Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tack för all hjälp i min förra tråd. Det hela slutade med att jag önskade mig, och fick, Logic Express i julklapp. Grattis till mig! Men nu har jag lite nya funderingar. Så här:

Min dator är rätt gammal och trött. En G5-Imac jag skaffade i början av 2005, tror det är första modellen med allt inbyggt i (den platta) skärmen. Har rätt dålig koll på specsen, men den har iaf under en gig RAM och jag har alldeles för lite space kvar på hårddisken för att ens installera Express.

Så nu undrar jag om det är värt besväret? Ska jag trycka in lite mer minne, köpa en extern hårddisk och installera Logic? Eller ska jag vänta tills jag kan köpa en ny Imac istället? Jag kan stå ut med att det går lite segt på min nuvarande dator, men jag vill inte investera i minne och hårddisk om det inte garanterat kommer funka åtminstone någorlunda.

Utöver det undrar jag hur man ska resonera när det gäller ljudkort. Hur skulle ett sånt (externt, antar jag då) gagna mig? Är det nödvändigt att ha från början? Finns det någon annan hårdvara jag absolut borde skaffa nu direkt innan jag sätter igång? Jag har inget jättebehov av att spela in gitarr och sång på studs (klarar mig säkert bra med Logics mjukvaruinstrument till en början), men i framtiden vill jag hålla dörren öppen.

Ni får ursäkta att jag har så dålig koll på tekniken. Hoppas ni kan fylla i luckorna åt mig 😏

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Jag personligen tror att du skulle få mer skoj och framför allt mer nytta med en nyare Imac eller liknande men å andra sidan så är dom inte gratis. Ljudkorten i dom nya funkar nog tillräckligt bra i alla fall så länge men sen när det blir dax så är nog Firewire kort det som gäller. Man ska oxå se upp med så att man köper en Imac med rätt chipset till det inbyggda FW det har tydligen varit nåt strul med det på nyare.

Postat

Satt på en gammal g4 stationär när jag spelade in min första demo i sommras. Det funkade finfint. Så jag tror att det ska gå bra, kanske kan vara lite segt ibland men det ska att fungera. Ska du bara använda de inbygda ljuden osv som finns och inte spela in något så går det med det inbygda.

Ram minne 2gig runt 500, plus en hdd. Ett pris på 1500 kan du hamna på i alla fall. Du kommer ju sedan kunna använda minnena till din nya iMac samt externa disken med så det blir ju ingen förlust.

Jävlar vad trött jag är...GOTT NYTT ÅR!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.