debatt Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 (redigerat) Halloj! Jag funderar pÄ att lÀmna mitt E-mu 1616 pcmcia-ljudkort bakom mig och köpa nÄt annat. Det bara piper vid inkoppling till laptopen nÀmligen. Ska vÀl försöka uppdatera till de senaste drivrutinerna som en sista ÄtgÀrd förvisso, nÀr jag skaffat Internet till den maskinen... Men... om jag nu skulle skaffa annat ljudkort sÄ undrar jag: vad Àr skillnaden mellan fw och usb 2? Det sÀgs att fw Àr stabilare, men att usb 2 kan vara nÄgot snabbare. Vad gÀller?Mitt behov Àr frÀmst att kunna spela in uppemot 20 audiospÄr och kanske nÄgra midi... Har funderat pÄ E-mu 0404 usb 2.0 för 2300;- (eftersom jag trots allt gillar E-mus grejer pÄ nÄt sÀtt). Alternativt nÄgon av Alesis Multimix firewire-mixer/kort (2000;- - 4200;-) (dÄ dessa Àr mixers med inbyggt fw-kort och jag har funderat kring en Soundcraft EMP-mixer) eller Presonus Firebox (som jag har hört mycket gott om) för 3200;-. Vad Àr viktigast hos en dator för att kunna spela in audiospÄr? Processorhastigheten? RAM-storleken? Ljudkortet (om det Àr usb, fw eller express card)? HÄrddiskens varvtal? //:debatt Redigerat 2 januari 2009 av debatt
sixties Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 firewire Àr vÀl bÀttre om du ska spela in flera spÄr samtidigt, annars tror jag inte det spelar sÄ stor roll. viktigast för att spela in audio tycker jag Àr ett ljudkort med lÄg latency (pci, fw och usb , i den ordningen), sen en bra processor och mycket ramminne (2-4 gb), visst Àr det bra om hÄrddisken snurrar hyffsat fort men det Àr bÀttre att ha 2 st, en för op och program och en för ljudfiler.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.