TheQuo Postat 17 januari 2009 Postat 17 januari 2009 Det är en sak jag har undrat över under dagen. Det är nämligen så att jag har fått ett jazzstycke av min pianolärare, där han också skrivit ner snygga ackordsläggningar. I stycket använder han både b-förtecken och #-förtecken. Min fråga är när vet man om man ska använda b-förtecken eller #-förtecken? Låten har inga fasta förtecken.
bdatony Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 Då går väl låten i C-dur? Du ska spela på vita tangenter hela tiden men när det blir en ändring så gör du det..... så tror jag.
spass Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 (redigerat) det beror på vilka ackord det är du får lära dig kvintcirkeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvintcirkeln men det är inget konstigt att man använder både #/b i samma låt tex G# kan ju vara tesen i ett E-dur medan Ab kan var kvint i ett Db eller ters i f-moll men det är ju samma ton. Redigerat 17 februari 2009 av spass
wonderboy Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 Javisst! F#m är ju en favorit på gitarren. Finns många olika klanger man kan leka med där. Även C#m är ju spännande. I dur är ju E, A och H bäst, utan förtecken!
maart (oregistrerad) Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 det beror på vilka ackord det ärdu får lära dig kvintcirkeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvintcirkeln men det är inget konstigt att man använder både #/b i samma låt tex G# kan ju vara tesen i ett E-dur medan Ab kan var kvint i ett Db eller ters i f-moll men det är ju samma ton. Frågan är ju hur ofta du använder t.ex. E-dur och Db i samma låt... speciellt som C# och Db är samma ton, och C#:et ingår i E-durskalan. När man använder både # och b har det oftast att göra med dominanter och hur dom leder eller någon melditon som ligger utanför tonarten. När man noterar en melodi händer det också att man blandar #- och b-förtecken. # används när melodirörelsen går uppåt och b när melodirörelsen går neråt
maart (oregistrerad) Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 Javisst! F#m är ju en favorit på gitarren. Finns många olika klanger man kan leka med där. Även C#m är ju spännande. I dur är ju E, A och H bäst, utan förtecken! Ackorden E, A och H är som du skrev hämtade från E-dur. E-dur har 4 # (F#, C#, G# och D#) och dessa tonerna höjs ju såklart i ackorden också. E-dur = E G# H A-dur = A C# E H-dur = H D# F# Utan förtecken hade vi fått ackorden Em, Am och Hm7b5
Valle Postat 17 februari 2009 Postat 17 februari 2009 Wikipedia säger: tillfälliga förtecken används inne i notsystemet och anger en tillfällig höjning eller sänkning (alteration) som går utanför den tonart som de fasta förtecknen anger. Tillfälliga förtecken skrivs omedelbart till vänster om den not som alterationen anger. Enligt konvention gäller alterationen takten ut om fler noter skrivna på samma tonhöjd skulle följa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.