Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tja...

Jag sitter hemma och fösöker göra egna beats...

Har setat i Propellerheads Reason.. men det Àr sÄ jÀvla svÄrt...

finns det nÄtt lÀttare men ÀndÄ ganska proffsigt program att göra beats i

INTE hiphop Ejay !!!!!!!!

jag har studio med bandet (rockband; www.blackline.cc)sÄ jag tÀ nkte spela inte lite hiphop lÄtar för mig sjÀlv...

men behöver lite beats... har ni nÄ tips pÄ program...

Hade

Annons
Postat

Fruityloops borde vÀl ocksÄ funka, men frÄgan Àr om det egentligen Àr enklare Àn Reason...?

"Övning ger fĂ€rdighet..." 😛

Postat (redigerat)

Markoolio EJAY? 😛

NĂ€ du ska nog kunna fĂ„ till nĂ„gra bra beats med reason. Övning ger fĂ€rdighet som sagt! 😄 SĂ„ ge inte upp reason!

Redigerat av nkai
Postat

Men jag har ingen midikeyboard... mÄste jag ha det?

för jag mÄste ju sitta och klicka Ä dona nu för att fÄ det bra...

men mÄste jag ha en midikeyboard?

Postat

Ja, vill du inte sitta och klicka, sÄ Àr det MIDI-keyboard som gÀller... Eller ocksÄ fixa till sÄ att du kan anvÀnda ditt vanliga tangentbord som keyboard.

Postat

okej.. och det gÄr att stÀlla in i reason eller? eller Àr det ett

hopplöst fall om jag börjar leta.. ?

Postat

Sedan kan du ju sÀkert misshandla en och en annan loop och plocka delar ur den för att fÄ till ett skoj ljud. Det kanske inte Àr precis det du strÀvar efter, men kanske passar dig bÀttre till en början? Alltid vÀrt att exprimentera.

Postat

Om du ska ha ett enkelt sequencer-program för att göra hiphop-beats i sÄ rekommenderar jag Ableton Live 4.

AnvĂ€ndar-grĂ€nssnittet Ă€r vĂ€ldigt intuitivt, dvs det Ă€r ganska lĂ€tt att luska ut hur man ska göra. Men det har samtidigt vĂ€ldigt avancerad funktionalitet sen nĂ€r man har lĂ€rt sig grunderna. Det har stöd för VST-pluggar ocksĂ„, vilket skulle kunna betecknas som ett plus 😉

Detta programmet Àr mest samplingsbaserat, dvs du laddar in wav-filer i det och meckar sedan med dem i programmet. Det nya i version 4 Àr just MIDI-stöd och en mjukvaru-synth samt en trum-maskin (vÀldigt enkel och lÀttanvÀnd).

Testa och njut! Tror det finns en demo pÄ Abletons hemsida...

http://www.ableton.com

Postat

Kanske inte svaret du vill ha....men jag tror inte att det finns nÄgon program som man kan anvÀnda för att snyta ut sig skitgrymma beats pÄ en kafferast. Det gÀller vÀl att testa runt lite olika program och lÀra sig steg för steg.

Som jag uppfattar det Àr du mest sugen pÄ att spela in lite hiphop-lÄtar. Varför inte göra som mÄnga andra nybörjarrappare (och bÀttre rappare ocksÄ för den delen) och sno lite fÀrdiga beats frÄn dina favoritlÄtar. Liksom bara för att komma igÄng. Det kan vara nog sÄ svÄrt och kan bli kul resultat Àven om beatsen inte Àr 100% hemmabyggda. Eller det var kanske inte det du var ute efter.....?!?

• 1 Ă„r senare...
  • 1 Ă„r senare...
T13st0 (oregistrerad)
Postat
tja...

Jag sitter hemma och fösöker göra egna beats...

INTE hiphop Ejay !!!!!!!!

jag har studio med bandet (rockband; www.blackline.cc)sÄ jag tÀ nkte spela inte lite hiphop lÄtar för mig sjÀlv...

men behöver lite beats... har ni nÄ tips pÄ program...

Hade

tjoho, om du har limewire sÄ klickar du pÄ genre och sen instrumental sÄ fÄr du beats !-!

Postat

Grejen Àr att du vill ha det enkelt och valmöjligheter pÄ samma gÄng. Det finns inte.

I reason Àr det mer rattar att vrida pÄ, ju fler val du har desto svÄrare Àr det och krÀver trÀning pÄ att fÄ fram nÄgot bra.

Eller Àr det enkelt med förberedda samplingar och fÀrre valmöjligheter, och dÄ Àr det Ejay.

Postat

jag hade fortsatt trÀna med reason det gjorde jag en gÄng i tiden och det Ängrar jag inte i dag Àven om det tar ett tag innan man lÀr sig.

Postat (redigerat)

Jag sitter o klickar i noterna. JÀttekul ( mina midi kablar e pÄ vinden. nyckeln har syrran) i Australien

Bryta upp?jag jag ska det. Men som nĂ„gon sa: Övning ger fĂ€rdighet. brĂ€nn dig pĂ„ fingrarna nĂ„gra Ă„r sen jĂ€v..lar.

Upps lite gammal trÄd....

Redigerat av dyngapa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.