Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har funderat pÄ att införskaffa mig en Line 6 Pod 2.0, för hemmabruk

och att lira i bandet med.

Jag har dock fÄtt höra att Pod:en har en "lÄngsam" övergÄng nÀr den ska

formatera om ljudet in i boxen och ut i högtalarna, (vet inte riktigt hur det Àr men iallafall)

NÄgra har sagt att det blir en viss fördröjning, man spelar ett ackord,

som hörs först nÄgra ögonblick senare...detta skulle ju isÄfall vara vÀldigt irriterande.

NÄn som har hört nÄgot liknande? StÀmmer det?

Är verkligen sugen pĂ„ den men allt förstörs ju om man inte kan spela i band med den.

Mvh Martin

Annons
Postat

kom precis hem frÄn en konsert dÀr Pod 2.0 anvÀndes. Funkade mycket bra och utan fördröjning.

Med om du ska köpa pod för att ha live borde du kolla in deras floormodeller. De Àr riktigt smidiga att ha live.

Postat

Hej Stratmusic.

Jag har sjÀlv en Pod 2.0 som jag anvÀnder till i stort sett allt jag gör hemma. Det du kallar för "lÄngsam övergÄng" eller "fördröjning" (man anvÀnder ofta ordet "latency" i studiosammahang. Det betyder vÀl just fördröjning), finns i all utrustning dÀr det sker AD/DA-omvandling, mer eller mindre. I nÀmnda pod ligger den pÄ 3 ms tror jag.

Jag har inget problem med det, men jag kan "kÀnna" en skillnad mor att lira med en vanlig förstÀrkare. Det Àr inte samma attack.

Om du Ă€r ny (?) nĂ€r det gĂ€ller förstĂ€rkarsimulering, sĂ„ kan jag nĂ€mna att POD finns i tvĂ„ senare generationer Ă€n 2.0; POD XT och POD X3. Sen finns det andra alternativ oxĂ„đŸ™

tjing

Postat

fördröjning? nÀ dÀr har du nog gÄtt pÄ en rövarhistoria... Nu Àger jag Podxt pro sjÀlv och har inte provar 2.0 men jag har mycket svÄrt att tÀnka mig att ett sÄ stort företag skulle slÀppa en produkt med en sÄdan "bugg"

Det Àr vÀl det första man ser till att fixa pÄ en digitalstÀrkare, att DSP:n jobbar snabbt...

Postat

NÀ som vallhagen skriver Àr det latency Àven i en hÄrdvarupod. Dock vÀldigt kort! Men jag upplever samma

sak. Det kÀnns annorlunda att spela pÄ en POD mot en "riktig" stÀrkare. Har sjÀlv en POD 2 och en XT live och

har gjort runt sjuttio gig med XT:n ut i PA och till in ear som enda lyssning. Dynamiken Àr ocksÄ sÀmre Àn pÄ riktig

stÀrkare speciellt pÄ högre toner. Sen finns det en massa fördelar med pod, bÄde live o i studio. Men klart Àr att man

tappar en del av tightheten och attacken nÀr man spelar, det Àr lite trÄkigare att lira genom POD Àn en bra riktig stÀrkare.

Dock kan inte jag höra skillnad pÄ POD o riktig stÀrkare nÀr gitarren vÀl Àr inspelad o pÄ plats i mixen.

Men visst kan en POD 2 funka i repan om du kan samsas med de andra medlemmarna om din monitorvolym..

Postat

Klart det Àr goare att spela pÄ en riktigt bra förstÀrkare Àn att spela genom en pod.

Men den riktigt bra stÀrkare kostar en 0:a mer Àn en pod. Det Àr som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone.

Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en vÀldigt bra hemsida. www.line6.com dÀr du kan se videor och höra ljudexempel

DieHard (oregistrerad)
Postat
tappar en del av tightheten och attacken nÀr man spelar, det Àr lite trÄkigare att lira genom POD Àn en bra riktig stÀrkare.

Dock kan inte jag höra skillnad pÄ POD o riktig stÀrkare nÀr gitarren vÀl Àr inspelad o pÄ plats i mixen.

Precis. Det Ă€r trots allt som Ă€r det viktiga vad det blir i slutĂ€ndan. I en perfekt vĂ€rld skulle man kunna micka upp en bra stĂ€rkare Ă€ven hemma. Men eftersom det inte gĂ„r Ă€r Pod och allt annat bra alternativ. 🙂 Hur mĂ„nga skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall.

Postat
Klart det Àr goare att spela pÄ en riktigt bra förstÀrkare Àn att spela genom en pod.

Men den riktigt bra stÀrkare kostar en 0:a mer Àn en pod. Det Àr som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone.

Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en vÀldigt bra hemsida. www.line6.com dÀr du kan se videor och höra ljudexempel

Nej det Àr inte som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone. Mellan en POD o

en riktig stÀrkare finns en tidsskillnad som gör att det fungerar annorlunda. En epiphone

kan vÀl kÀnnas nog sÄ skön som en gibson, det handlar bara om gitarrernas setup.

En bra stÀrkare behöver inte alls kosta 10 gr mer Àn en pod - utan ungefÀr samma om man köper beggat.

Bara för att man köper en POD Àr man ju inte klar i replokalen. Vad skall man lyssna igenom? Lurar? Samma

sÄnganlÀggning som resten av bandet har.

Jag tycker det Àr ett bra tips med en floormodel om man skall anvÀnda den i repan, men en latency finns ju i den o det

var ju det killen frÄgade efter..

Postat
Hur mÄnga skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall.

Du talar klokt :rolleyes: ... Mitt i smÄkritiken sÄ ska man ju inte glömma att dessa PODar (och deras motsvarigheter av andra mÀrken) Àr smÄ tekniska underverk till riktigt billig peng, som gör det utmÀrkt möjligt att fÄ till toppeninspelningar hemma.

En POD 2.0 borde man vÀl fÄ bÀttre beg för 5-700 idag? Billigare Àn en kvÀll pÄ krogen.

tjing

Postat

Enligt mÀtningar frÄn line6 forumet sÄ Àr det följande fördröjningar som gÀller:

http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653

Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency.

Pod XT har 2.4-2.8 ms latency.

I de första Pod modellerna för ca 10 Är sedan var latencyn högre och mÀrkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stÀmma. Om jag minns rÀtt sÄ motsvarar 3 ms ungerfÀr 1 meters avstÄnd frÄn ljudkÀllan. Normalt har man vÀl 2-4 meter till sin vanliga förstÀrkare nÀr man spelar vilket ger en latency pÄ ca 6-12 ms.

Postat
Enligt mÀtningar frÄn line6 forumet sÄ Àr det följande fördröjningar som gÀller:

I de första Pod modellerna för ca 10 Är sedan var latencyn högre och mÀrkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stÀmma. Om jag minns rÀtt sÄ motsvarar 3 ms ungerfÀr 1 meters avstÄnd frÄn ljudkÀllan. Normalt har man vÀl 2-4 meter till sin vanliga förstÀrkare nÀr man spelar vilket ger en latency pÄ ca 6-12 ms.

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Àn vad man gör med annan typ av förstÀrkare i alla fall. DÀremot kÀnner man

sjÀlv att POD en inte svarar som en riktig stÀrkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlÀgg. Tror inte medmusikanter eller

publik mÀrker ett skit skillnad, men som gitarrist mÀrker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

pÄ mina analoga stÀrkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjÀlv och har relativt nyligen avslutat en

turneŽ dÀr jag bara spelade pÄ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stÄr för att jag mÀrker skillnad pÄ en POD o en vanlig stÀrkare nÀr jag spelar pÄ dem (inte nÀr jag lyssnar pÄ inspelningar eller om nÄn annan spelar pÄ det) och tycker det Àr roligare att spela pÄ en

bra rörstÀrkare.

Postat (redigerat)

Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Àn vad man gör med annan typ av förstÀrkare i alla fall. DÀremot kÀnner man

sjÀlv att POD en inte svarar som en riktig stÀrkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlÀgg. Tror inte medmusikanter eller

publik mÀrker ett skit skillnad, men som gitarrist mÀrker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som

pÄ mina analoga stÀrkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjÀlv och har relativt nyligen avslutat en

turneŽ dÀr jag bara spelade pÄ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stÄr för att jag mÀrker skillnad pÄ en POD o en vanlig stÀrkare nÀr jag spelar pÄ dem (inte nÀr jag lyssnar pÄ inspelningar eller om nÄn annan spelar pÄ det) och tycker det Àr roligare att spela pÄ en

bra rörstÀrkare.

Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud fÀrdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m pÄ 3 ms (340 m/s). StÄr du 3 meter frÄn din förstÀrkare har du alltsÄ en latency pÄ ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer Àn man fÄr om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre Àn en meter frÄn högtalarna).

Vore ocksÄ intressant att veta vad det Àr för bra förstÀrkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)?

Redigerat av JJRockford
Postat

bra rörstÀrkare.

Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud fÀrdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m pÄ 3 ms (340 m/s). StÄr du 3 meter frÄn din förstÀrkare har du alltsÄ en latency pÄ ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer Àn man fÄr om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre Àn en meter frÄn högtalarna).

Vore ocksÄ intressant att veta vad det Àr för bra förstÀrkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)?

'

Men dĂ„ lĂ€ser du mitt inlĂ€gg dĂ„ligt.. Jag skriver ju att jag sjĂ€lv inte HÖR nĂ„gon skillnad nĂ€r materialet vĂ€l Ă€r pĂ„ plats, och att latencyn Ă€r sĂ„ lĂ„g att det inte pĂ„verkar

hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om Àr Vallhagens pÄstÄende att man kÀnner skillnad nÀr man spelar genom en POD mot en stÀrkare.

För mig Àr det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken sjÀlv, POD 2 & tvÄ POD xt, har Àven vanliga analoga förstÀrkare som mickas upp och stÄr fast

vid MIN upplevelse att jag kan kÀnna skillnad i respons pÄ mina vanliga stÀrkare mot mina POD:ar. Det mÄ sÄ vara förklarat med fysikens regler att detta Àr nÄgot omöjligt

och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, dÀr detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD

kÀnns och upplevs precis pÄ samma sÀtt som en analog stÀrkare som Àr uppmickad, jag har fel och ber om ursÀkt!

Jag pÄstod inte att man fick en bra beggad stÀrkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jÀmförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men

den jÀmförelsen kan jag hÄlla med om haltar dÄ trÄdskaparen specifikt frÄgade om POD 2.

Postat

bra rörstÀrkare.

'

Men dĂ„ lĂ€ser du mitt inlĂ€gg dĂ„ligt.. Jag skriver ju att jag sjĂ€lv inte HÖR nĂ„gon skillnad nĂ€r materialet vĂ€l Ă€r pĂ„ plats, och att latencyn Ă€r sĂ„ lĂ„g att det inte pĂ„verkar

hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om Àr Vallhagens pÄstÄende att man kÀnner skillnad nÀr man spelar genom en POD mot en stÀrkare.

För mig Àr det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken sjÀlv, POD 2 & tvÄ POD xt, har Àven vanliga analoga förstÀrkare som mickas upp och stÄr fast

vid MIN upplevelse att jag kan kÀnna skillnad i respons pÄ mina vanliga stÀrkare mot mina POD:ar. Det mÄ sÄ vara förklarat med fysikens regler att detta Àr nÄgot omöjligt

och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, dÀr detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD

kÀnns och upplevs precis pÄ samma sÀtt som en analog stÀrkare som Àr uppmickad, jag har fel och ber om ursÀkt!

Jag pÄstod inte att man fick en bra beggad stÀrkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jÀmförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men

den jÀmförelsen kan jag hÄlla med om haltar dÄ trÄdskaparen specifikt frÄgade om POD 2.

Det Ă€r inget nytt att folk inbillar sig skillnader pĂ„ olika saker om dom tror att dom ska höra skillnader. Gitarrister hör definitivt till den skaran. Inom hifi-branschen finns det ju folk som tjĂ€nar grova pengar pĂ„ det, genom att sĂ€lja elkablar för flera tusenkronor, eftersom det lĂ„ter bĂ€ttre med renare ström. Hur elen transporteras frĂ„n kraftverket till vĂ€gguttaget talas det dock ganska tyst om... 😆

Högtalarkablar Ă€r ju ett annat speciellt Ă€mne. Finns ju ganska dyra sĂ„dana. Men nĂ€r man sen gör blindtester sĂ„ kan lika gĂ€rna vanlig elkabel som utbĂ€nda stĂ„lgalgar vinna pĂ„ att dom "lĂ„ter bĂ€st" 🙂

För ytterligare underhÄllande lÀsning rekommenderas Svalander Audio AB Min favorit Àr nog CD-svarven som fasar ner kanterna pÄ CD-skivor till 65 graders lutning, vilket sÀgs förbÀttra dynamiken pÄ musiken! Fast tipset om att plocket ut magnetskivan frÄn gamla 5.25" disketter för att lÀgga pÄ CD-skivan Àr inte heller att leka med.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0.

NĂ€r jag spelar pĂ„ en vanlig stĂ€rkare (vilken som) Ă€r det en helt annan attack i ljudet. KĂ€nns som om stĂ€rkaren svarar snabbare pĂ„ anslag och vibrato Ă€n vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ÄR ett latencyproblem??)

Det Àr svÄrt att fÄ rÀtt feeling nÀr ljudet inte svarar ens rörelser pÄ korrekt sÀtt.

Kan det vara att POD 2:an har sÄ pass mycket sÀmre dynamikkÀnslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi Àr mÄnga som upplever detta problem?

Annars Àr jag grymt nöjd med POD i övrigt. SÄ mÄnga möjligheter i en och samma burk, som faktiskt lÄter bra ocksÄ! :-)

/Jokke

Postat
Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0.

NĂ€r jag spelar pĂ„ en vanlig stĂ€rkare (vilken som) Ă€r det en helt annan attack i ljudet. KĂ€nns som om stĂ€rkaren svarar snabbare pĂ„ anslag och vibrato Ă€n vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ÄR ett latencyproblem??)

Det Àr svÄrt att fÄ rÀtt feeling nÀr ljudet inte svarar ens rörelser pÄ korrekt sÀtt.

Kan det vara att POD 2:an har sÄ pass mycket sÀmre dynamikkÀnslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi Àr mÄnga som upplever detta problem?

Annars Àr jag grymt nöjd med POD i övrigt. SÄ mÄnga möjligheter i en och samma burk, som faktiskt lÄter bra ocksÄ! :-)

/Jokke

Som du ser enligt inlÀggen ovan sÄ Àr det bara hjÀrnspöken och inbillning, detta Àr alltsÄ ett "problem" som inte existerar

annat Àn i vÄra huvuden.. och i huvudet pÄ ett rÀtt stort antal gitarrister förutom oss.

För att svara pÄ din frÄga sÄ kommer du uppleva samma sak med en POD xt ocksÄ.. kanske en aning mindre dÄ den svarar lite bÀttre pÄ dynamik

Àn POD tvÄan.

I övrigt hÄller jag med, tycker ocksÄ POD 2 lÄter bra och anvÀnder ett ljud ur den i stort sett varje dag i min hemstudio dÀr jag Àven har tvÄ POD Xt

uppkoppade, likvÀl som tvÄ rörstÀrkare och en transistor.

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
Som du ser enligt inlÀggen ovan sÄ Àr det bara hjÀrnspöken och inbillning, detta Àr alltsÄ ett "problem" som inte existerar

annat Àn i vÄra huvuden.. och i huvudet pÄ ett rÀtt stort antal gitarrister förutom oss.

HjĂ€rnspöken Ă€r vĂ€l att ta i. Åtminstone vid 6 ms latency pĂ„ monitoreringen (+ antagligen lite till pga Amplitube-pluggen) Ă€r det (för mig) snorsvĂ„rt att sĂ€tta tajta sextondelar i snabbare musik. Jag börjar undermedvetet spela 'för tidigt' för att kompensera monitoreringsfördröjningen vilket leder till ett svajjigt tempo och förstĂ„s riktigt osynkat nĂ€r delay-kompenseringen i DAWen korrigerar inspelningen för latency.

Detta kom jag pÄ nÀr jag försökte sÀtta tvÄ gitarrspÄr likadant och aldrig fick till det bra. Monitorerade istÀllet via en metal zone-pedal och satte det nÀstan direkt.

Nu kanske POD'en inte har sÀrskilt hög latency (knappast 6 ms iaf!) sÄ i fallet med PODar Àr det möjligen hjÀrnspöken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.