Jump to content
Annons

Line 6 Pod 2.0


StratMusic

Recommended Posts

Hej, har funderat på att införskaffa mig en Line 6 Pod 2.0, för hemmabruk

och att lira i bandet med.

Jag har dock fått höra att Pod:en har en "långsam" övergång när den ska

formatera om ljudet in i boxen och ut i högtalarna, (vet inte riktigt hur det är men iallafall)

Några har sagt att det blir en viss fördröjning, man spelar ett ackord,

som hörs först några ögonblick senare...detta skulle ju isåfall vara väldigt irriterande.

Nån som har hört något liknande? Stämmer det?

Är verkligen sugen på den men allt förstörs ju om man inte kan spela i band med den.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Stratmusic.

Jag har själv en Pod 2.0 som jag använder till i stort sett allt jag gör hemma. Det du kallar för "långsam övergång" eller "fördröjning" (man använder ofta ordet "latency" i studiosammahang. Det betyder väl just fördröjning), finns i all utrustning där det sker AD/DA-omvandling, mer eller mindre. I nämnda pod ligger den på 3 ms tror jag.

Jag har inget problem med det, men jag kan "känna" en skillnad mor att lira med en vanlig förstärkare. Det är inte samma attack.

Om du är ny (?) när det gäller förstärkarsimulering, så kan jag nämna att POD finns i två senare generationer än 2.0; POD XT och POD X3. Sen finns det andra alternativ oxå🙁

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

fördröjning? nä där har du nog gått på en rövarhistoria... Nu äger jag Podxt pro själv och har inte provar 2.0 men jag har mycket svårt att tänka mig att ett så stort företag skulle släppa en produkt med en sådan "bugg"

Det är väl det första man ser till att fixa på en digitalstärkare, att DSP:n jobbar snabbt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä som vallhagen skriver är det latency även i en hårdvarupod. Dock väldigt kort! Men jag upplever samma

sak. Det känns annorlunda att spela på en POD mot en "riktig" stärkare. Har själv en POD 2 och en XT live och

har gjort runt sjuttio gig med XT:n ut i PA och till in ear som enda lyssning. Dynamiken är också sämre än på riktig

stärkare speciellt på högre toner. Sen finns det en massa fördelar med pod, både live o i studio. Men klart är att man

tappar en del av tightheten och attacken när man spelar, det är lite tråkigare att lira genom POD än en bra riktig stärkare.

Dock kan inte jag höra skillnad på POD o riktig stärkare när gitarren väl är inspelad o på plats i mixen.

Men visst kan en POD 2 funka i repan om du kan samsas med de andra medlemmarna om din monitorvolym..

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är goare att spela på en riktigt bra förstärkare än att spela genom en pod.

Men den riktigt bra stärkare kostar en 0:a mer än en pod. Det är som att säga att det är skönare att lira på en gibson än en epiphone.

Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en väldigt bra hemsida. www.line6.com där du kan se videor och höra ljudexempel

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
tappar en del av tightheten och attacken när man spelar, det är lite tråkigare att lira genom POD än en bra riktig stärkare.

Dock kan inte jag höra skillnad på POD o riktig stärkare när gitarren väl är inspelad o på plats i mixen.

Precis. Det är trots allt som är det viktiga vad det blir i slutändan. I en perfekt värld skulle man kunna micka upp en bra stärkare även hemma. Men eftersom det inte går är Pod och allt annat bra alternativ. 🙂 Hur många skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är goare att spela på en riktigt bra förstärkare än att spela genom en pod.

Men den riktigt bra stärkare kostar en 0:a mer än en pod. Det är som att säga att det är skönare att lira på en gibson än en epiphone.

Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en väldigt bra hemsida. www.line6.com där du kan se videor och höra ljudexempel

Nej det är inte som att säga att det är skönare att lira på en gibson än en epiphone. Mellan en POD o

en riktig stärkare finns en tidsskillnad som gör att det fungerar annorlunda. En epiphone

kan väl kännas nog så skön som en gibson, det handlar bara om gitarrernas setup.

En bra stärkare behöver inte alls kosta 10 gr mer än en pod - utan ungefär samma om man köper beggat.

Bara för att man köper en POD är man ju inte klar i replokalen. Vad skall man lyssna igenom? Lurar? Samma

sånganläggning som resten av bandet har.

Jag tycker det är ett bra tips med en floormodel om man skall använda den i repan, men en latency finns ju i den o det

var ju det killen frågade efter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall.

Du talar klokt :rolleyes: ... Mitt i småkritiken så ska man ju inte glömma att dessa PODar (och deras motsvarigheter av andra märken) är små tekniska underverk till riktigt billig peng, som gör det utmärkt möjligt att få till toppeninspelningar hemma.

En POD 2.0 borde man väl få bättre beg för 5-700 idag? Billigare än en kväll på krogen.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mätningar från line6 forumet så är det följande fördröjningar som gäller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 år sedan var latencyn högre och märkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stämma. Om jag minns rätt så motsvarar 3 ms ungerfär 1 meters avstånd från ljudkällan. Normalt har man väl 2-4 meter till sin vanliga förstärkare när man spelar vilket ger en latency på ca 6-12 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mätningar från line6 forumet så är det följande fördröjningar som gäller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 år sedan var latencyn högre och märkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stämma. Om jag minns rätt så motsvarar 3 ms ungerfär 1 meters avstånd från ljudkällan. Normalt har man väl 2-4 meter till sin vanliga förstärkare när man spelar vilket ger en latency på ca 6-12 ms.

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man

själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller

publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en

turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en

bra rörstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mätningar från line6 forumet så är det följande fördröjningar som gäller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 år sedan var latencyn högre och märkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stämma. Om jag minns rätt så motsvarar 3 ms ungerfär 1 meters avstånd från ljudkällan. Normalt har man väl 2-4 meter till sin vanliga förstärkare när man spelar vilket ger en latency på ca 6-12 ms.

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man

själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller

publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en

turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en

bra rörstärkare.

Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud färdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m på 3 ms (340 m/s). Står du 3 meter från din förstärkare har du alltså en latency på ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer än man får om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre än en meter från högtalarna).

Vore också intressant att veta vad det är för bra förstärkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mätningar från line6 forumet så är det följande fördröjningar som gäller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 år sedan var latencyn högre och märkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stämma. Om jag minns rätt så motsvarar 3 ms ungerfär 1 meters avstånd från ljudkällan. Normalt har man väl 2-4 meter till sin vanliga förstärkare när man spelar vilket ger en latency på ca 6-12 ms.

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man

själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller

publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en

turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en

bra rörstärkare.

Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud färdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m på 3 ms (340 m/s). Står du 3 meter från din förstärkare har du alltså en latency på ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer än man får om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre än en meter från högtalarna).

Vore också intressant att veta vad det är för bra förstärkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)?

'

Men då läser du mitt inlägg dåligt.. Jag skriver ju att jag själv inte HÖR någon skillnad när materialet väl är på plats, och att latencyn är så låg att det inte påverkar

hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om är Vallhagens påstående att man känner skillnad när man spelar genom en POD mot en stärkare.

För mig är det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken själv, POD 2 & två POD xt, har även vanliga analoga förstärkare som mickas upp och står fast

vid MIN upplevelse att jag kan känna skillnad i respons på mina vanliga stärkare mot mina POD:ar. Det må så vara förklarat med fysikens regler att detta är något omöjligt

och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, där detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD

känns och upplevs precis på samma sätt som en analog stärkare som är uppmickad, jag har fel och ber om ursäkt!

Jag påstod inte att man fick en bra beggad stärkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jämförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men

den jämförelsen kan jag hålla med om haltar då trådskaparen specifikt frågade om POD 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mätningar från line6 forumet så är det följande fördröjningar som gäller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 år sedan var latencyn högre och märkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stämma. Om jag minns rätt så motsvarar 3 ms ungerfär 1 meters avstånd från ljudkällan. Normalt har man väl 2-4 meter till sin vanliga förstärkare när man spelar vilket ger en latency på ca 6-12 ms.

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer än vad man gör med annan typ av förstärkare i alla fall. Däremot känner man

själv att POD en inte svarar som en riktig stärkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlägg. Tror inte medmusikanter eller

publik märker ett skit skillnad, men som gitarrist märker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

på mina analoga stärkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar själv och har relativt nyligen avslutat en

turne´ där jag bara spelade på POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag står för att jag märker skillnad på en POD o en vanlig stärkare när jag spelar på dem (inte när jag lyssnar på inspelningar eller om nån annan spelar på det) och tycker det är roligare att spela på en

bra rörstärkare.

Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud färdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m på 3 ms (340 m/s). Står du 3 meter från din förstärkare har du alltså en latency på ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer än man får om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre än en meter från högtalarna).

Vore också intressant att veta vad det är för bra förstärkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)?

'

Men då läser du mitt inlägg dåligt.. Jag skriver ju att jag själv inte HÖR någon skillnad när materialet väl är på plats, och att latencyn är så låg att det inte påverkar

hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om är Vallhagens påstående att man känner skillnad när man spelar genom en POD mot en stärkare.

För mig är det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken själv, POD 2 & två POD xt, har även vanliga analoga förstärkare som mickas upp och står fast

vid MIN upplevelse att jag kan känna skillnad i respons på mina vanliga stärkare mot mina POD:ar. Det må så vara förklarat med fysikens regler att detta är något omöjligt

och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, där detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD

känns och upplevs precis på samma sätt som en analog stärkare som är uppmickad, jag har fel och ber om ursäkt!

Jag påstod inte att man fick en bra beggad stärkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jämförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men

den jämförelsen kan jag hålla med om haltar då trådskaparen specifikt frågade om POD 2.

Det är inget nytt att folk inbillar sig skillnader på olika saker om dom tror att dom ska höra skillnader. Gitarrister hör definitivt till den skaran. Inom hifi-branschen finns det ju folk som tjänar grova pengar på det, genom att sälja elkablar för flera tusenkronor, eftersom det låter bättre med renare ström. Hur elen transporteras från kraftverket till vägguttaget talas det dock ganska tyst om... 😆

Högtalarkablar är ju ett annat speciellt ämne. Finns ju ganska dyra sådana. Men när man sen gör blindtester så kan lika gärna vanlig elkabel som utbända stålgalgar vinna på att dom "låter bäst" 🙂

För ytterligare underhållande läsning rekommenderas Svalander Audio AB Min favorit är nog CD-svarven som fasar ner kanterna på CD-skivor till 65 graders lutning, vilket sägs förbättra dynamiken på musiken! Fast tipset om att plocket ut magnetskivan från gamla 5.25" disketter för att lägga på CD-skivan är inte heller att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0.

När jag spelar på en vanlig stärkare (vilken som) är det en helt annan attack i ljudet. Känns som om stärkaren svarar snabbare på anslag och vibrato än vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ÄR ett latencyproblem??)

Det är svårt att få rätt feeling när ljudet inte svarar ens rörelser på korrekt sätt.

Kan det vara att POD 2:an har så pass mycket sämre dynamikkänslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi är många som upplever detta problem?

Annars är jag grymt nöjd med POD i övrigt. Så många möjligheter i en och samma burk, som faktiskt låter bra också! :-)

/Jokke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0.

När jag spelar på en vanlig stärkare (vilken som) är det en helt annan attack i ljudet. Känns som om stärkaren svarar snabbare på anslag och vibrato än vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ÄR ett latencyproblem??)

Det är svårt att få rätt feeling när ljudet inte svarar ens rörelser på korrekt sätt.

Kan det vara att POD 2:an har så pass mycket sämre dynamikkänslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi är många som upplever detta problem?

Annars är jag grymt nöjd med POD i övrigt. Så många möjligheter i en och samma burk, som faktiskt låter bra också! :-)

/Jokke

Som du ser enligt inläggen ovan så är det bara hjärnspöken och inbillning, detta är alltså ett "problem" som inte existerar

annat än i våra huvuden.. och i huvudet på ett rätt stort antal gitarrister förutom oss.

För att svara på din fråga så kommer du uppleva samma sak med en POD xt också.. kanske en aning mindre då den svarar lite bättre på dynamik

än POD tvåan.

I övrigt håller jag med, tycker också POD 2 låter bra och använder ett ljud ur den i stort sett varje dag i min hemstudio där jag även har två POD Xt

uppkoppade, likväl som två rörstärkare och en transistor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Som du ser enligt inläggen ovan så är det bara hjärnspöken och inbillning, detta är alltså ett "problem" som inte existerar

annat än i våra huvuden.. och i huvudet på ett rätt stort antal gitarrister förutom oss.

Hjärnspöken är väl att ta i. Åtminstone vid 6 ms latency på monitoreringen (+ antagligen lite till pga Amplitube-pluggen) är det (för mig) snorsvårt att sätta tajta sextondelar i snabbare musik. Jag börjar undermedvetet spela 'för tidigt' för att kompensera monitoreringsfördröjningen vilket leder till ett svajjigt tempo och förstås riktigt osynkat när delay-kompenseringen i DAWen korrigerar inspelningen för latency.

Detta kom jag på när jag försökte sätta två gitarrspår likadant och aldrig fick till det bra. Monitorerade istället via en metal zone-pedal och satte det nästan direkt.

Nu kanske POD'en inte har särskilt hög latency (knappast 6 ms iaf!) så i fallet med PODar är det möjligen hjärnspöken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...