Jump to content
Annons

Noter på webben?


d00rkey

Recommended Posts

Tja.. Jag tror att rubrikerna säger det mesta om min fråga, men ändå; Finns det någon form av html, xml eller något annat "webbspråk" som kan presentera notskrift på Internet? Alternativet är ju att visa noter i bildfiler eller som pdf-dokument, men jag skulle gärna vilja veta om det finns något som kan visa noter direkt så att säga? Detta skulle ju vara rätt bra i vissa sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Inte vad jag vet. Har inte stött på något sånt hittills i alla fall. Noter på nätet är väl inte nåt stort så antar det inte är nån som lägger ned på något annat sätt. Men jag kan ju ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för ett väldigt rappt svar! 🙂

Jag har inte heller själv sett något sådant som noter i "html-format" eller vad man ska kalla det. Men för ett litet tag sen snubblade jag över något som kallas MusicXML (utan att begripa riktigt vad det egentligen handlar om).. Och då vart jag ju lite frågande, minst sagt?

.. Och så glömde jag ju "länken"... http://en.wikipedia.org/wiki/MusicXML

PS: Men även där (på wikisidan) presenteras ju själva noterna som en png-bild? Så vad handlar det om egentligen? DS

PPS: (Edit2)

Vad jag förstår så handlar väl MusicXML enbart om ett sorts utbytesspråk mellan olika notprogram (som Sibelius t ex)? Ungefär som MIDI för olika fabrikat av syntar, trummaskiner och sequencers? Och det har alltså ingenting med webben att göra? DDS

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

XML är bara ett väldigt enkelt data-utbytes format. Det kan användas till allt, men datan i sig är bara text och etiketter så det är helt upp till värdprogrammet att göra något med den informationen. XML är script, inte ett självgenomlöpande program.

Men Sibelius har en plug-in som heter scorch, som visar noter i olika dokumentformat, HTML, PDF osv. Men det är unikt just för Sibelius och inte - såvitt jag vet - någon standard som t.ex. W3C bryr sig om.

http://www.sibelius.com/cgi-bin/download/g...orch&com=sh

Ta en kik och se om det kan passa vad du behöver 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

XML är bara ett väldigt enkelt data-utbytes format. Det kan användas till allt, men datan i sig är bara text och etiketter så det är helt upp till värdprogrammet att göra något med den informationen. XML är script, inte ett självgenomlöpande program.

Men Sibelius har en plug-in som heter scorch, som visar noter i olika dokumentformat, HTML, PDF osv. Men det är unikt just för Sibelius och inte - såvitt jag vet - någon standard som t.ex. W3C bryr sig om.

http://www.sibelius.com/cgi-bin/download/g...orch&com=sh

Ta en kik och se om det kan passa vad du behöver 😛

Jo. Så verkar det vara.. Jag kollade lite nogrannare och ingenting tyder på att någon webbläsare tyder och tolkar MusicXML, utan det blir till att använda något plugin-program i så fall. Återstår att utvärdera Lee's (inlägg nr 4) och ditt förslag! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Smiliz (oregistrerad)

Hej!

Jag använder www.noteflight.com lite då och då. Det är typ som ett enkelt notskrivarprogram som är webbaserat. Väldigt bra enligt mig.

M.v.h.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. Jag tror att rubrikerna säger det mesta om min fråga, men ändå; Finns det någon form av html, xml eller något annat "webbspråk" som kan presentera notskrift på Internet? Alternativet är ju att visa noter i bildfiler eller som pdf-dokument, men jag skulle gärna vilja veta om det finns något som kan visa noter direkt så att säga? Detta skulle ju vara rätt bra i vissa sammanhang.

Bildfiler (t.ex. png eller jpg) är nog det som är bäst om du vill att folk ska kunna läsa noterna utan problem.

Annars kan man ju göra fräcka flash-animationer osv, men det är överkurs. (Men kan bli riktigt bra, som tex. http://www.guitarshredshow.com/)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om man kan säga att formatet är skapat för webben, men ta gärna en titt på ABC-notation - ett intuitivt textformat för att skriva noter.

Vi använder det t ex. på den relativt nylanserade wiki:n för folkmusiknoter: www.folkwiki.se (se introduktion till abc samt nyttiga länkar). Vem som helst kan bidra med noter i ABC-format och mjukvaran på servern (PmWiki + abc-plugin) skapar automatiskt notbild (i gif- och pdf-format) samt midi utifrån abc-koden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...