Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag kommer inte vilja ha en sub som står och brummar i mitt system. Det går bort helt för egen del.

Att tillägga är att jag kan lägga 20-30.000kr på bra ljud.

Vilka grejer skulle ni köpt i den prisklassen?

Helst vill jag slippa se tjafs mellan användare på studioforum i denna tråd!

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dynaudio BM-15

Focal whatever....

Skall du lägga dom pengarna på monitorer så tycker jag att du skall be att få låna hem och lyssna.

Tycke och smak avgör. Lyssna själv och bestäm dig sedan. Ingen kan göra valet åt dig.

Redigerat av drloop
Postat
Dynaudio BM-15

Focal whatever....

Skall du lägga dom pengarna på monitorer så tycker jag att du skall be att få låna hem och lyssna.

Tycke och smak avgör. Lyssna själv och bestäm dig sedan. Ingen kan göra valet åt dig.

Okej tack ska du ha!

Postat
Jag kommer inte vilja ha en sub som står och brummar i mitt system. Det går bort helt för egen del.

Att tillägga är att jag kan lägga 20-30.000kr på bra ljud.

Vilka grejer skulle ni köpt i den prisklassen?

Då hade jag kört med de monitorer jag har själv; ADAM P33A.

Jag fick tillfälle för en tid sedan att jämföra dem mot ett par Genelec 8040 i en god väns studio - och mina P33:or kändes mycket mer som ett bra arbetsredskap, medan 8040 kändes mer som vardagsrumslyssning. Lite hårddraget kanske, men lite av den skillnaden var det faktiskt.

Sedan är det, som sagt, en smaksak. Det är inte alls säkert att du skulle ha samma åsikt som jag om du jämförde dem, utan det måste du avgöra själv - men själv värderar jag ett högupplöst ljud mycket högre än en överdriven bas...

Dynaudio har jag testat någon modell från (det irriterar mig att jag inte kommer ihåg vilken modell, men det var inte den minsta) - och det var också monitorer som jag hade kunnat trivas med, så drloop:s tips är säkert inte heller fel. 🙂

Postat

Jag fick tag på ett par hyfsade aktiva Event monitorer till ett pris jag inte kunde få bättre nånstans.

Men usch vad jag tycker de är tråkiga. Alla monitorer ska ju ge ett helt ofärgat ljud, jag tycker de "av-färgar" ljudet. Om man lyssnar på tex en trumpet i verkligheten, spelar in den i en bra studio och sen lyssnar i dyra ärliga högtalare låter det inte alls som trumpeten gjorde från början om ni frågar mig. Lite mer som de bilstereo man hade i början på 70-talet. Tänker man sig en bastrumma eller elbas blir liknelsen med en Beltec -71 ännu större.

Slutsats för mig:

Jag skulle mycket hellre ha ett par rejäla passiva monitorer och en förstärkare av allra högsta klass så jag snabbt kunde växla mellan det tråkiga "allt på noll-ljudet" och ett fetare normalt ljud. Med en lös förstärkare kan man ju lätt koppla om mellan två olika högtalare också. Hade jag go råd vore det givet med passiva högtalare, gärna riktigt bra trevägs. Alla ljudtekniker säger sig ju höra exakt hur mycket fetbasen kommer att låta genom en stor discoanläggning trots att de bara har hört hur det låter i pyttehögtalare utan möjligthet till hängamatta. Det tror jag oftast är enbart ett önsketänkande. Man vet fan inte hur mycket lågbas man får förrns efter att man lyssnat på tex ett stort dicotek. Och var finns tiden och möjligheten att på det viset springa runt på byn mellan olika bil o hemstereosar och kanske att uppsöka ett disco?

Att man absolut ska ha ett sk "rent" tycker jag är konstigt eftersom ljuden inte ett skit låter som de gör i original.

Jag lyssnade nyss på en av Fleetwood Macs senare skivor som jag vet har bra ljud genom Eventmonitorerna, usch säger jag.

Fast vad fan vet jag, är väl bäst att tillägga.

Postat
själv värderar jag ett högupplöst ljud mycket högre än en överdriven bas...

mitt problem är att jag får överdriven bas på mina låtar eftersom basen hörs så dåligt i mina monitorer (behringer truth B2030A) så jag drar på för mycket i mixen.

därför funderar jag på Adam 7 som fått mycket positiv kritik och passar min budget bättre.

drloop (oregistrerad)
Postat

mitt problem är att jag får överdriven bas på mina låtar eftersom basen hörs så dåligt i mina monitorer (behringer truth B2030A) så jag drar på för mycket i mixen.

därför funderar jag på Adam 7 som fått mycket positiv kritik och passar min budget bättre.

Men har Adam mer bas än B2030? Det undrar jag.

Postat

Jag har också haft Behringer Truth, gjorde mina sämsat mixar under den perioden, jag bytte bort dem mot tre flaskor Beyaz. Alla låter fick så mycket bas att det enda ställe man kunde lyssna på dem i var genom just Behringermonitorerna.

Jag kanske är o-lärbar... Men genom andra högtalare har jag gjort mycket bättre ifrån mig.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har också haft Behringer Truth, gjorde mina sämsat mixar under den perioden, jag bytte bort dem mot tre flaskor Beyaz. Alla låter fick så mycket bas att det enda ställe man kunde lyssna på dem i var genom just Behringermonitorerna.

Jag kanske är o-lärbar... Men genom andra högtalare har jag gjort mycket bättre ifrån mig.

Skit bakom spakarna mao...

Postat

Nej! Erkänner aldrig!

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej! Erkänner aldrig!

🙂

Postat
Jag fick tag på ett par hyfsade aktiva Event monitorer till ett pris jag inte kunde få bättre nånstans.

Men usch vad jag tycker de är tråkiga. Alla monitorer ska ju ge ett helt ofärgat ljud, jag tycker de "av-färgar" ljudet. Om man lyssnar på tex en trumpet i verkligheten, spelar in den i en bra studio och sen lyssnar i dyra ärliga högtalare låter det inte alls som trumpeten gjorde från början om ni frågar mig. Lite mer som de bilstereo man hade i början på 70-talet. Tänker man sig en bastrumma eller elbas blir liknelsen med en Beltec -71 ännu större.

I så fall ÄR monitorerna inte ofärgade... 😄

Det du beskriver låter något i stil med (vågar man nämna dessa favorit-hatobjekt utan att riskera repressalier...? 😄 ) NS-10.

De Event-monitorer jag har hört (bara lite äldre modeller, så man kan hoppas att de har bättrat sig på senare tid), har det varit dålig upplösning i och varit ett odistinkt ljud. Det har liksom blivit ett lite "dött" ljud som inte alls har låtit naturligt. Det är kanske något sådant du har upplevt och trott att det skulle vara så i ett par "riktiga" monitorer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.