Jump to content
Annons

LINE6 TONEPORT UX2?


Maninmaze

Recommended Posts

Helt ny här och det finns säkert info om detta men jag vill i alla fall få tips och förslag från er som varit med ett tag. Here we go:

Tänkte be om några tips av er, då det är en djungel att söka bland.

> Tänkte gå över till inspelning via PC:n istället för min

> didgitalporta. Extern kort med usb verkat smidigt men är enligt vissa

> forum inte så bra. Låter det skit med typ ZOOM eller Line6 Toneport UX2?

Detta är vad jag ska spela in:

>

> Akustisk gitarr, Line+uppmickning. (alltså 2 ingångar samtidigt)

> Elbas

> Sång- VIKTIGT MED BRA SÅNGLJUD. (beror ju såklart på mick men ändå... vill inte ha ett FÖR gitarranpassat kort.

>Synth

> Utöver detta så kanske man vill lägga på lite trummor(via trumprogram, EZ drummer eller liknande)

> och elgura med lite effekter. Har inga förstärkarprylar hemma och vill

> helst ha något externt kort med preamp, då en fantommatad mick verkar

> vara att föredra. Helst ska det följa med något bra

> redigeringsprogram. Är rätt novis så det behövs inga värstinggrejer.

> Har i dagsläget en stationär burk med XP(512 i RAM) samt en nyare laptop med vista (2056 i RAM)

Tacksam för tips då jag lider av köpångest.

>

> Mvh Maninmaze

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Helt ny här och det finns säkert info om detta men jag vill i alla fall få tips och förslag från er som varit med ett tag. Here we go:

Tänkte be om några tips av er, då det är en djungel att söka bland.

> Tänkte gå över till inspelning via PC:n istället för min

> didgitalporta. Extern kort med usb verkat smidigt men är enligt vissa

> forum inte så bra. Låter det skit med typ ZOOM eller Line6 Toneport UX2?

Detta är vad jag ska spela in:

>

> Akustisk gitarr, Line+uppmickning. (alltså 2 ingångar samtidigt)

> Elbas

> Sång- VIKTIGT MED BRA SÅNGLJUD. (beror ju såklart på mick men ändå... vill inte ha ett FÖR gitarranpassat kort.

>Synth

> Utöver detta så kanske man vill lägga på lite trummor(via trumprogram, EZ drummer eller liknande)

> och elgura med lite effekter. Har inga förstärkarprylar hemma och vill

> helst ha något externt kort med preamp, då en fantommatad mick verkar

> vara att föredra. Helst ska det följa med något bra

> redigeringsprogram. Är rätt novis så det behövs inga värstinggrejer.

> Har i dagsläget en stationär burk med XP(512 i RAM) samt en nyare laptop med vista (2056 i RAM)

Tacksam för tips då jag lider av köpångest.

>

> Mvh Maninmaze

Jag har lite samma problem där alltså! Men om du står mellan H2 Zoom och Line6 UX2 och du vill göra allt det där med trummor, synth osv, skulle jag rekommendera dig att köpa UX2an. Det blir så mycket simplare med den, för då får du med program som du lätt kan ändra inställningar på gitarren, dvs reverb och allt sånt där. Har själv testat den och det funkar jävligt bra, bara att det blir en delay som du sen får redigera i det ljudprogram du har. När det gäller synth så kan du ta och skaffa ett midikeyboard och spela in med aaa, i princip vilket ljudprogram som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kolla in tester på nätet om ingen med erfarenhet svarar här.

Line 6 har ett eget forum, där kan man säkert läsa sig till ett och annat.

Har inte provat UX2 själv men det mesta som säljs idag låter bra.

Eftersom det mesta är så pass bra som det är idag så kan man unna sig lyxen och titta på hur det är att arbeta med grejerna.

Tex, finns det ett enkelt sätt att ställa in 0 latency lyssning på ljudkortet med en liten ratt?

Om man skall spela in sång med någon annan kanske två hörlurportar är bra att ha...

Men som sagt kolla in på nätet vad som sägs om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv testat den och det funkar jävligt bra, bara att det blir en delay som du sen får redigera i det ljudprogram du har. När det gäller synth så kan du ta och skaffa ett midikeyboard och spela in med aaa, i princip vilket ljudprogram som helst.

Det blir ingen delay i din daw, punkt - var har du fått det ifrån 😏? När det gäller inspelning via midikeyboard så kan du inte välja vilket ljudprogram som helst (om du nu menar olika drivers) UX2 jobbar med ASIO och tillåter ingen märkbar fördröjning.

Till trådskaparen gällande sång: Använder den bl a vid inspelning i replokalen och några av dess sex stycken modellerade preampar funkar bra. Du kan förstås också välja att bypassa dom. Fantommatning på de två mickingångarna. Med UX2 kan du spela in två källor samtidigt (ex stereomickning el. sång/gitarr.)

I övrigt så har du bl a två line-in, pad-ingång för instrument (aktiva mickar på guran). Separata rattar för output till monitorer respektive en lyssning i hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv testat den och det funkar jävligt bra, bara att det blir en delay som du sen får redigera i det ljudprogram du har. När det gäller synth så kan du ta och skaffa ett midikeyboard och spela in med aaa, i princip vilket ljudprogram som helst.

Det blir ingen delay i din daw, punkt - var har du fått det ifrån :rolleyes:? När det gäller inspelning via midikeyboard så kan du inte välja vilket ljudprogram som helst (om du nu menar olika drivers) UX2 jobbar med ASIO och tillåter ingen märkbar fördröjning.

Till trådskaparen gällande sång: Använder den bl a vid inspelning i replokalen och några av dess sex stycken modellerade preampar funkar bra. Du kan förstås också välja att bypassa dom. Fantommatning på de två mickingångarna. Med UX2 kan du spela in två källor samtidigt (ex stereomickning el. sång/gitarr.)

I övrigt så har du bl a två line-in, pad-ingång för instrument (aktiva mickar på guran). Separata rattar för output till monitorer respektive en lyssning i hörlurar.

När jag kör med UX2an så blir det ingen delay mellan själva ljudkortet och hörlurarna, utan från ljudkortet till datorn. Om det beror på nån keff dator eller nåt det vet jag inte. Jag menade att i princip med de mesta ljudprogram, dvs. Acid, Reason, Pro Tools (M-Audio), Logic.. kan du spela in med midi-keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för visat intresse!

Blir fan inte klokare ändå....så fort man surfar runt så dyker det andra kort som ska vara bättre/ sämre. Senast surfen på UX2:an blev negativ:

tydligen problem med White noise beroende på moderkort. Finns det nåt kort utan problem?? Ska jag välja något annat?

Med risk för upprepning:

Lättanvänd

Akustisk gitarr

Bra SÅNG-inbyggd preamp

Leka med trumprogram, fysisk synth å annat oljud.

Hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med risk för att du inte blir klokare.

Att det inte funkar med vissa moderkort kan nästan drabba vilket kort som helst.

Och en sak är säker, det finns många klantskallar som sitter och tycker saker på internet... man kan helt enkelt inte lite på att folk kan nåt.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tack för visat intresse!

Blir fan inte klokare ändå....så fort man surfar runt så dyker det andra kort som ska vara bättre/ sämre. Senast surfen på UX2:an blev negativ:

tydligen problem med White noise beroende på moderkort. Finns det nåt kort utan problem?? Ska jag välja något annat?

Med risk för upprepning:

Lättanvänd

Akustisk gitarr

Bra SÅNG-inbyggd preamp

Leka med trumprogram, fysisk synth å annat oljud.

Hjälp.

Fick problem med vitt brus med senaste datorn jag införskaffade då och då. Hade inte det problemet med den gamla datorn. Fick stänga av Gearbox och starta upp igen. Men det problemet försvann snart. Om det hade med en uppdatering att göra vet jag inte. Huvudsaken var att jag blev av med det i alla fall. Om du väljer köpa den så köp den på öppet köp. Det har du inget att förlora på. Och på ett par veckor hinner du testa den. I annat fall är det bara lämna tillbaka den.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd med UX2:an. Den har vad du behöver för att spela in (efter vad du har beskrivit) och så får du Gearbox med på köpet, som innehåller massa möjligheter till att skruva till ett bra gitarr, bas och sång-ljud. Sesså, sluta att tänka, löp och köp :rolleyes:

Mvh Mathias

Ps. Jag har UX2 och har ingenting att klaga på. Inget latency-problem här i huset. Ollart, har du testat att ändra latencyn manuellt till ett lägre värde?

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)

Jag har UX1, och jag måste säga att för dom pengarna man lägger så får man ett förvånansvärt bra resultat..

Skulle däremot vilja fråga någon här inne om ni vet om man kan skicka flera signaler med olika ljudsimuleringar till host-programmet, eller är det att sitta och spela in samma slinga flera gånger med olika inställningar som gäller? (det vill helt enkelt inte bli helt tight, även om jag ständigt övar gitarr till metronom..)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det bästa är att öva tills det sitter med dubbningar 😄 . Kopiera spår blir aldrig detsamma. Nej finns inget sätt att skicka flera olika signaler med en toneport samtidigt. Det skulle som sagt var bara bli en dublett. Dubba istället.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle däremot vilja fråga någon här inne om ni vet om man kan skicka flera signaler med olika ljudsimuleringar till host-programmet, eller är det att sitta och spela in samma slinga flera gånger med olika inställningar som gäller?

Då citerar jag mig själv från den här tråden där jag citerar mig själv från den här tråden, puuh 😛 .

"..jag kör bara en "splitter-kabel"(en sån liten, 1 mono-hane till 2 mono-brudar) in i gitarren, därifrån går en vanlig gitarrkabel rätt in i instrument-jacket i UX2:an och den andra går in i en passiv DI-box och sen vidare till mick-jacket. Kör sen 2-kanaligt i Gearbox så vips-fillibabba.. Det är egentligen konstigt att man inte kan använda bägge instrument-ingångarna samtidigt".

Men jag håller med DieHard, det är inte samma sak som att dubba, men det är ett sätt att få två olika ljud i vänster respektive höger högtalare. Det ersätter inte dubbning. En annan möjlighet är ju att köpa Gearbox plug-in eller vad det nu heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)

Okey, då vet jag..

I bandets studio mickar vi alltid upp gitarrförstärkaren med 3 mickar med olika inställningar så att gitarrljudet blir lite rikare.. Självklart gör vi dubbar också, men det är bara blandningen av olika ljud jag är ute efter i just den här frågan.. (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...