Jump to content
Annons

Högtalare med biwiring men bara en L/R kabel


debatt

Recommended Posts

Hejsan!

FRÅGA: Hur kopplar man högtalare med biwiringsmöjlighet till en stereoförstärkare om man bara har en stereokabel (L/R) till vardera högtalaren?

En försenad juklapp anlände äntligen i morse till Morsan. Det är ett par små käcka högtalare som tillhör danska Tangents 100-serie. Vi är nu nyfikna på hur de låter. Visste att de erbjöd biwiring-möjlighet (det ser man ju av de dubbla terminalerna upptill och nedtill baktill på varje högtalare). Men kabeln de skickade med är en sån där grå Epa-tråd, den ena svartmarkerad och den andra inte markerad alls. I Tangent AMP-100-förstärkaren som hon redan hade finns röd och svart anslutning för vardera högtalaren.

(Själv har jag danska Audiovectors högtalare med biwiring till min gamla Luxman-förstärkare. Där har jag s.a.s. kopplat in en kabel med fyra trådar och bananpluggar i varje högtalare, som sedan går ihop i två kabelstereopar i min förstärkare. Fungerar ypperligt.)

Men hur gör jag nu för att koppla ihop morsans förstärkare med de högtalare som är specialanpassade till just den förstärkaren (paket), då de bara skickat med två stycken grå tunna stereo"kablar", en till var högtalare. På vardera högtalaren hittar man baktill en jumper bar.

Eller måste jag ta mig till stereoaffären just idag och skaffa "biwiringkablar" till vardera högtalaren?

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror blecken (av aluminium?) på högtalaren som går mellan - (bas) och - (diskant) resp mellan + (bas) och + (diskant) kallas jumper bars.

Till vilka plus och minus kan jag koppla med den enkla grå telefontrådsstereokabel som medföljde?

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror blecken (av aluminium?) på högtalaren som går mellan - (bas) och - (diskant) resp mellan + (bas) och + (diskant) kallas jumper bars.

Till vilka plus och minus kan jag koppla med den enkla grå telefontrådsstereokabel som medföljde?

:rolleyes:

//:debatt

du kan alltså inte räkna ut att blecken leder ström i båda riktningar å att det inte spelar roll var du sätter tåtarna bara du kopplar +/- rätt?

allvarligt?

//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror blecken (av aluminium?) på högtalaren som går mellan - (bas) och - (diskant) resp mellan + (bas) och + (diskant) kallas jumper bars.

Till vilka plus och minus kan jag koppla med den enkla grå telefontrådsstereokabel som medföljde?

:rolleyes:

//:debatt

du kan alltså inte räkna ut att blecken leder ström i båda riktningar å att det inte spelar roll var du sätter tåtarna bara du kopplar +/- rätt?

allvarligt?

//:musik

Nej, jag kan inget om ström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske... lite... :rolleyes:

Men jag ville bara försäkra mig om att jag gör rätt, så gamla mamma kan få lyssna på sina idoler Santana, Metallic, Judas Priest, Tom Jones etc.

Sedan om hon vill ha biwirade kablar så finns det ju såna med (om de nu gör nån nytta) och då tar man ju bort blecken först och sätter in fyra trådar i varje högtalare med eller utan bananpluggar.

Tvinnar ihop två par till förstärkaren, för resp kanal. Gäller bara hålla reda på röd och svart, plus och minus.

😉

rock the house//:musikdebatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag sätter alltså nu snart efter att sojabullarna inmundigats in en tråd från den grå smala kabeln till bas minus och en tråd till bas plus på resp högtalare. Låter blecket sitta kvar. Sätter sedan in en tråd för grå och en för svart in i stereoförstärkaren, för resp högtalare.

Rätt va?

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I min enkla värld så innebär biwire att man kör två slutsteg till monitorn.

Ett för diskant och ett annat för basen.

Biwire utan två steg förstår jag mig inte på, därför frågar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min enkla värld så innebär biwire att man kör två slutsteg till monitorn.

Ett för diskant och ett annat för basen.

Biwire utan två steg förstår jag mig inte på, därför frågar jag.

Blir väl BiAmp om man kör två slutsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

I min enkla värld så innebär biwire att man kör två slutsteg till monitorn.

Ett för diskant och ett annat för basen.

Biwire utan två steg förstår jag mig inte på, därför frågar jag.

När man kör med PA och sånt så gör man väl iaf så som du skriver, sa jag som bara läst det på "papper" och aldrig haft en spelning själv, hittills...

Om det gör nån nytta i ens stereoanläggning råder det tvivel om - nu råkade bara mina och hennes högtalare vara bestyckade så baktill (4 + 4), medan våra stereoförstärkare bara har 2 + 2 trådingångar, vilket är mest vanligt vad jag förstår.

Kopplar jag rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

I min enkla värld så innebär biwire att man kör två slutsteg till monitorn.

Ett för diskant och ett annat för basen.

Biwire utan två steg förstår jag mig inte på, därför frågar jag.

Blir väl BiAmp om man kör två slutsteg.

Jepp, och BiAmp hör väl egentligen ihop med BiWire.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag läst några artiklar om biwire.

Ljudtemas var nog den roligaste.

Genom att inte sammankoppla ingångarna på delningsfiltret, utan istället ansluta separata kablar till diskant och bassystemets ingångar. Dessa kablar kopplar man istället samman i förstärkaränden. Resultatet blir att delningen sker redan vid förstärkarens utgång, och därmed att basen inte stör de höga frekvenserna. Den EMK som induceras i respektive element måste färdas via förstärkaren innan det kan störa det andra elementet. Varje element får dessutom en egen direktjordning, alternativt direktkoppling till minuspolen beroende på förstärkartyp.

Förenklat kan man säga att signalerna till bas och diskant störvarandra mindre och bas och diskantelementet stör varandra mindre, vilket ger exaktare konrörelser, d v s bättre ljud.

Tri-wire är samma sak fast med 3-vägshögtalare. (OBS! Vissa tre-vägshögtalare använder tyvärr av kostnadsskäl bi-wire-koppling)

Så man kör ett slutsteg som vanligt men kopplar sladdar separat till diskant och bas?

Impedansen skulle jag nog vilja ha kolla på i detta fall om jag skulle försöka mig på att koppla i samma steg.

För min egen del låter detta som trams. Det är ju samma slutsteg som driver i båda fallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag sätter alltså nu snart efter att sojabullarna inmundigats in en tråd (svartmarkerad) från den grå smala kabeln till bas minus och en tråd (omarkerad) till bas plus på resp högtalare. Låter blecket sitta kvar. Sätter sedan in en tråd för grå (plus) in i röd anslutning och en för svart (minus) in i stereoförstärkarens svarta anslutning, för resp högtalare.

Rätt va?

//:debatt

Är det korrekt?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag läst några artiklar om biwire.

Ljudtemas var nog den roligaste.

Genom att inte sammankoppla ingångarna på delningsfiltret, utan istället ansluta separata kablar till diskant och bassystemets ingångar. Dessa kablar kopplar man istället samman i förstärkaränden. Resultatet blir att delningen sker redan vid förstärkarens utgång, och därmed att basen inte stör de höga frekvenserna. Den EMK som induceras i respektive element måste färdas via förstärkaren innan det kan störa det andra elementet. Varje element får dessutom en egen direktjordning, alternativt direktkoppling till minuspolen beroende på förstärkartyp.

Förenklat kan man säga att signalerna till bas och diskant störvarandra mindre och bas och diskantelementet stör varandra mindre, vilket ger exaktare konrörelser, d v s bättre ljud.

Tri-wire är samma sak fast med 3-vägshögtalare. (OBS! Vissa tre-vägshögtalare använder tyvärr av kostnadsskäl bi-wire-koppling)

Så man kör ett slutsteg som vanligt men kopplar sladdar separat till diskant och bas?

Impedansen skulle jag nog vilja ha kolla på i detta fall om jag skulle försöka mig på att koppla i samma steg.

För min egen del låter detta som trams. Det är ju samma slutsteg som driver i båda fallen.

...och om man gör som i den beskrivningen, så kommer man ganska snabbt att blåsa diskanten, eftersom den ju kommer att få hela registret utan någon delning... 🙂 Om de totar ihop en förklaring om det, så borde någon väl ta och korrekturläsa den innan den publiceras, när det är sådana risker om man gör fel...? 🙂

Vid Bi-amping så använder man ett elektroniskt filter som är inbyggt i förstärkaren, som sedan har separata slutsteg efter sig, som kopplas separat till bas- resp. diskant-elementen. Även om man har 4 högtalarutgångar på förstärkaren, så är det absolut ingen garanti för att det går att köra som bi-amping, utan förstärkaren måste vara gjord för det!

debatt/musik: Du har alltså gjort helt rätt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...