Jump to content
Annons

Externa effekter i protools LE


onosoul

Recommended Posts

Annons

Använd insertjacket på mboxen.

Du lär ha en kabel som är "stereo" i mboxens ände, som sedan går ut till två "mono" telekablar som du sätter i in, resp out-jacken på den externa utrustningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj inserten som output på den kanal du vill skicka ut, och skapa sedan ett nytt spår (audio eller aux efter eget tycke) och på den nya kanalen väljer du inserten som input.

(har ingen mbox själv, så jag skall ärligt tillägga att jag inte står på stensäker grund här)

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kopplar jag lämpligast en effekt, tex en distpedal med hjälp av M-boxen in i protools så att jag kan använda den som en aux input-effekt?

Om detta går förstås... 😉

Mboxen har bara två AD resp DA omvandlare. Insert jacken på baksidan ligger mellan ingångsteget på Mboxen och AD omvandlaren vilket innebär att du inte kan nyttja dom innefrån ProTools mjukvaran.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga detta med insertjacken på Mboxen.

Mboxen har två inbyggda mickförstärkare. Om du spelar in sång eller annat som kräver att du använder dig av en mick (inte linje nivå alltså) så är det vanligt förekommande att man använder sig av någon typ av komressor redan vid inspelningen. Detta för att delvis få en jämnare insignal samt att mätta AD omvandlaren i mesta möjliga mån.

Om man då ska använda sig av de inbygga mickförstärkarna i Mboxen så måste kompressorn ligga efter mickförstärkaren vilket man bara kan åstakomma genom att använda sig av insertjacken på Mboxen då dom ligger mellan mickförstärkaren och AD omvandlaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. då föll min idé ganska platt...

Nödlösning.

Muta alla andra kanaler, skicka enbart ut spåret du vill "dista" till en av utgångarna på mboxen och spela samtidigt in den distade signalen på ett annat audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...