Jump to content
Annons

Latency?


rikardcarlsson

Recommended Posts

Lite frågor om hur man får kortare latency...

Har inhandlat ett ljudkort M-audio Omnistudio USB som jag kör på min bärbara P4 2.4 Ghz, 512 minne, win xp.

Jag använder mig av Cubase SX 2 och har problem med att jag får ganska lång latency. Tillräckligt hög för att jag inte ska kunna lyssna på ljudet som spelas in direkt (monitor). Vad kan man göra för att minska detta. I M-Audios drivrutin kan man välja latency: Very low till Very High, totalt fem olika steg och väljer jag bättre än High så blir det avbrott i ljudet. Det steget jag använder (där det fungerar utan avbrott) High blir det en latency på Input: 23 ms och Output: 24 ms. Vilket är för mycket för att spela in och lyssna samtidigt.

Finns det några knep man kan ta till så att man kan välja Medium och bättre? Borde inte en P4 2.4 Ghz klara detta? Är det bara att skaffa ny dator för att få detta att fungera?

Tackar!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen förklaring till varför du inte kan använda de lägre latency-lägena på en så kraftfull dator. Men på ditt interface finns en funktion som heter 'direct monitoring'. Om du använder den så tappar du signal från ingångarna på interfacet, helt utan fördröjning.

Däremot så hjälper det inte dig om du tycker att latencyn är för hög när du spelar mjukvaruinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett litet tips, ta bort allting som är kopplat till USB porten förutom ljudkortet. Prova även att inaktivera eventuella nätverkskort. Testa sedan igen med en lägre latency. Se även till så att ingenting i stil med virusdödare, brandväggar eller dylikt är igång i bakgrunden.

USB porten kan vara mycket kinkig på mängden trafik den får vilket kan leda till att bufferten töms och ljudet börjar hacka. Tips kan även vara att kolla http://www.usbman.com och testa de optimeringar som finns på sidan.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en "full" dator.. alltså.. Jag brukar rensa/formatera min dator då och då eftersom jag har en tendens att lassa på mig en massa strunt.. Så om du har en annan hårddisk som du skulle kunna avlasta all information som du verkligen behöver, så skulle du ju kunna göra det.. sen formatera din C: , börja om från början.. och när du känner att du är klar.. gör en "ghost".. så har du en perfekt installation som du kan använda dig av nästa gång som datorn börjar harva..

MEN det krävs ju en bra planering för att formtera, och om så nte alls är fallet att du har en full hårddisk, så ligger ju problemet någon annanstans.... Se bara till att du inte tappar något som du verkligen behöver... (I've been there done that fööööör många ggr)

Ghost=Symantec Ghost (du gör en klon av en hel HD som du sedan lägger på en DVD-R eller en hårddisk som finns i datorn som du sedan på ung 5 min kan ladda in helt smärtfritt på en tom disk.. (Informationen på disken du "ghostar över" kommer alltså INTE finnas kvar... )

Ett långsökt tips.. men Ghost är ett tips som du iaf kan använde dig av vid nästa ominstallation... vet inte vad den kostar nu, men jag tror det finns en demoversion av den..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

h3nk3 (oregistrerad)

har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nämligen samma problem å ja har ett nytt å fint ljudkort å fin data, men cubase har jag laddat ner 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)
har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nämligen samma problem å ja har ett nytt å fint ljudkort å fin data, men cubase har jag laddat ner 😛

Hoppas det känns väl att veta att du tycker det ok att sno information. Det hjälper säkert till för utveckligen av nya versioner. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du varit inne i VST settings och kollat vilken ASIO driver som står som master?

Det brukar finnas två tre olika att välja på och kör du inte "native" ASIO för kortet kan det problemet du har uppträda.

har du köpt cubase eller har du laddat ner det eller dylikt? jag har nämligen samma problem å ja har ett nytt å fint ljudkort å fin data, men cubase har jag laddat ner

..problem som detta kan man läsa sig till i manualen

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

h3nk3 (oregistrerad)

haha ni va ju fett griniga, för att inte ni ska må dåligt över att ha lagt ut tusenlappar kan ja medela att varenda version av cubase ja laddat ner har varit skitdålig.

Nån kanske kan ge mig tips om nått billigt alternativ till cubase, ja har tyvär inga guldbyxor

Link to comment
Dela på andra sajter

haha ni va ju fett griniga, för att inte ni ska må dåligt över att ha lagt ut tusenlappar kan ja medela att varenda version av cubase ja laddat ner har varit skitdålig.

Nån kanske kan ge mig tips om nått billigt alternativ till cubase, ja har tyvär inga guldbyxor

😉 ..eller hur...har du inget att tillägga till tråden mer än tala om hur mycket dåliga knäckta program du använder kan du ju behålla övrig information för dig själv... killen som skapade tråden har uppenbarligen ett problem som vi försöker hjälpa till med...

..Så vet du något av värde speak up..

Rickard: Har du fått någon klarhet i problemet?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
haha ni va ju fett griniga, för att inte ni ska må dåligt över att ha lagt ut tusenlappar kan ja medela att varenda version av cubase ja laddat ner har varit skitdålig.

Nån kanske kan ge mig tips om nått billigt alternativ till cubase, ja har tyvär inga guldbyxor

Cubase SE är fullt tillräckligt för de flesta - och kostar inte en förmögenhet. Dessutom vinner du möjligheten att uppgradera till SL eller SX om det skulle behövas - och ett rent samvete... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eyy!

Jag har inget USB-kort utan ett M-Audio Audiophile 192. Jag hade också uppåt 23ms latency från början men den sänkte jag lite genom att I Cubase ändra VST settings och bytte ut den ASIO drivrutinen som då användes som hette Multimedia ASIO, mot en annan ASIO drivis som hette nånting med M-Audio ASIO osv. Det är hursomhelst den ASIO drivrutinen som följer med kortet och är avsedd för ditt kort som ger lägst latency. Men fortfarande tyckte jag att jag hade lite för hög latency, hade väl mellan 10 - 20, kommer inte riktigt ihåg. Då gick jag in i Ljudkorts kontroll panelen som ligger nere i högra hörnet (den svarta ikonen som ser ut som ett M). Där sänkte jag DMA Buffer Sizen till 256samples vilket resulterade i en betydligt lägre latency! Nu ligger den på 6ms vilket funkar sketabra!

Fast som sagt så har jag ett internt ljudkort, så jag är inte säker på att dina möjligheter att ändra inställningarna är lika för dig dock. Fast jag har ingen vidare koll på sånt så du får allt kolle upp det 😄 Där har du mitt tips iallafall!

Redigerat av jakeass
Link to comment
Dela på andra sajter

Wheels (oregistrerad)

Nu är inte jag något pro på detta vilket kommer framgå i mina frågor till den allsäktiga studiopanelen här...

Men..

Vad gällande detta problem du har så kan det bero på vilken usb host du har.

Kolla enhetshanteraren. Det bör stå Intel.

Intel levererar signalen i en jämn ström istäler för i så kallade pulsar.

Dessa pulsar kan ge problem med latency...

Nu kan jag inte förklara böättre eftersom jag själv inte fattar mer men fick denna upplyssning av en fackman med flera års studiovana...

Kör du XP kan även diverse bakrundsprogram ställa till lite besvär,vilka vet jag inte men så har jag ocxå fått det förklarat för mig. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...