Jump to content
Annons

Varför har MIDI lagt av för mig? -EDIT: LÖST!

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😏😎

Vanligt ljud, wav, funkar utmärkt, men MIDI-ljud låter inte alls längre. Jag kan inte alls förstå varför heller.

Jag har prövat installera om ljuddrivrutinerna men det hjälpte inte.

Jag kör Win XP Pro 32bit med SP3.

Det funkade ju innan. :rolleyes:

Finns det inget program eller liknande som installerar om MIDI?

Redigerat av creel
Annons
creel (oregistrerad)
Postat

Bump. Det är ju ett studioforum, någon måste kunna komma med något vettigt tips!?

Postat
Bump. Det är ju ett studioforum, någon måste kunna komma med något vettigt tips!?

Har du tappat midit i din DAW eller i windows allmänt? Om det senare, så testa att kolla inträllningarna i kontrollpanelen.

creel (oregistrerad)
Postat
I vilket program spelar du midi? Har du öppnat ljudkontrollen nere till höger och kollat inställningarna?

Alla möjliga, Winamp, VLC, Windows Media Player, Guitar Pro, Steinberg Cubase. Spelar ingen roll, det funkar inte.

Ja, självklart har jag kollat ljudinställningarna och midi (SW Synth står det) är på.

Finns inte så mycket inställningar.

Har du tappat midit i din DAW eller i windows allmänt? Om det senare, så testa att kolla inträllningarna i kontrollpanelen.

DAW? Vad är det? Jag har inte MIDI alls i Windows. Det funkar inte i nåt program alls. Jag har kollat inställningarna som sagt, finns inte så mycket att göra där. Det ser korrekt ut.

Postat (redigerat)

Jag kan försöka.

Så du får inte någon signal in i Cubase? Alltså utslag som indikerar att midi-signalen når fram?

Om inte så kan felet ligga i ditt ljudkort eller om det är ett midi-interface som du kopplar din midi-utrustning till? Eller har du kollat så det inte är glapp i midi-kabeln?

/M

Redigerat av Memphis
creel (oregistrerad)
Postat
Jag kan försöka.

Så du får inte någon signal in i Cubase? Alltså utslag som indikerar att midi-signalen når fram?

Om inte så kan felet ligga i ditt ljudkort eller om det är ett midi-interface som du kopplar din midi-utrustning till? Eller har du kollat så det inte är glapp i midi-kabeln?

/M

Jag har inget avancerat ljudkort utan det integrerade på moderkortet. Så jag har inga såna MIDI-funktioner.
Postat
I vilket program spelar du midi? Har du öppnat ljudkontrollen nere till höger och kollat inställningarna?

Alla möjliga, Winamp, VLC, Windows Media Player, Guitar Pro, Steinberg Cubase. Spelar ingen roll, det funkar inte.

Ja, självklart har jag kollat ljudinställningarna och midi (SW Synth står det) är på.

.

Det finns en knapp "om" bredvid val av midi i kontrollpanelen. Under den fliken står vart SW-synten skickar ljudet. Stämmer det ?

creel (oregistrerad)
Postat

.

Det finns en knapp "om" bredvid val av midi i kontrollpanelen. Under den fliken står vart SW-synten skickar ljudet. Stämmer det ?

Jo, det stämmer.

creel (oregistrerad)
Postat
Om du öppnar volymkontrolle. Det råkar inte ha blivit ljud av för synthen ?

Hehe, nej, det har jag naturligtvis kollat flera flera gånger.

Andra tips?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du någon extern enhet ansluten till din dator som kan skicka in midi?

Eller vill du få någon VST plug att funka i din DAW?

creel (oregistrerad)
Postat
Har du någon extern enhet ansluten till din dator som kan skicka in midi?

Eller vill du få någon VST plug att funka i din DAW?

Nej, det har jag inte.

Jag vet fortfarande inte vad DAW är?

Jag vill bara kunna lyssna på midi-filer, vanlig enkel midi. Har program som använder sig av det (Guitar Pro).

drloop (oregistrerad)
Postat

Digital Audio Workstation = Cubase, Logic, Sonar etc...

Inspelningsporgram helt enkelt.

Ok, då får nog någon annan hjälpa dig, antar att du vill använda den interna windows "synten".

Det har jag inte en aning om hur det funkar.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok, tack.

Ja, precis.

Postat

Och det har funkat förut? Har du gjort något på senare tid som kan ha orsakat det? Typ uppdaterat drivrutiner eller liknande?`Du kan testa upptadera drivrutiner för ljudkortet annars, kanske. Ingen aning om det hjälper, men man vet aldrig. Systemåterställning?

creel (oregistrerad)
Postat
Och det har funkat förut? Har du gjort något på senare tid som kan ha orsakat det? Typ uppdaterat drivrutiner eller liknande?`Du kan testa upptadera drivrutiner för ljudkortet annars, kanske. Ingen aning om det hjälper, men man vet aldrig. Systemåterställning?

Ja, det konstiga är att det fungerade tidigare. Nej, jag kör inte med systemåterställning så det går inte.

Jag installerade TinyXP (nerbantad version av XP) och strax efter (nån dag senare) märkte jag, till min stora förvåning, att MIDI inte fungerade alls. Jag har för mig att MIDI funkade i början med TinyXP faktiskt!

Jag har provat nya drivrutiner för ljudkortet, hjälpte ej.

drloop (oregistrerad)
Postat

TinyXP kanske bantat bort den inbyggda synten.

Jag ser ingen anledning till att köra TinyXP. Prestanda är inget större problem.

Ljudkortet har nog inget med detta att göra.

• 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat

JAAAA!

Nu har jag fått det att funka! Fy f-n vad skönt, det är faktiskt helt otroligt härligt att återigen kunna använda MIDI... haha man känner sig som en riktig nörd!

Vad gjorde jag? Jag fick "gm.dls" skickad av en kompis och lade in den i windows/system32/drivers - det var allt, behövde inte ens starta om!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.