Jump to content
Annons

2 Midi Klaviatur, Samma dator


DonDon

Recommended Posts

Hejsan!

Jag sitter just nu med 3 stycken midi klaviaturer/controllers här hemma och fick en tanke på att man kan koppla in 2 st midi keyboards till samma dator och köra en VST Plugin på varje klaviatur, går detta?

Isf, hur går jag till väga?

Jag använder mig utav FL Studio 8.

Tacksam flr svar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Jag sitter just nu med 3 stycken midi klaviaturer/controllers här hemma och fick en tanke på att man kan koppla in 2 st midi keyboards till samma dator och köra en VST Plugin på varje klaviatur, går detta?

Isf, hur går jag till väga?

Jag använder mig utav FL Studio 8.

Tacksam flr svar .

Tyvärr så fungerar det, enligt manualen (orkar inte länka) när jag läste om det sist, inte att styra flera olika plugins samtidigt med olika controllers. Jag har också 2 klaviatur, men faktiskt inte orkat testa om/hur det funkar, jag bara läste manualen och gav upp 😐

Man kan dock ha 2 controllers som styr en plugin, jag har t.ex. M-Audio Axiom 61 klaviatur samt BCR2000 controller. En nödlösning skulle kanske vara att köra 2 instanser av FL, och använda ett klaviatur i varje.. men blir ju inget bra om man vill spara ner saker i ett och samma projekt, fast funkar väl om man bara spelar för att leka mest 😳

Ett annat ännu sämre förslag är att man kanske kunde göra ett Layer med de 2 VSTi-orna du vill köra, sedan tilldelar du övre delen av klaviaturet (det som ligger längst ner i Channel settings fönstret) till en av VSTorna, och sedan undre delen till en andra. Alltså typ oktaverna C0-C4, kan representera en av VSTorna och C5-C9 den andra. Det som jag beskrev gör du i Channel Settings för Layer. Sedan för varje VST du vill ha i ditt layer får du anpassa deras channel settings och ändra oktav efter behov (Root note). Och sedan får du också trycka på "octave"-knappen på dina klaviatur för att ändra oktav till att passa inställningarna du gjorde i ditt layer. Det skulle kunna funka.. det finns ju trots allt 10 oktaver att fördela VSTorna över. Du kan ju testa iaf, om du förstår min luddiga beskrivning. Hm, blev ju sugen att testa själv nu också bara för det.. och jag som måste sova, dumma dig 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu testat iden min ide själv, och det fungerar finfint. Jag ett 4- och ett 5-oktavigt klaviatur, båda kopplade till FL. Blir drar man upp ett par oktaver på enda och ner ett par på det andra så ser FL det som att man har ett enda långt klavitur på, för min del, 9 oktaver. Sedan får man som sagt använda sig av ett Layer för att få 2 (eller flera) VSTis att delas upp över dessa 9 oktaver. Klart som korvspad 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu testat iden min ide själv, och det fungerar finfint. Jag ett 4- och ett 5-oktavigt klaviatur, båda kopplade till FL. Blir drar man upp ett par oktaver på enda och ner ett par på det andra så ser FL det som att man har ett enda långt klavitur på, för min del, 9 oktaver. Sedan får man som sagt använda sig av ett Layer för att få 2 (eller flera) VSTis att delas upp över dessa 9 oktaver. Klart som korvspad ☺️

Hej Tenshie! Tack för ditt fina svar 🙂 .

Din ide att dela upp pluggarna i olika oktaver var inte så dumt! Kul att det fungerar för dig. Ska genast testa samma sak själv och se om jag löser det.

Super tack för ditt svar! Återkommer med information om hur det gick.

Hare bra! 😄

Redigerat av DonDon
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Din ide fungerar ju utmärkt! Super bra när man bara vill latja lite granna med två klaviatur. Får se om jag kanske slänger upp en video senare ikväll på hur det ser ut just nu för mig.

Iallafall, super tack!

Om någon vet en annan lösning så dela gärna med den här på forumet.

Hare! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...