Jump to content
Annons

Problem med sustainpedal i reason


kilbop

Recommended Posts

Hallå,

jag har hållit på att laborera en del med reason en del för pålägg i mina produktioner (piano osv). Har fungerat smärtfritt förutom på en väldigt väsentlig punkt: jag lyckas omöjligen få det att fungera med sustainpedalen.

Jag kör en macbook och har en U-Key från CME inpluggat och spelar med, men min sustainpedal ger inget utslag (har prövat med flera olika). Det lite märkliga med U-Key är att pedalingången är minitele istället för tele, så det är möjligt att problemet sitter i adapterdelen, även om jag prövat ett par olika.

Eller är det nån inställning på klaviaturen jag måste ändra? Har försökt pröva mig fram och pillat, men instruktionsmanualen är ytterst bristfällig så jag lyckas inte lista ut vart problemet kan sitta.

Har någon haft ett liknande problem?

Alla råd är goda råd! Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du någon respons alls från Reason när du trampar på pedalen? Blinkar det till (grönt) på instrumentikonen på spåret i sequencern?

På min pedal har jag en liten switch undertill som jag kan ställa i två olika lägen (PS-10 och PS-15). Har ingen aning om vad den egenligen gör, men denna måste jag ändra när jag flyttar pedalen mellan min Korg- och min CME-klaviatur. Kolla ifall du har någon sådan switch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast en sustainpedal är väldigt simpel egentligen.. Om det är en minitele så borde det ju vara en mono sådan.. Har du inte nån liten multimeter hemma hos dig så kan du ju mäta mellan tip och skärm på miniteleadaptern och se om det kortsluter/öppnar då du trycker på pedalen?

Multimeter:

yellow_multimeter.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tycker ju inte det borde vara något problem. Har provat med två sustainpedaler, två olika sorters monoadaptrar och en stereo bara för att. Ingen koppling där, så det ligger förmodligen i klaviaturen nånstans...

menade du att det finns ett annat sätt att mäta spänningen utan en sån särskilld mätare?

Kan det finnas nåt batteri i pedalen som jag borde skruva upp och inspektera?

Jag är helt slut på idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det såhär den ser ut? verkar ju finnas en till ingång...idiotfråga, men är du säker på att du har rätt? 😏

U-Key_rear_with_white_background.jpg

annars kan du ta en minitele (mono!) stoppa i den, och sen kortsluta sladden. (klippa upp sladden och trycka ihop tåtarna). För att kolla...kanske sitter det i adaptern som du säger, om den är stereo och det jäklar på nåt vis. kan du vara att kontaktblecket kommer på fel pol?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är mycket riktigt baksidan. Jag är rätt säker på att jag är på rätt uttag och pillar, finns midi in/ut, dc in, hörlursingång, och en som heter pedal. så det känns rätt givet.

jag börjar dock nu fundera över om det verkligen är minitele. den sitter inte riktigt bra har jag märkt när jag pillat, den glider ut, sitter inte alls som i hörlursgången. kan det röra som ett annat sorts uttag? har jag helt enkelt fel adapter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på deras hemsida. står inte tydligt vilken typ av kontakt det är:

- 49 notes ultra thin full action semi-weighted keyboard

- 1 x Programmable Joystick

- 8 x programmable trigger pad, velocity sensitive

- 8 x programmable knob controller (endless encoder)

- 1 x endless encoder for data entry

- ‘PadStyle’ MIDI song and style help you to play live music easily

- Interactant mode to improve skill of your performance

- Multi-scale of the key to fit more kinds of ethnic music

- U-CTRL function let you work with music software perfectly

- Full MIDI functions including SEQ transport with fast operation access

- Music software control templates with user bank memories

- LED display

- Firmware upgraded via USB

- USB MIDI, class-compliant with Windows Vista/XP and Mac OS X

- Universal pedal connector, full compatible with switch and expression pedal

- 1 x stereo line output, 1/8” phone jack

- 1 x stereo headphone output, 1/8” phone jack

- 1 x MIDI I/O

- USB bus-powered

Sen fanns en länk till en manual också:

Manual

Riktigt seg länk. återkommer om jag hittar nåt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboarden har kanske två år gammal, ägdes tidigare av en kompis, 80 mil härifrån, så det är svårt att fråga där den köptes. Har varit in på några musikaffärer och frågat lite, men ingen har haft något svar. Har försökt kolla i manualen och pillat, men inte lyckats lista ut vad som är problemet. Det står inte vilket sorts uttag det är i manualen heller, ytterst proffsigt.

Är det ingen som stött på en U-Key och kan ha någon aning om vad det handlar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

försök att kortsluta polerna bara med en liten tråd. Kolla om det funkar. funkar det tar du bara med dig keyboardet till claes ohlson eller nåt likinande och provar tills det funkar. Funkar inget annat är det väl bara att löds dit en kabel direkt på polerna...

trist när det trasslar 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...