hellspawn1 Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 (redigerat) Hur dugligt Ă€r ett "onboard" audio interface pĂ„ en midikeyboard, i jĂ€mförelse med ett separat externt usb eller firewire ljudkort? Beror sĂ„klart pĂ„ vilket ljudkort man vĂ€ljer, men om man tĂ€nker sig ett billigt runt tusenlappen? Funderar pĂ„ den hĂ€r: M-Audio Keystudio 49i Min dator har intel dual core 1,8 cpu och 2gb RAM. SĂ„ om jag vĂ€ljer att skita i separat ljudkort och anvĂ€nda interfacet pĂ„ keyboarden, borde vĂ€l latency inte vara ett problem vid inspelning en kanal i taget i Cubase(????) Ăr det nĂ„n vidare skillnad pĂ„ hur pass mkt interfacet/ljudkortet avlastar datorn (cpu, minne), om man jĂ€mför ett billigt ljudkort/interface med ett dyrare? Redigerat 18 januari 2009 av hellspawn1
Anders F Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pÄ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pÄ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders
ErikSchroder Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 Men snygg Àr den. Blir lite sugen pÄ den med 61 tangenter.
hellspawn1 Postat 18 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Ăr skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Ăr det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn?
Anders F Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? đ Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Ăr skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Ăr det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn? Hejsan Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara pĂ„. SĂ„ jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde sĂ„ gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass pĂ„, inget annat Ă€r gjort. Alla filer Ă€r inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in anvĂ€ndes digidesigns dither för att fĂ„ ner till 16bit 44,1khz. Följande samplerates och bits anvĂ€ndes vid inspelningen. 16_44,1 16_96 24_44,1 24_96 http://www.speedyshare.com/986844691.html MVH Anders
tbruce Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? đ Ăven om 16 bitar Ă€r nog för att bara lyssna pĂ„ sĂ„ finns det stora poĂ€nger med högre bittal nĂ€r man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket pĂ„ ljudet i efterhand sĂ„ kommer det reella bitdjupet, alltsĂ„ de bitar som faktiskt anvĂ€nds, bli betydligt lĂ€gre Ă€n 16 bitar. Detta Ă€r vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt Ă€r prisvĂ€rd och uppfyller dina krav.
hellspawn1 Postat 18 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? đ Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Ăr skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Ăr det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn? Hejsan Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara pĂ„. SĂ„ jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde sĂ„ gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass pĂ„, inget annat Ă€r gjort. Alla filer Ă€r inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in anvĂ€ndes digidesigns dither för att fĂ„ ner till 16bit 44,1khz. Följande samplerates och bits anvĂ€ndes vid inspelningen. 16_44,1 16_96 24_44,1 24_96 http://www.speedyshare.com/986844691.html MVH Anders Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frĂ„gan Ă€r om det kom frĂ„n - som du sa, micposition, eller hur anslaget pĂ„ strĂ€ngarna varierade sig naturligt.
hellspawn1 Postat 18 januari 2009 TrĂ„dstartare Postat 18 januari 2009 Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? đ Ăven om 16 bitar Ă€r nog för att bara lyssna pĂ„ sĂ„ finns det stora poĂ€nger med högre bittal nĂ€r man ska manipulera filen vidare i datorn. Om du t ex behöver höja volymen mycket pĂ„ ljudet i efterhand sĂ„ kommer det reella bitdjupet, alltsĂ„ de bitar som faktiskt anvĂ€nds, bli betydligt lĂ€gre Ă€n 16 bitar. Detta Ă€r vĂ€rt att tĂ€nka pĂ„ men jag tycker samtidigt inte att det behöver vara en deal-breaker om du tycker att produkten i övrigt Ă€r prisvĂ€rd och uppfyller dina krav. Det Ă€r sant, det Ă€r inte bitsen jag Ă€r mest fundersam över. Snarare det som jag nĂ€mnde om latency och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn nĂ€r det gĂ€ller billigt ljudkort VS. dyrt dito.
Anders F Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 (redigerat) Jag kollade bara lite snabbt nu och det första jag reagerade pĂ„ va att du bara kan spela in i 16bit. Jag hade satsat pĂ„ ett kort som kunde spela in i 24bit. MVH Anders Hur stor Ă€r skillnaden egentligen? Hörbar för en icke-audiofil? đ Men bortsett frĂ„n det sĂ„ undrar jag mest: Ăr skillnaden i latency, och hur mkt kraft som stjĂ€ls frĂ„n datorn, stor - olika interface/ljudkort emellan? Och Ă€r det integrerade (pĂ„ midikeyboarden) likvĂ€rdigt med de andra m-audios billigare interface? Ăr det sĂ„ att dyrare = avlastar datorn mer, medans Billigare = snor mer kraft frĂ„n datorn? Hejsan Om du hör skillnad eller inte kan jag inte svara pĂ„. SĂ„ jag gjorde ett litet test. Spelade in akustisk gitarr. 4 testfiler. Se om du hör skillnad och vilken du gillar mest. Jag vet att lite variation kan bli att micken skiljer en aning i position, men jag gjorde sĂ„ gott jag kunde iaf. Alla testfilerna har normaliserats till -1db. Samt ligger en hi pass pĂ„, inget annat Ă€r gjort. Alla filer Ă€r inspelade i olika samplerates och bits, De som inte spelades in anvĂ€ndes digidesigns dither för att fĂ„ ner till 16bit 44,1khz. Följande samplerates och bits anvĂ€ndes vid inspelningen. 16_44,1 16_96 24_44,1 24_96 http://www.speedyshare.com/986844691.html MVH Anders Jag hörde lite skillnad mellan den första och sista filen, men frĂ„gan Ă€r om det kom frĂ„n - som du sa, micposition, eller hur anslaget pĂ„ strĂ€ngarna varierade sig naturligt. Vilken tyckte du lĂ€t bĂ€st? Jag skickar dig svaret via PM sedan vilken fil du valde som bĂ€st ifall fler vill testa innan jag avslöjar đ MVH Anders Redigerat 18 januari 2009 av Gizmozis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.