Jump to content
Annons

Vilken sorts KABEL mellan mixer och slutsteg


onedown

Recommended Posts

Är det vanliga mic-kablar ( alltså i just detta fall XLR, hona/hane) mellan Mixerbord och Slutsteg, eller är det kabel av kraftigare sort ?

Alltså, bortse från XLR, eller whatever, men funkar det att köpa mickkabel eller finns det specifika kablar ,ed andra specifikationer till just detta ändamål ?

Det är väl ingen hög signal fut rån bordet va ? 😛

Jävla newbiefråga det inser jag, men... är musiker och inte tekniker..

Tack på förhand, även i denna tråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, det är vanlig mickabel (balancerad signalkabel) mellan slutsteg och mixer.

Anslutningarna kan vara av olika slag, men just XLR är vanligast.

Tack. Uttryckte mig dumt. Det var just det jag menade, om det var en "balanserad kabel".

I detta fall är det XLR som gäller, ja. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Beror ju lite på vad det är för mixer och/eller slutsteg men vanligaste är XLR eller TRS (balanserad tele).

Ja, visst, men i detta fall då, XLR... Kruxet gällde om det var annan sorts KABEL oavsett sort av kontakt.

Alltså om det går att använda vanlig jädra balanserad mic-kabel. Eller om det behövdes kraftigare doningar...

Redigerat av onedown
Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln från mixerbordet till slutsteget är en vanlig XLR kabel (hane/hona)

från slutsteget till högtalarna finns det olika kontakter man kan använda beroende på högtalare/slutsteg

antingen ´´SPEAKON´´ eller telekabel.

det är allt om kablarna ☺️

Redigerat av pianoman
Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln från mixerbordet till slutsteget är en vanlig XLR kabel (hane/hona)

från slutsteget till högtalarna finns det olika kontakter man kan använda beroende på högtalare/slutsteg

antingen ´´SPEAKON´´ eller telekabel.

det är allt om kablarna 😄

Ja Tack. Det är i detta fall Speakon mellan slutsteg och högtalare.

Jag blev lite förvirrad pga att det fanns XLR-kabel på Thomanns hemsida i olika kategorier, dels under mickablar, dels under högtalarkabel. Började fundera på vilket jag behövde mellan mixer och steg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Mick-kabel :: tunna ledare med skärm. Passar utmärkt för line-signal, tex mellan mixer och slutsteg. Kan brinna upp om du har dem som högtalarkabel.

Högtalarkabel :: grova ledare som klarar mycket ström. Ingen skärm. Funkar inte som mikrofonkabel (massa brum)

Vilka kontakter man sen sätter i ändarna beror bara på vad som sitter i de olika lådorna / burkarna. Det finns högtalare som använder XLR, men mitt tips är att byta alla såna kontakter till SpeakOn. Det blir lätt förvirrat om du skall förklara för alla att "javisst, det sitter XLR i den här kabeln, men den skall ni bara använda till högtalare, men den här kabeln som det också sitter XLR på får ni inte använda till högtalare" ;-)

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...