Jump to content
Annons

Dynacord Gigant


apan nils (oregistrerad)

Recommended Posts

apan nils (oregistrerad)

Dynacord Gigant

Jag skulle behöva lite hjälp med ett gammalt Dynacord Gigant

Det fungerar utmärkt på alla sätt, men det saknar full kraft.

Det skall ge 150 W men tycker att det bara ger en 25-50 w dvs inte så

"Hög" ljudnivå.

På baksidan finns det 2 oilka ställbara reglage, där man kan välja Ampere 4, 8 eller 16

Om man skall driva en 4 x 12" 8 A högtalare på ca. 100 W., hur skall man då ställa de här reglagen?

Som ni också ser på bilden så finns det överst till höger 4 utgångar för högtalare,. är det någon som är starkare ände andra?

Tänker på detta då jag just bara skall driva en högtalarlåda

7722_12.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
apan nils (oregistrerad)

kikade på säkringarna,. tänkte om det kunde bero på dem att det "lät mindre".

Det skall dels vara en 3 A T för 220 volt,. och det var rätt

Däremot så skulle det vara 2 stycken (som det står i beskrivningen) 2 x Anode : je 600 mA T där satt det istället

2 stycken 6 A T säkringar., Hade inga 600 hemma så jag satt i 2 st 400, vilket resulterade i att det blev helt tyst.

Vad beror detta på? kan det bero säkringarna att det låter mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en mixer/slutsteg i ett? Testa isf att köpa ett billigt slutsteg att driva högtalarna för det lär ju vara slut. Ser ju ut som ett museiföremål men kan säkert låta bra. SK "vintage with warm analogue feeling" 😄

Står det inget om ohmtal på förstärkaren eller eller högtalaren? Är det för högt ohmtal på högtalaren "stryper" den ljudet.

Är det tvärtom tex 16 ohm på förstärkaren och 4 på lådan kan slutsteget gå sönder. Det ska vara samma ohm på utgång och högtalare.

a

...öhh 😄 ....skål! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

apan nils (oregistrerad)

mm det är en mixer med slutsteg., Konstigt med slutsteget, då det ger ljud, men inte tillräckligt högt., Ljudet räcker ju till att driva en stereo. men däremot

inte till att använda som förstärkare i replokalen.,

jag ska köpa nya säkringar och hoppas på att det beror på dem.,

Det är riktigt bra ljud i maskinen så den vore toppen om man unde använda den

Link to comment
Dela på andra sajter

mm det är en mixer med slutsteg., Konstigt med slutsteget, då det ger ljud, men inte tillräckligt högt., Ljudet räcker ju till att driva en stereo. men däremot

inte till att använda som förstärkare i replokalen.,

jag ska köpa nya säkringar och hoppas på att det beror på dem.,

Det är riktigt bra ljud i maskinen så den vore toppen om man unde använda den

Nya säkringar hjälper nog inte... De är antingen hela, eller trasiga. Är de trasiga släpper de inte igenom nåt ljud alls.

Man kan kolla om en säkring är hel eller inte med hjälp av tex en gitarrförstärkare. Om man har en gitarrsladd ikopplad i förstärkaren (utan gitarr) och sätter fingret på telepluggens yttersta knopp så blir det ju ett rejält brum/surr i förstärkaren. Ta säkringen i ena änden, och håll den andra änden meo telepluggens "ytterknopp". Är säkringen hel brummar det lika som när man petar direkt på knoppen. Är den trasig kan det bli ett väldigt svagt surr, eller inget alls.

Vad har du för högtalare? Och hur är de kopplade inuti lådan?

Jag misstänker att ohm-talet på högtalaren inte stämmer med förstärkaren.

Eller också är det bara så att den där gamla förstärkaren inte ger mer effekt än så där.

Ni skulle ha haft tag på nån gammal dansbandsmusiker eller nåt, som har erfarenhet av sånt där gammalt grejs.

Edit:

Nu har jag lurat lite mer.... Misstänker att eftersom du har bara en högtalare blir motståndet (ohm-talet) för stort, då blir det för trögt för slutsteget.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

apan nils (oregistrerad)

Satte i rätt säkringar nu, och tyckte att jag fick ett klart mycket högre ljud i stärkaren,.

Men den kanske mår bättre av att man använder 2 utav högtalarutgångarna istället för bara 1?

Om jag till exempel har 4 x 12" element på 8 ohm skulle jag kunna koppla om dem så att det blir

2 x 12 + 2 x 12" ? och sedan sätta in en ingång till på högtalaren?

Skulle förstärkaren må bättre utav det?

klurigt det här, men det vore kul att kunna använda den till nått som sagt, då det är bra ljud i den,.

kanske kan man byta bort den annars då jag behöver en förstärkarbackup i replokalen. Finns det någon marknad för

såna här gamla dynacord PA´n?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ in förstärkaren samma som högtalaren.

Har du en låda med 4 x 8 Ohm så beror det på hur de är kopplade inuti.

Prova att koppla så här i lådan:

o-- 2 högtalare parallellt -- 2 högtalare parallellt --o

(Parallellt = "bredvid" varandra)

Ställ sen in förstärkaren på 8 ohm.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

apan nils (oregistrerad)

Om ni kikar på bilden så ser ni också 2 stycken vita plastbitar,. det är med dem man ändrar Ohm talet på stärkaren.,

8a 4a eller 16 ohm för respektive utgående kanal..

Som jag förstår det så ger stärkaren totalt 150 W

Men dessa 150 delas då på två kanaler?

Skulle man på något sätt kunna "brygga" förstärkaren genom att ändra på de här plastbitarna (Ohm-talet) Så att om man bara använder en

utgång får 150 rena watt?

jag är säkert ute och cyklar men hoppas nån här vet bättre än jag,.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...