Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hur dugligt Àr ett "onboard" audio interface pÄ en midikeyboard, i jÀmförelse med ett separat externt usb eller firewire ljudkort? Beror sÄklart pÄ vilket ljudkort man vÀljer, men om man tÀnker sig ett billigt runt tusenlappen?

Funderar pÄ den hÀr:

M-Audio Keystudio 49i

Min dator har intel dual core 1,8 cpu och 2gb RAM. SÄ om jag vÀljer att skita i separat ljudkort och anvÀnda interfacet pÄ keyboarden, borde vÀl latency inte vara ett problem vid inspelning en kanal i taget i Cubase(????)

Är det nĂ„n vidare skillnad pĂ„ hur pass mkt interfacet/ljudkortet avlastar datorn (cpu, minne), om man jĂ€mför ett billigt ljudkort/interface med ett dyrare?

Redigerat av hellspawn1
Annons
Postat

Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pÄ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pÄ ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Postat
Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pÄ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pÄ ett kort som kunde spela in i 24bit.

MVH

Anders

Hur stor Àr skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? :rolleyes:

Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn?

Postat

MVH

Anders

Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? 😕

Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Är skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Är det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn?

Hejsan

Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara pÄ. SÄ jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde sÄ gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass pÄ, inget annat Àr gjort.

Alla filer Àr inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in anvÀndes digidesigns dither för att fÄ ner till 16bit 44,1khz.

Följande samplerates och bits anvÀndes vid inspelningen.

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

http://www.speedyshare.com/986844691.html

MVH

Anders

Postat

MVH

Anders

Även om 16 bitar Ă€r nog för att bara lyssna pĂ„ sĂ„ finns det stora poĂ€nger med högre bittal nĂ€r man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket pĂ„ ljudet i efterhand sĂ„ kommer det reella bitdjupet, alltsĂ„ de bitar som faktiskt anvĂ€nds, bli betydligt lĂ€gre Ă€n 16 bitar. Detta Ă€r vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt Ă€r prisvĂ€rd och uppfyller dina krav.

Postat

MVH

Anders

Hejsan

Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara pÄ. SÄ jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde sÄ gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass pÄ, inget annat Àr gjort.

Alla filer Àr inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in anvÀndes digidesigns dither för att fÄ ner till 16bit 44,1khz.

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

MVH

Anders

Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frÄgan Àr om det kom frÄn - som du sa, micposition, eller hur anslaget pÄ strÀngarna varierade sig naturligt.

Postat

MVH

Anders

Även om 16 bitar Ă€r nog för att bara lyssna pĂ„ sĂ„ finns det stora poĂ€nger med högre bittal nĂ€r man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket pĂ„ ljudet i efterhand sĂ„ kommer det reella bitdjupet, alltsĂ„ de bitar som faktiskt anvĂ€nds, bli betydligt lĂ€gre Ă€n 16 bitar. Detta Ă€r vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt Ă€r prisvĂ€rd och uppfyller dina krav.

Det Àr sant, det Àr inte bitsen jag Àr mest fundersam över. Snarare det som jag nÀmnde om latency och hur mkt kraft som stjÀls frÄn datorn nÀr det gÀller billigt ljudkort VS. dyrt dito.

Postat (redigerat)

MVH

Anders

Hejsan

16_44,1

16_96

24_44,1

24_96

MVH

Anders

Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frÄgan Àr om det kom frÄn - som du sa, micposition, eller hur anslaget pÄ strÀngarna varierade sig naturligt.

Vilken tyckte du lĂ€t bĂ€st? Jag skickar dig svaret via PM sedan vilken fil du valde som bĂ€st ifall fler vill testa innan jag avslöjar 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.