Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada,

Nu i helgen sÄ gjorde jag slag i att köpa mig trummor, kan vara kul att variera sig frÄn gitarren mellan varven!

Hur som helst jag Àr helt novis pÄ detta Àmnet/instrumentet, jag kan spela 4/4 takt och med vÀldigt fÄ variationer!

Kan ni tipsa om lite bra resurser böcker, div sidor och annat som tipsar om lite olika sÀtt att spela pÄ!

Kanske lite om skin och deras egenskaper samt hur man stÀmmer fÄ att fÄ ett bra ljud?

Sedan vill jag passa pÄ att frÄga vad för medel man kan anvÀnda för att putsa sargar och cymbaler?

För den intresserade sÄ köpte jag ett Pearl Forum set (tror att symbalerna hette Headliner) i köpet fick jag Àven med en "trummodul" eller nÄgot liknande ddrum AT hette den och jag har ingen anning om vad man har den till? Den ingick som sagt i köpet Àr det nÄgot vÀrde i den om man vill sÀlja den eller Àr det en bra sak att ha i hemmastudion?

Alla tips och trixs Ă€r vĂ€lkommna đŸ˜Č

Annons
Postat

Tack för det tipset fÄr hÄlla med hel skön sida!

Iaf nu stötte jag pÄ lite problem! Hur ska avstÄndet vara mellan cymbalerna pÄ hihatten? Jag fick köpa den mojÀngen som man lÄser fast med "clutch" tror jag det kallas!

Men jag vet inte avstÄndet hur det ska ligga nÀr foten inte Àr pÄ pedalen!? Tips?

Hoppas att nĂ„gra fler kan komma och svara pĂ„ mina frĂ„gor 🙂

Postat (redigerat)

Youtube sĂ„klart!! Sök bara pĂ„ saker som "drum lessons", "getting started drums" och sĂ„nt sĂ„ kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stĂ€llet man kollade pĂ„. 😄

Edit: Är ingen trummis men hihatgrejen Ă€r en smaksak. Vissa har den rĂ€tt tĂ€tt medan vissa har 1 dm.

Redigerat av Rabieshund
Postat
Youtube sĂ„klart!! Sök bara pĂ„ saker som "drum lessons", "getting started drums" och sĂ„nt sĂ„ kommer du hitta allt du söker. Jag trodde det var det absolut första stĂ€llet man kollade pĂ„. 😄

Edit: Är ingen trummis men hihatgrejen Ă€r en smaksak. Vissa har den rĂ€tt tĂ€tt medan vissa har 1 dm.

Tro mig jag kolla youtube och har ett medlemsskap pÄ plej med sÄ jag letar!

Men vissa av mina frÄgor Àr inte sÄ enkla att bara söka pÄ google!

Och jag gillar att stÀlla mina frÄgor hÀr finns mycket kompetent folk!!

Postat

Att sÀtta avstÄnden mellan hihatlocken Àr vÀldigt individuellt.

TÀnk sÄhÀr: NÀr du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och nÀr du slÀpper pedalen helt ska de bÄda kunna slÄ mot varandra, sÄ en-tvÄ eller kanske tom. tre centimetersavstÄnd kan vara att föredra.

Postat
Att sÀtta avstÄnden mellan hihatlocken Àr vÀldigt individuellt.

TÀnk sÄhÀr: NÀr du trycker ner pedalen skall lockenvara helt ihoptryckta, och nÀr du slÀpper pedalen helt ska de bÄda kunna slÄ mot varandra, sÄ en-tvÄ eller kanske tom. tre centimetersavstÄnd kan vara att föredra.

Tackar sÄ mycket hÄller pÄ och labbar lite med detta nu!

Bara en intresse frĂ„ga, jag har sett att runt mina trummor sĂ„ har jag nĂ„gon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt pĂ„ trĂ€et pĂ„ trumman! Kan man köpa detta nĂ„gonstans om man har en puka som har fĂ„tt en och annan "ding" bara för att försköna trummorna 🙂

Har ett par grova hack men inte ner i trÀet som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och nÀr tillfÀlle ges !

Tack för bra förslag Àn en gÄng!

Postat
Tackar sÄ mycket hÄller pÄ och labbar lite med detta nu!

Bara en intresse frĂ„ga, jag har sett att runt mina trummor sĂ„ har jag nĂ„gon form av vinyl eller vad det nu heter! Det som klistras direkt pĂ„ trĂ€et pĂ„ trumman! Kan man köpa detta nĂ„gonstans om man har en puka som har fĂ„tt en och annan "ding" bara för att försköna trummorna 😏

Har ett par grova hack men inte ner i trÀet som hade kunnat vara trevligt att fixa till om och nÀr tillfÀlle ges !

Tack för bra förslag Àn en gÄng!

kolla runt pÄ drummersunited-forumet sÄ ska du se att det finns folk som klÀtt om sina trummor!

Postat
kolla runt pÄ drummersunited-forumet sÄ ska du se att det finns folk som klÀtt om sina trummor!

Jo jag hittade lite 😎 Men finns det inte lite mer seriös trumklĂ€dsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter!

Vad heter trumklÀdsel pÄ engelska ?

Tackar Àn en gÄng!

Postat (redigerat)
Jo jag hittade lite 🙂 Men finns det inte lite mer seriös trumklĂ€dsel! Jag vill ju inte ha med flames eller konstigheter!

Vad heter trumklÀdsel pÄ engelska ?

Tackar Àn en gÄng!

Det heter "drum wrap".

Har Àven pÄ eBay sett att det finns nÄn slags tunn "film" som man sÀtter utanpÄ befintlig "wrap" för utseendets skull. Vet inte hur det pÄverkar ljudet dock, men pÄ ett par hyffsat billiga trummor sÄ borde det ju inte göra nÄgon större skillnad (sitter ju fast klistrad pÄ befintlig "klÀdsel", och Àr extremt tunn). Men rÀtta mig gÀrna om nÄgon har bÀttre koll...

Redigerat av MrBluesman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.