Jump to content
Annons

Varifrån får spotify musiken?


4Trax

Recommended Posts

Annons

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

Så lustigt nog är tjänsten som skivbolagen (möjligen) hoppas ska underminera olaglig fildelning byggd på samma teknik som piraterna har varit föregångare inom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

Så lustigt nog är tjänsten som skivbolagen (möjligen) hoppas ska underminera olaglig fildelning byggd på samma teknik som piraterna har varit föregångare inom.

Ok! Tack, men de har alltså en server md all musik på? Eller?

Edit: du är för snabb med svaren. Hehe

Sitter med en iPhone

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

Du är inte seriös va?

Vadå betala två gånger, du betalar väl inte 200 kr i månaden?

Du är väl inte på något märkbart sätt inblandad i person B's affär med spotify?

Är det så hemskt att göra en okänd människa en tjänst?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

Du är inte seriös va?

Vadå betala två gånger, du betalar väl inte 200 kr i månaden?

Du är väl inte på något märkbart sätt inblandad i person B's affär med spotify?

Är det så hemskt att göra en okänd människa en tjänst?

Men han har ju en poäng, betalar man för spotify ska det inte behöva vara så. Jag tycker det bara borde gälla de som har gratiskonton.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

Du är inte seriös va?

Vadå betala två gånger, du betalar väl inte 200 kr i månaden?

Du är väl inte på något märkbart sätt inblandad i person B's affär med spotify?

Är det så hemskt att göra en okänd människa en tjänst?

Men han har ju en poäng, betalar man för spotify ska det inte behöva vara så. Jag tycker det bara borde gälla de som har gratiskonton.

Tekniken bygger på det konceptet eftersom det tillåter enormt högre hastigheter. Annars hade man fått vänta på att det ska buffras innan låten startar och det vill man väl inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, det är seriöst.

Jag betalar min bredbandsleverantör för kapaciteten i min bredbandsanslutning, det är en deal mellan mig och leverantören. Då har jag ingen lust att upplåta anslutningen till en tredje och fjärde part (Spotify och "person B") att belasta den till en för mig okänd grad. Jag vill själv ha tillgång till min bredbandsanslutnings fulla kapacitet.

Om det är så att "tekniken bygger på" den principen så vill jag kunna styra hur stor del av min bredbandsuppkoppling som används av tredje part.

Nån som vet om jag kan det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, det är seriöst.

Jag betalar min bredbandsleverantör för kapaciteten i min bredbandsanslutning, det är en deal mellan mig och leverantören. Då har jag ingen lust att upplåta anslutningen till en tredje och fjärde part (Spotify och "person B") att belasta den till en för mig okänd grad. Jag vill själv ha tillgång till min bredbandsanslutnings fulla kapacitet.

Om det är så att "tekniken bygger på" den principen så vill jag kunna styra hur stor del av min bredbandsuppkoppling som används av tredje part.

Nån som vet om jag kan det?

Men tjena, det är ju bara när du har igång spotify som du även uploadar, om man inte gillar det får man väl stänga av det... ??

Jag tycker det är helt underbart att dom kommer på ett lagligt sätt att utnyttja "fildelandet", jag tycker bara det är bra att spotify är så pass snabbt som det är, slippa buffrandet från endast en server som alla ska trängas på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns program som låter dig kontrollera all data som skickas från och till din dator. Ungefär som när du på ditt torrentprogram ställer in max uppladdnings/nedladdningshastighet. Tror det finns riktigt avancerade program där du kan ställa in för varje enskilt program.

T.ex. Firefox har obegränsat medans spotify får max 200 kb/s upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken är ungefär densamma som för torrent-filer fast anpassad till strömmande data. När person A vill spela upp en låt strömmas den först från Spotifys servrar. Samtidigt som låten spelas upp sparas också datan i A:s cache. Nästa gång A spelar upp låten spelas den alltså upp från hennes egen dator vilket avlastar servern. När sedan B vill spela upp samma låt så kan servern avlastas ytterligare genom att låten även där spelas upp från A:s cache istället för från servern.

What!?!?!?!

Så tjänsten jag betalar Spotify för använder sig sen av min bredbandsuppkoppling (där jag betalar min bredbandsleverantör för att jag [!] ska få tillgång till kapaciteten) för att sprida musiken till andra?!?!?

Ett jäkla snyltande i så fall. Då får jag ju betala två gånger, både för min egen användning och för andras!

Finns det nåt sätt att blockera att "person B" hämtar musiken från min dator?

Jag menar, det är ju en affär mellan "person B" och Spotify som jag inte har nån lust att bli inblandad i ...

När du ändå betalar för en uppkoppling är det väll lika bra att använda den så mycket som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tjena, det är ju bara när du har igång spotify som du även uploadar, om man inte gillar det får man väl stänga av det... ??

Jag tycker det är helt underbart att dom kommer på ett lagligt sätt att utnyttja "fildelandet", jag tycker bara det är bra att spotify är så pass snabbt som det är, slippa buffrandet från endast en server som alla ska trängas på...

Uppriktigt sagt så skiter jag i om det bara är när Spotify är igång. Jag vill ju kunna använda min kapacitet till annat även när jag lyssnar på musik.

Hur har jag koll på hur mycket av kapaciteten som används för andra? Sega nedladdningar bara för att kapaciteten upptas av andra användare som jag inte känner till?

Visst, man kan ju se det som att även jag använder andras kapacitet för att få hem musiken till mig, men faktum är att jag inte har några kapacitetsproblem på min sida. Jag har tillräcklig kapacitet för att klara Spotifytjänsten. Så det är upp till Spotify att fylla sin del av avtalet genom att se till att klara kapaciteten på sin sida. Hur de gör det är upp till dem. Men om de vill använda min anslutning för annat än mitt bruk så får de faktiskt klargöra det för mig i förväg.

Det jag nog har mest invändningar mot är

- Det har inte framkommit att min uppkoppling kommer att användas av andra. Kanske står det i avtalet nånstans, men hur många av er har lusläst det?

- Jag vill självklart kunna styra hur stor del av min bredbandskapacitet som jag vill upplåta till andra.

- Låt gratislyssnarna dela sina anslutningar med varandra. Jag har pröjsat för tjänsten och vill inte blanda in tredje part i det avtalet. Om det innebär en prishöjning på 50 pix/mån så tycker jag det är helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns program som låter dig kontrollera all data som skickas från och till din dator. Ungefär som när du på ditt torrentprogram ställer in max uppladdnings/nedladdningshastighet. Tror det finns riktigt avancerade program där du kan ställa in för varje enskilt program.

T.ex. Firefox har obegränsat medans spotify får max 200 kb/s upp

Intressant!

:rolleyes:

Nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, det är seriöst.

Jag betalar min bredbandsleverantör för kapaciteten i min bredbandsanslutning, det är en deal mellan mig och leverantören. Då har jag ingen lust att upplåta anslutningen till en tredje och fjärde part (Spotify och "person B") att belasta den till en för mig okänd grad. Jag vill själv ha tillgång till min bredbandsanslutnings fulla kapacitet.

Om det är så att "tekniken bygger på" den principen så vill jag kunna styra hur stor del av min bredbandsuppkoppling som används av tredje part.

Nån som vet om jag kan det?

Tänk på att du också tillåts dra av andra för att kunna lyssna smidigt. Hur snabbt tror du att du skulle kunna lyssna om alla lyssnade från spotifys egen server?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sega nedladdningar bara för att kapaciteten upptas av andra användare som jag inte känner till?

Då ska du veta att upload inte påverkar din nerladdningskapacitet.

Kanske inte pga själva anslutningen, men den in- och utgående trafik som min dator behöver hantera påverkar ju den kapacitet som är tillgänglig för mitt eget bruk av min egen dator.

Oavsett det så vill jag ha koll på vad min dator används till. Hur mycket och till vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du också tillåts dra av andra för att kunna lyssna smidigt. Hur snabbt tror du att du skulle kunna lyssna om alla lyssnade från spotifys egen server?

Som jag skrev tidigare:

Visst, man kan ju se det som att även jag använder andras kapacitet för att få hem musiken till mig, men faktum är att jag inte har några kapacitetsproblem på min sida. Jag har tillräcklig kapacitet för att klara Spotifytjänsten. Så det är upp till Spotify att fylla sin del av avtalet genom att se till att klara kapaciteten på sin sida. Hur de gör det är upp till dem. Men om de vill använda min anslutning för annat än mitt bruk så får de faktiskt klargöra det för mig i förväg.

/.../

- Låt gratislyssnarna dela sina anslutningar med varandra. Jag har pröjsat för tjänsten och vill inte blanda in tredje part i det avtalet. Om det innebär en prishöjning på 50 pix/mån så tycker jag det är helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du också tillåts dra av andra för att kunna lyssna smidigt. Hur snabbt tror du att du skulle kunna lyssna om alla lyssnade från spotifys egen server?

Som jag skrev tidigare:

Visst, man kan ju se det som att även jag använder andras kapacitet för att få hem musiken till mig, men faktum är att jag inte har några kapacitetsproblem på min sida. Jag har tillräcklig kapacitet för att klara Spotifytjänsten. Så det är upp till Spotify att fylla sin del av avtalet genom att se till att klara kapaciteten på sin sida. Hur de gör det är upp till dem. Men om de vill använda min anslutning för annat än mitt bruk så får de faktiskt klargöra det för mig i förväg.

/.../

- Låt gratislyssnarna dela sina anslutningar med varandra. Jag har pröjsat för tjänsten och vill inte blanda in tredje part i det avtalet. Om det innebär en prishöjning på 50 pix/mån så tycker jag det är helt okej.

Altså, det handlar ju inte om hur mycket din lina klarar av utan hur mycket Spotifys server pallar med, och som redan nämnts så hade du fått "buffra" sinnesjukt mycket för att kunna lyssna om det inte hade fungerat på det här sättet, går liksom inte att komma ifrån. Har du dessutom inte läst avtalet ordentligt bör du nog dra dig för att anklaga spotify för att inte "fylla sin del" ;-).

//kamrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att du också tillåts dra av andra för att kunna lyssna smidigt. Hur snabbt tror du att du skulle kunna lyssna om alla lyssnade från spotifys egen server?

Som jag skrev tidigare:

Visst, man kan ju se det som att även jag använder andras kapacitet för att få hem musiken till mig, men faktum är att jag inte har några kapacitetsproblem på min sida. Jag har tillräcklig kapacitet för att klara Spotifytjänsten. Så det är upp till Spotify att fylla sin del av avtalet genom att se till att klara kapaciteten på sin sida. Hur de gör det är upp till dem. Men om de vill använda min anslutning för annat än mitt bruk så får de faktiskt klargöra det för mig i förväg.

/.../

- Låt gratislyssnarna dela sina anslutningar med varandra. Jag har pröjsat för tjänsten och vill inte blanda in tredje part i det avtalet. Om det innebär en prishöjning på 50 pix/mån så tycker jag det är helt okej.

Ok men försök då att i alla fall hålla 1:1 ratio.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problematiskt om man vill lyssna på jobbet med andra ord...

Spotify lär blir avstängt i företagsnät om det förhåller sig som ni säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Altså, det handlar ju inte om hur mycket din lina klarar av utan hur mycket Spotifys server pallar med, och som redan nämnts så hade du fått "buffra" sinnesjukt mycket för att kunna lyssna om det inte hade fungerat på det här sättet, går liksom inte att komma ifrån. Har du dessutom inte läst avtalet ordentligt bör du nog dra dig för att anklaga spotify för att inte "fylla sin del" ;-).

//kamrat

Varför skulle jag behöva buffra mer om filerna hämtas från Spotify än om det hämtas från andra datorer? Det handlar väl bara om kapaciteten hos Spotify? Hur mycket Spotify's server klarar av är beroende på hur de väljer att lösa behovet av kapacitet. Att själva klara den kapacitet som behövs handlar om hur mycket pengar de är beredda att satsa på lösningen. Som sagt var så är jag beredd att betala mer för tjänsten om de löser kapacitetsbehovet själva istället för att använda min dator för andra kunders bruk.

Jag har inte anklagat dem för att inte "fylla sin del". Jag skriver att jag inte har några problem på min sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag behöva buffra mer om filerna hämtas från Spotify än om det hämtas från andra datorer? Det handlar väl bara om kapaciteten hos Spotify? Hur mycket Spotify's server klarar av är beroende på hur de väljer att lösa behovet av kapacitet. Att själva klara den kapacitet som behövs handlar om hur mycket pengar de är beredda att satsa på lösningen. Som sagt var så är jag beredd att betala mer för tjänsten om de löser kapacitetsbehovet själva istället för att använda min dator för andra kunders bruk.

Jag har inte anklagat dem för att inte "fylla sin del". Jag skriver att jag inte har några problem på min sida.

Mjae, nog skrev du att "det är upp till spotify att fylla sin del av avtalet", finner svårt att tolka det annat än var det är, men det är egentligen skit samma. Kontentan är att det är lite som att trycka upp en snubbe mot väggen, under pistolhot säga åt honom att springa jorden runt på 10 sekunder, det går bara liksom inte, hur mycket pistoler man än har.

Även du använder som sagt andras datorer att streama ifrån, det tror jag du fattar men vad jag inte tror du förstår riktigt är att det heller inte handlar om vad DU är beredd att betala för nån sorts paranoia/mitt-mitt-mitt grej; med en hyffsad lina förlorar du inte så mycket på att streama lite, det finns liksom ingen poäng med att byta ut hela systemet, så som skulle bli fallet eftersom Spotify skulle tvingas uppgradera/byta servar. Det förstör liksom själva grundidén bakom.

Redigerat av kamrat
Link to comment
Dela på andra sajter

Assar:

Tycker du är otroligt barnslig som beter dig på det här sättet... Det fattar väl vem som helst att de måste ha monstruösa superservrar för att klara av att streama musik i den snabbhet och kvalitet som de gör om de ska behöva ha all kapacitet på sin sida. Det är ju en otroligt genialisk lösning det här. Tillströmningen av användare segar inte ner eftersom alla hjälper varandra.

Har du ens märkt av någon försämring av din egen kapacitet på din dator pga detta system? Datorer klarar av jävligt mycket nu för tiden ska du veta, så om du inte sitter på någon windows 95a från mitten av 90talet lär du inte märka någon skillnad. Känns som att du mopsar upp dig bara för att. Det har inte sagt till dig att de streamar från dig, so what? Du märker ju ändå inte av det ffs. Och som sagt, är det så hemskt att göra okända människor en tjänst?

Geez vad är det med människor idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Även du använder som sagt andras datorer att streama ifrån, det tror jag du fattar men vad jag inte tror du förstår riktigt är att det heller inte handlar om vad DU är beredd att betala för nån sorts paranoia/mitt-mitt-mitt grej; med en hyffsad lina förlorar du inte så mycket på att streama lite, det finns liksom ingen poäng med att byta ut hela systemet, så som skulle bli fallet eftersom Spotify skulle tvingas uppgradera/byta servar. Det förstör liksom själva grundidén bakom.

Det handlar inte om "mitt-mitt-mitt". Skippa gärna försök att tillskriva mig uppfattningar jag inte har.

Det handlar primärt om att jag har en dator med mindre bra kapacitet. Istället för att satsa på en my surfdator har jag satsat på en bra musikdator, sen använder jag en gammal kontorsdator för surfändamål, bl a Spotify. Att då upplåta datorns kapacitet för andra användare är jag inte beredd att göra. Åtminstone inte utan möjlighet att styra hur mycket.

Det handlar sekundärt om att företag hittar olika sätt att tränga in i vår vardag. Som konsument börjar det bli allt viktigare att hålla företag ifrån sig. Det gäller allt från oönskad reklam till att de 'tar sig' tillgång till kapacitet du inte medvetet valt att ge dem. Sen må det vara så att man "inte förlorar så mycket på det", det är irrelevant.

Så nånstans handlar det även om respekt för dig och mig som individer.

Observera att jag inte har nåt emot tekniken eller att andra upplåter sin kapacitet till vad-det-nu-må-vara.

Men jag hävdar min rätt att inte göra det. I värsta fall kan det innebär att jag tackar nej till tjänsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du är otroligt barnslig som beter dig på det här sättet...

Men sluta nu. Bemöt det jag skriver istället för att avfärda det med den typen av formuleringar.

Jag har inte har en datorteknikers kunskap. Vilka servrar de behöver har jag ingen aning om. Det segar kanske inte ner nätet, men det tar av min dators kapacitet. Hur kan jag veta hur mycket det kräver av min dator? Hur kan jag styra det? Den går ofta på högvarv, se mitt förra inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

I värsta fall kan det innebär att jag tackar nej till tjänsten.

Mjo, det kan du ju alltid göra ;-). Men egentligen så håller jag med dig lite, tycker inte heller om att försaka så mycket inegrited hela tiden som ju är förknippad med den nya tiden, är starkt emot ipred och fan allt vad det heter. Jag tror dock att du skulle finna det intresant att titta över fler program och saker du använder dagligen, antar att du inte kör nån linuxvariant?!, i så fall så spelar det nog inte så stor roll hur mycket bandbred/minne spotify fuskar av dig, det finns liksom en hel hög med både tjänster och programvara som är byggda enbart för syftet(både i windows och mac, troligtvis ett par i linux med ☺️). Sen har du ju internet i sig ; och bara där har du en hel hög med andra saker som du egentligen borde se upp med... det är en hopplöst integritetslös värld vi är i just nu 🙂 ...

//kamrat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...