna pĂ„ hihatten? Jag fick köpa den mojĂ€ngen som man lĂ„ser fast med "clutch" tror jag det kallas! Men jag vet inte avstĂ„ndet hur det ska ligga nĂ€r foten inte Ă€r pĂ„ pedalen!? Tips? Hoppas att nĂ„gra fler kan komma och svara pĂ„ mina frĂ„gor đ
Rabieshund Postat 26 januari 2009 Postat 26 januari 2009 (redigerat) Youtube sĂ„klart!! Sök bara pĂ„ saker som "drum lessons", "getting started drums" och sĂ„nt sĂ„ kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stĂ€llet man kollade pĂ„. đ Edit: Ăr ingen trummis men hihatgrejen Ă€r en smaksak. Vissa har den rĂ€tt tĂ€tt medan vissa har 1 dm. Redigerat 26 januari 2009 av Rabieshund
Skanerost Postat 27 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 januari 2009 Youtube sĂ„klart!! Sök bara pĂ„ saker som "drum lessons", "getting started drums" och sĂ„nt sĂ„ kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stĂ€llet man kollade pĂ„. đ Edit: Ăr ingen trummis men hihatgrejen Ă€r en smaksak. Vissa har den rĂ€tt tĂ€tt medan vissa har 1 dm. Tro mig jag kolla youtube och har ett medlemsskap pĂ„ plej med sĂ„ jag letar! Men vissa av mina frĂ„gor Ă€r inte sĂ„ enkla att bara söka pĂ„ google! Och jag gillar att stĂ€lla mina frĂ„gor hĂ€r finns mycket kompetent folk!!
IDF Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Att sÀtta avstÄnden mellan hihatlocken Àr vÀldigt individuellt. TÀnk sÄhÀr: NÀr du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och nÀr du slÀpper pedalen helt ska de bÄda kunna slÄ mot varandra, sÄ en-tvÄ eller kanske tom. tre centimetersavstÄnd kan vara att föredra.
Skanerost Postat 27 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 januari 2009 Att sĂ€tta avstĂ„nden mellan hihatlocken Ă€r vĂ€ldigt individuellt. TĂ€nk sĂ„hĂ€r: NĂ€r du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och nĂ€r du slĂ€pper pedalen helt ska de bĂ„da kunna slĂ„ mot varandra, sĂ„ en-tvĂ„ eller kanske tom. tre centimetersavstĂ„nd kan vara att föredra. Tackar sĂ„ mycket hĂ„ller pĂ„ och labbar lite med detta nu! Bara en intresse frĂ„ga, jag har sett att runt mina trummor sĂ„ har jag nĂ„gon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt pĂ„ trĂ€et pĂ„ trumman! Kan man köpa detta nĂ„gonstans om man har en puka som har fĂ„tt en och annan "ding" bara för att försköna trummorna đ Har ett par grova hack men inte ner i trĂ€et som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och nĂ€r tillfĂ€lle ges ! Tack för bra förslag Ă€n en gĂ„ng!
IDF Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 Tackar sĂ„ mycket hĂ„ller pĂ„ och labbar lite med detta nu! Bara en intresse frĂ„ga, jag har sett att runt mina trummor sĂ„ har jag nĂ„gon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt pĂ„ trĂ€et pĂ„ trumman! Kan man köpa detta nĂ„gonstans om man har en puka som har fĂ„tt en och annan "ding" bara för att försköna trummorna đ Har ett par grova hack men inte ner i trĂ€et som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och nĂ€r tillfĂ€lle ges ! Tack för bra förslag Ă€n en gĂ„ng! kolla runt pĂ„ drummersunited-forumet sĂ„ ska du se att det finns folk som klĂ€tt om sina trummor!
Skanerost Postat 27 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 januari 2009 kolla runt pĂ„ drummersunited-forumet sĂ„ ska du se att det finns folk som klĂ€tt om sina trummor! Jo jag hittade lite đ Men finns det inte lite mer seriös trumklĂ€dsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter! Vad heter trumklĂ€dsel pĂ„ engelska ? Tackar Ă€n en gĂ„ng!
MrBluesman Postat 27 januari 2009 Postat 27 januari 2009 (redigerat) Jo jag hittade lite đ Men finns det inte lite mer seriös trumklĂ€dsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter!Vad heter trumklĂ€dsel pĂ„ engelska ? Tackar Ă€n en gĂ„ng! Det heter "drum wrap". Har Ă€ven pĂ„ eBay sett att det finns nĂ„n slags tunn "film" som man sĂ€tter utanpĂ„ befintlig "wrap" för utseendets skull. Vet inte hur det pĂ„verkar ljudet dock, men pĂ„ ett par hyffsat billiga trummor sĂ„ borde det ju inte göra nĂ„gon större skillnad (sitter ju fast klistrad pĂ„ befintlig "klĂ€dsel", och Ă€r extremt tunn). Men rĂ€tta mig gĂ€rna om nĂ„gon har bĂ€ttre koll... Redigerat 27 januari 2009 av MrBluesman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.