Jump to content
Annons

Byggandet av ministudio


n0m0ney

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga människor inom akustik på detta forumet så tänkte jag plantera några frågor till er.

Såhär ligger det till, att jag bor på en gård mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen är till min fördel.

Pappa och jag ska bygga ett värmeförråd och vi tänkte då samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig 🙂

I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sång. Trummor är ingen prioritet då jag vet att man oftast använder större salar till det.

Däremot vore de kanske trevligt att prova någon gång.

Vi tänkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan.

Jag har tittat runt en massa på internet och jag har hittat detta:

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella väggar och ett lutat tak.

* Sheet rock(Antar att det är gips) är duglig på att isolera ljud utåt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

* Någon form av längd vill man ha på kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar längs längden på rummet minskar de tidiga reflektionerna.

* Liverum mindre än 42,5 m2 är bäst att undvika.

Stämmer dessa? och finns det någonting mer vi bör tänka på?

Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har läst att dubbla oparallella fönster är att föredra. Varför då?

Jag har läst någonting om luftspalter i väggar, är det till fördel eller nackdel?

Är gips det bästa materialet att ha på väggarna i min situation?

Hur kommer man billigast undan?

Pappa och jag har precis ute o mätt, och ytan vi har är 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, däremot ska värmeförrådet också få plats på den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort värmeförrådet behöver vara, utan "stort" är det ända jag lyckas klämma ur honom.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå gott folk!

Eftersom jag vet att det finns mycket kunniga människor inom akustik på detta forumet så tänkte jag plantera några frågor till er.

Såhär ligger det till, att jag bor på en gård mitt ute i ingenstans vilket i detta fallet antagligen är till min fördel.

Pappa och jag ska bygga ett värmeförråd och vi tänkte då samtidigt bygga en studio till mig. Antagligen mest för att de slipper höra mig 🙂

I liverummet ska jag mest spela in Akustisk gitarr, Elgitarr och sång. Trummor är ingen prioritet då jag vet att man oftast använder större salar till det.

Däremot vore de kanske trevligt att prova någon gång.

Vi tänkte bygga ett kontrollrum samt ett livrum med ett fönster mellan.

Jag har tittat runt en massa på internet och jag har hittat detta:

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella väggar och ett lutat tak.

* Sheet rock(Antar att det är gips) är duglig på att isolera ljud utåt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

* Någon form av längd vill man ha på kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar längs längden på rummet minskar de tidiga reflektionerna.

* Liverum mindre än 42,5 m2 är bäst att undvika.

Stämmer dessa? och finns det någonting mer vi bör tänka på?

Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har läst att dubbla oparallella fönster är att föredra. Varför då?

Jag har läst någonting om luftspalter i väggar, är det till fördel eller nackdel?

Är gips det bästa materialet att ha på väggarna i min situation?

Hur kommer man billigast undan?

Pappa och jag har precis ute o mätt, och ytan vi har är 6,8 x 7,4 meter vilket blir 50 m2, däremot ska värmeförrådet också få plats på den ytan. Pappa vet inte heller riktigt hur stort värmeförrådet behöver vara, utan "stort" är det ända jag lyckas klämma ur honom.

MVH Daniel

Vad är ett värmeförråd? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, såhär ligger det till att vi har ett stall där vi bara har en massa saker, och där blir väldigt mycket saker(leksaker, barnkläder o liknande) förstört när de står o blir fuktigt och torrt året runt. Så behöver någonstans att hålla sakerna varma. Därav värmeförråd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, såhär ligger det till att vi har ett stall där vi bara har en massa saker, och där blir väldigt mycket saker(leksaker, barnkläder o liknande) förstört när de står o blir fuktigt och torrt året runt. Så behöver någonstans att hålla sakerna varma. Därav värmeförråd 🙂

Ni kanske kan göra ett "hönsnätsförråd" där inne, då kan alla upphängda kläder fungera som dämpning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kanske kan göra ett "hönsnätsförråd" där inne, då kan alla upphängda kläder fungera som dämpning?

Hehe, nej tack 😳 Kläderna lär inte lukta så gott eftersom de bara stått i kanske 4-5 år i lådor 😏

Det var inte tänkt som ett skämt... Om kläderna ändå måste ta upp plats kanske de kunde göra nytta som dämpning också. Och luktar de så illa att man efter nån dags vädring inte kan hänga upp dem i samma rum som man ska vistas i är det väl lika bra att kasta bort dem? Då vill väl knappast nån ha dem på sig heller?

Bygger ni liknande vindsförråd i hyreshus går det ju åt mkt mindre byggmaterial än om det ska vara solida väggar. Nåt billigt tyg kanske går att hänga för så det ser lite snitsigare ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skissat fram en skiss över hur den kanske kommer bli.

91616371wq3.jpg

Nedersta rummet: Kontrollrummet

Vänstra rummet: Liverum

Norra/Högra rummet: Förvaringsrummet(Inte en del av studion).

För att klargöra är hela ytan 6,8x7,4 meter.

Väggarna kommer bli lutade och taket kommer också bli lutat i båda rummen.

Kontrollrummet är 2,6x3,6 meter och liverummet är 3,6x3,5 meter i skissen.

Liverummet blir då 12,6 kvadratmeter och kontrollrummet 9,1 kvadratmeter.

Pappa tyckte den såg bra ut, men min fråga är om jag akustiskt sätt kan göra den bättre?

Sorry dudes, förvaringsutrymmet ska byggas. Jag tror inte kläderna kan ändra på det, och jag tror inte jag kommer vilja använda nånting där, och jag tror inte ens jag får.

Lokalen kommer byggas inomhus(i en loge, så om man kan räkna som det som inomhus), d.v.s. det är skyddat från fukt och liknande, men har utomhustempratur.

// Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tänker spela in ett helt band samtidigt varför ha så stort Liverum ?

Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet så att man får

plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bås/inspelningsrum

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte tänker spela in ett helt band samtidigt varför ha så stort Liverum ?

Personligen skulle jag utöka kontrollrummer med halva ytan av live rummet så att man får

plats flera personer behagligt i den , och göra live rummet mer till ett bås/inspelningsrum

Tjena!

Jag tänkte ifall jag någon gång i framtiden ev. skulle skaffa fler instrument o kanske ett eltrumset någon vacker dag, så skulle allting isånnafall stå där inne också. Är det till nackdel att ha instrument i just liverummet?

Jo, det låter smart, men om jag har ett sånt stort liverum kan jag väll justera akustiken väldigt mycket än om jag hade ett litet bås?

// Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort bara angående väggar: dubbelgips alternativt ett eller två lager gips med spån/OSB är kanon. 70-95mm reglar och mineralull, sedan en luftspaltpå helt 100mm, och en likadan vägg till. En dörr per vägg. Täta väggarna ordentligt med elastisk fog. Jag limmade skivorna mot reglarna.

oparallella förnster vill man dels för att undvika stående vågor mellan glasen, och dels för att det oftast är mindre reflexer på sådant sätt.

Sedan behöver du tä'nka lite på hur du vill akustikbehandla allting också.

Ett stort liverum är nog inte fel, i små utrymmen är framförallt takhöjden jobbigt. Svårt att göra något när man inte kan bygga neråt lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar Emulator! Uppskattar det verkligen!

Menar du såhär:

67144151oo0.jpg

?

Skrev lite fel i texten på bilden, gipset är 1,2 cm tjocka.

Så du menar att det är fördel att ha liverummet så högt det går?

Hur menar du med att jag ska tänka hur jag vill akustikbehandla?

Menar du då att jag ska ha oparallella väggar, lämna plats åt Absorbenter o annat?

Eller är det någonting mer jag bör tänka på?

En till fråga, om jag endast gör detta på väggen mellan kontrollrummet och liverummet, kommer effekten gå lite förlorad eftersom jag inte gjort de med sidoväggarna? Om vibrationerna ändå går via sidoväggarna eller liknande ut till kontrollrummet?

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, sån vägg :=) Fiffigt är att lägga gummipackning mellan reglar och golv/väggar. Jag tror att det är bra att ha så stora mått som möjligt, eftersom du "får plats" med mera akustikbehandling.

Det bästa är ju att bygga "rum i rum" överallt, men det kostar ju. Ett alternativ är ju att du bygger en vägg på detta sätt från början, för att kolla lite?

Oparallella väggar och sådant är nog det bästa, men kräver i gengäld enormt med eftertanke, och problemen med stående vågor etc blir inte lika enkla som vid rätblockrsum.

Skicka upp en skiss på hur du tänkt dig så kan vi spåna lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjena Emulator! Tack för din hjälp! =)

Har frågat det ekonomiska stödet, och han sa tråkigt nog nej till dubbelväggen med luftspalt 😄 Det skulle kosta alldeles för mycket.

En 95 mm regel med dubbla gipsplattor, kan det förbättras på ett relativt billigt sätt?

Jo, jag läste det där med oparallella väggar, och jag tror jag har bestämt mig för att strunta i det. Känns som att det blir för mycket jobb för en hemmastudio. Jag löser det så gott det går sen med akustikbehandling.

Jag gjorde om skissen lite och fixade väggar. Ytterväggarna sa pappa att han ville ta hand om, mest för att ta hand om värmeisoleringen förmodar jag.

Några tips på ytterväggarna?

studiokc6.jpg

Men kontrollrummet har blivit väldigt litet nu när jag stoppade in "absorbenterna" i hörnen samt gjorde om hela skissen.

Har fått en höjd på taket nu också, och det blev 2,4 meter.

studio2wh0.jpg

Bilden visar väggen mellan live- och kontrollrummet.

Där har vi innerväggarna. 95 mm regel med isolering samt dubbla gipsplattor på båda sidorna.

MVH Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, synd när ekonimiansvarige inte vill släppa medel 😄

Men, kolla lite om du kan låna en extra slant och bekosta den själv eller något. Minska på annan utgift? Tex. glasrutan där. Strunta i den så länge, släng upp en liten usb-kamera istället 😛

Jag tror hellre på att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt än att göra en 95-vägg. Det borde gå att ta ett extra lager gips på väggen om du nu har en enkelvägg, och sedan limma isolerplattor utanpå det, men det kommer bli dyrare.

Vad jag försöker säga är nog att du borde prioritera en dubbelvägg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Å andra sidan så går det ju också att bygga den sen, fast då blir det ju lite tröskel att sätta igång.....

Kostnaden för extraväggen är: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, så väggen kostar under tusenlappen.

Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det får kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" är det nog vettigt att ändå köra på dubbelvägg.

Skall posta nån bild hur jag gjorde (eller gör, det är inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc 🙂

Annars ser det bra ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite sent kanske men...

Jag hade nog struntat i två rum om du nu har lite budget åtstramningar.

Man slipper klaustrofobi i två små rum. "Live" rummet tenderar till att bli förråd.

Och det lättare att prata med varandra när man är i ett och samma rum.

Dessutom så slipper man springet, "Får jag lyssna" och så kommer folk in i kontrollrummet.

Med ett rum så är det bara att flippa på monitorerna. Alla är ju i samma rum!

Ibland känns det som att folk bygger två rum bara för att man skall få känslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. När jag la sång sist så gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching.

Och vill du ha två rum kan du bygga det när du får pengar. Bättre lägga pengar och göra ett rum ordentligt än att göra två halvdant.

Dessutom så är det i "kontrollrummet" som folk häckar så det skall vara störst om man nu skall ha två rum.

Så för mig så känns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal 😛

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ah, synd när ekonimiansvarige inte vill släppa medel 🙂

Men, kolla lite om du kan låna en extra slant och bekosta den själv eller något. Minska på annan utgift? Tex. glasrutan där. Strunta i den så länge, släng upp en liten usb-kamera istället 😄

Jag tror hellre på att köra med dubbla 45-reglar och 5 cm luftspalt än att göra en 95-vägg. Det borde gå att ta ett extra lager gips på väggen om du nu har en enkelvägg, och sedan limma isolerplattor utanpå det, men det kommer bli dyrare.

Vad jag försöker säga är nog att du borde prioritera en dubbelvägg om du vill ha tyst mellan live- och kontrollrum. Å andra sidan så går det ju också att bygga den sen, fast då blir det ju lite tröskel att sätta igång.....

Kostnaden för extraväggen är: 6 gipsskivor = 360 kr, ca 25meter 45x70-regel a 10 kr metern = 250 kr, 1 pkt 70 mm isolering = 332 kr, så väggen kostar under tusenlappen.

Jag kan ju inte sitte och tycke en massa om hur mycket pengar det får kosta, men om ni har möjlighet att "flytta runt pengar inom studiobudgeten" är det nog vettigt att ändå köra på dubbelvägg.

Skall posta nån bild hur jag gjorde (eller gör, det är inte klart) mitt kontrollrum, med absorbenter etc 🙂

Annars ser det bra ut!

Ja, det är väldigt synd 🙂

Ja, det skulle va rutan där som fick gå isånnafall, men det skulle kännas väldigt sorgset :'(

Usb-kamera känns inte riktigt rätt det heller 🙂

Vad menar du med så länge?

Kan man fixa det vid ett senare tillfälle?

Jag vet inte riktigt hur proceduren går till..

Okej, hur skiljer sig de två 45 mm väggar(med luftspalt&gipsplattor) i förhållande till en 95 mm vägg(med gipsplattor)?

Hur är det med sidoväggarna i båda rummen? Kommer de sprida mycket vibrationer ifrån liverummet till kontrollrummet eftersom de förmodligen kommer bli 95 mm m. gipsplattor?

Lite sent kanske men...

Jag hade nog struntat i två rum om du nu har lite budget åtstramningar.

Man slipper klaustrofobi i två små rum. "Live" rummet tenderar till att bli förråd.

Och det lättare att prata med varandra när man är i ett och samma rum.

Dessutom så slipper man springet, "Får jag lyssna" och så kommer folk in i kontrollrummet.

Med ett rum så är det bara att flippa på monitorerna. Alla är ju i samma rum!

Ibland känns det som att folk bygger två rum bara för att man skall få känslan av en riktig studio vilket i praktiken bara bygger en massa hinder för kreativ verksamhet. När jag la sång sist så gjorde jag det i kontrollrummet bara för att jag behövde mycket coaching.

Och vill du ha två rum kan du bygga det när du får pengar. Bättre lägga pengar och göra ett rum ordentligt än att göra två halvdant.

Dessutom så är det i "kontrollrummet" som folk häckar så det skall vara störst om man nu skall ha två rum.

Så för mig så känns uppdelningen kontrollrum/inspelningsrum lite 1900 tal 🙂

Nejnej, absolut inte försent. Byggandet har inte ens börjat 🙂

Problemet är att jag kommer spela in gitarrförstärkare.

Klaustrofobi är inget problem för mig 🙂

Jag tror ändå jag vill ha ett kontrollrum och ett inspelningsrum.

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

åååh kej

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella väggar och ett lutat tak.

Ja, inte bara tidiga reflexer utan stående frekvenser och flutter minskas.

* Sheet rock(Antar att det är gips) är duglig på att isolera ljud utåt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur många lager du använder däremot får högra TL värde på väggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bättre isolering.

* Någon form av längd vill man ha på kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar längs längden på rummet minskar de tidiga reflektionerna.

Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och få ett balanserat ljud.

* Liverum mindre än 42,5 m2 är bäst att undvika.

löjligaste jag hört, ett liverum är så stort som det behövs, finns självklart förhållanden längd/bredd/höjd som är att föredra men du vill förmodligen ha ett så stort rum som möjligt.

Stämmer dessa? och finns det någonting mer vi bör tänka på?

Hur ska vi göra med fönstret mellan? Har läst att dubbla oparallella fönster är att föredra. Varför då?

Ja, oparalella rutor i laminerat glas av varierad tjocklek för att än en gång inte agera som en resonator, att rutorna är vinklade gör att det inte blir en parallell yta som reflekterar ljudet.

Jag har läst någonting om luftspalter i väggar, är det till fördel eller nackdel?

Det är ett MÅSTE! Luftspalten agerar "fjäder" i din väggkonstruktion, om väggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefär som när du knackar på en dörr.

Är gips det bästa materialet att ha på väggarna i min situation?

gips är det enda alternativet, förhållandesvis billigt för den massa du får.

Hur kommer man billigast undan?

Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 så kommer du närmare sanningen.

a

Link to comment
Dela på andra sajter

åååh kej

* Early reflections kan minskas genom att ha oparallella väggar och ett lutat tak.

Ja, inte bara tidiga reflexer utan stående frekvenser och flutter minskas.

Okej, det visste jag dock redan 🙂

* Sheet rock(Antar att det är gips) är duglig på att isolera ljud utåt ur studion och ju fler/tjockare lager desto fler/större reflektioner.

Sheetrock = gips och nej reflektionerna har inget med hur många lager du använder däremot får högra TL värde på väggarna ju högre densitet de har dvs. desto fler lager ju bättre isolering.

Okej, TL värde står för? 🙂

* Någon form av längd vill man ha på kontrollrummet, eftersom monitorer som pekar längs längden på rummet minskar de tidiga reflektionerna.

Ett kontrollrum ska i motsats till liverum vara symmetriskt för att man ska kunna akustikbehandla och få ett balanserat ljud.

Okej, det har jag också förstått 🙂

* Liverum mindre än 42,5 m2 är bäst att undvika.

löjligaste jag hört, ett liverum är så stort som det behövs, finns självklart förhållanden längd/bredd/höjd som är att föredra men du vill förmodligen ha ett så stort rum som möjligt.

Okej, tack för att du klargjorde.

Det är ett MÅSTE! Luftspalten agerar "fjäder" i din väggkonstruktion, om väggarna skulle vara ihopkopplade skulle ljudet transporteras rakt igenom ungefär som när du knackar på en dörr.

Okej, antar att detta även gäller på sidoväggarna eller?

Just ljud utåt är inte ett sånt stort problem eftersom jag bor där jag inte stör någon. Däremot hade det varit lite skönt att kunna "cranka" förstärkaren lite på kvällstid, även om det nog är önsketankar utan en bunker. 😉

Är gips det bästa materialet att ha på väggarna i min situation?

gips är det enda alternativet, förhållandesvis billigt för den massa du får.

Och, tack för att du klargjorde även det. Är inte så specielt kunnig inom just isolering osv som ni kanske märker 😛

Genom att inte bygga över huvud taget: de flesta gör en budget för hur mycket det kommer att kosta, multiplicera den med 2 så kommer du närmare sanningen.

Okej, men denna ska mest byggas för att jag ska ha någonstans att vara o spela musik. Kommer mest spela in sång, elgitarr och kanske akustisk gitarr.

Men jag antar att just ett sådant litet rum är inte något man vill ha till akustisk gitarr eller har jag läst fel?

Jag har nu även gjort en liten sketch på ett större rum med ett 4,4 kvadratmeter.

studio2ny1.jpg

Eller

studio2zh8.jpg

Vilken tror ni skulle passa mig bäst?

Jag har inte bestämt än riktigt om väggarna ska luta eller inte.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kan köra med raka väggar så länge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istället, som drloop va inne på. Då kunde du bygga en liten ISObox där du kan stå och kräma på gitarren så mycket du vill, lägga på sång etc.

Dessutom kan du få rummet så stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter från väggar och därmed minska problem med basåtergivning i hörn etc.

Så alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slänga upp väggen, och sen när det finns mer pengar bygger du innervägger etc i det lilla rummet. Då¨har du ett ställe att ösa på :=)

Link to comment
Dela på andra sajter

TL = Transmission Loss ett värde för att mäta isoleringens effekt.

Och ja alla väggar ska byggas med luftspalt, även ytterväggar.

För övrigt är det ju inte dyrare att bygga en vinklad vägg som en rak.

Fundera på vad du vill ha studion till, hur många ska få plats samtidigt, vill du separera de du spelar in?

Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska överväga att ha ett större kontrollrum än inspelningsrum och satsa på ett mindre bås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kan köra med raka väggar så länge, givet din budget. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle göra ett enda rum istället, som drloop va inne på. Då kunde du bygga en liten ISObox där du kan stå och kräma på gitarren så mycket du vill, lägga på sång etc.

Okej, jag får helt enkelt snacka lite med pappa om detta.

Jo, det var egentligen det jag var lite inne på med den senaste skissen. Ett mindre rum som jag har plats till att dämpa och spela in sång och förstärkare.

Men tycker du ytan är för stor? Jag menar, för klaustrofobisk kanske den inte ska vara. 😄 Det är ju förmodligen inte bara jag som ska spela in ☺️

Dessutom kan du få rummet så stort att du kan dra monitorerna 1-1,5 meter från väggar och därmed minska problem med basåtergivning i hörn etc.

Hur menar du då? Att jag breddar hela rummet, eller ställer bordet i mitten på längden?

Så alternativ ett med ett "rum inuti det lilla rummet" skulle vara att föredra för dig tror jag? Du kan ju slänga upp väggen, och sen när det finns mer pengar bygger du innervägger etc i det lilla rummet. Då¨har du ett ställe att ösa på :=)

Jo, det har du rätt i. Men det känns lite som att det finns pengar just nu, och jag är inte så ekonomiskt strypt, bara jag inte tänker i jätte banor. 2x 95 mm reglar m. isolering + 6 gipsplattor skulle jag tro är nog enligt mig en jätte bana. Men det beror ju på hur mycket den kostar? Ev. skulle jag väll kunna pröjsa för några gipsplattor och en regel själv om jag vet hur mycket det skulle kosta. Några som har några prisförslag?

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

TL = Transmission Loss ett värde för att mäta isoleringens effekt.

Och ja alla väggar ska byggas med luftspalt, även ytterväggar.

För övrigt är det ju inte dyrare att bygga en vinklad vägg som en rak.

Fundera på vad du vill ha studion till, hur många ska få plats samtidigt, vill du separera de du spelar in?

Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska överväga att ha ett större kontrollrum än inspelningsrum och satsa på ett mindre bås.

Okej 🙂

Okej, det låter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i ytterväggarna?

Jag ska använda studion till att spela in akustisk gitarr, sång, elgitarr och ev. något annat litet instrument kanske + mixning.

Jag kan väll tycka att minst jag ska få plats 😄 Men kanske minst 3-4 personer ståendes. Fler är bara ett plus.

Spåren ska spelas in separat och är inte så mycket för körer o annat som jag antar står o sjunger samtidigt 🙂

Okej, min idé först var ju att ha någonstans där jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstärkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW.

Oj, tack för bilden andreasb! Är det en allmän skiss eller anpassad efter mina mått? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sådär i kontrollrummet. :S

Men om man jämnför oparallella väggar med att akustikbehandla bort stående vågar m.m, så är det väll klart billigare att ha oparallella väggar, right?

Link to comment
Dela på andra sajter

TL = Transmission Loss ett värde för att mäta isoleringens effekt.

Och ja alla väggar ska byggas med luftspalt, även ytterväggar.

För övrigt är det ju inte dyrare att bygga en vinklad vägg som en rak.

Fundera på vad du vill ha studion till, hur många ska få plats samtidigt, vill du separera de du spelar in?

Hur mycket tid spenderar du vid DAW/mixer? om det överstiger tiden du spenderar med ett instrument kanske du ska överväga att ha ett större kontrollrum än inspelningsrum och satsa på ett mindre bås.

Okej 🙂

Okej, det låter riktigt saftigt. Vad blir konsekvenserna av att jag inte bygger en luftspalt i ytterväggarna?

Jag ska använda studion till att spela in akustisk gitarr, sång, elgitarr och ev. något annat litet instrument kanske + mixning.

Jag kan väll tycka att minst jag ska få plats 😄 Men kanske minst 3-4 personer ståendes. Fler är bara ett plus.

Spåren ska spelas in separat och är inte så mycket för körer o annat som jag antar står o sjunger samtidigt 🙂

Okej, min idé först var ju att ha någonstans där jag kan sitta i kontrollrummet med monitorer, ha en uppmickad förstärkare i ett ljudisolerat rum som jag spelar in direkt i min DAW.

Oj, tack för bilden andreasb! Är det en allmän skiss eller anpassad efter mina mått? Ser riktigt dyrt ut dock att ha sådär i kontrollrummet. :S

Men om man jämnför oparallella väggar med att akustikbehandla bort stående vågar m.m, så är det väll klart billigare att ha oparallella väggar, right?

Om du inte är intresserad av att isolera så skiter du i luftspalt.

Bilden är måttanpassad efter dina mått; 6,4x3,4m

billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig".

gips, isolering och reglar kostar inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är intresserad av att isolera så skiter du i luftspalt.

Bilden är måttanpassad efter dina mått; 6,4x3,4m

billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig".

gips, isolering och reglar kostar inte mycket.

Okej, tack så mycket 😄

jag är fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar ytterväggarna, kommer det påverka ljuddämpningen mellan kontrollrummet och liverummet?

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är intresserad av att isolera så skiter du i luftspalt.

Bilden är måttanpassad efter dina mått; 6,4x3,4m

billigare och utrymmesbesparande med assymetri vs akustikbehndling (du slipper inte akustikbehandling men den behöver inte bara lika "saftig".

gips, isolering och reglar kostar inte mycket.

Okej, tack så mycket 😄

jag är fortfarande intresserad av, om jag inte isolerar ytterväggarna, kommer det påverka ljuddämpningen mellan kontrollrummet och liverummet?

MVH Daniel

Ja absolut, om kr och lr delar vägg så kommer du få stomljud som går rakt igenom. Låga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka på vägg/golv och lyssna i det andra rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut, om kr och lr delar vägg så kommer du få stomljud som går rakt igenom. Låga frekvenser och vibrationer tranporteras direkt, bara att knacka på vägg/golv och lyssna i det andra rummet.

Okej, det var ju absolut inte bra, men fortfarande ganska logiskt om man tänker på det.

Största faran med det är ju från kontrollrummet in till liverummet. Att om monitorerna skickar basfrekvenser in i ytterväggarna för att sedan höras i liverummet och komma in i micken.

Stor fara, eller oroar jag mig i onödan?

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du BEHÖVER ju inte lyssna i monitorer på full volym när folk lägger sång i rummet bredvid?

Är du bara att sätta på sig lurarna /Dra ner volymen. Sen när det är sjunget o gitarrat o trummat o whatever, då kan du mixa i kontrollrummet i din fina lyssning, på vilken volym du vill :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...