StratMusic Postat 17 december 2008 Postat 17 december 2008 Hej, har funderat pĂ„ att införskaffa mig en Line 6 Pod 2.0, för hemmabruk och att lira i bandet med. Jag har dock fĂ„tt höra att Pod:en har en "lĂ„ngsam" övergĂ„ng nĂ€r den ska formatera om ljudet in i boxen och ut i högtalarna, (vet inte riktigt hur det Ă€r men iallafall) NĂ„gra har sagt att det blir en viss fördröjning, man spelar ett ackord, som hörs först nĂ„gra ögonblick senare...detta skulle ju isĂ„fall vara vĂ€ldigt irriterande. NĂ„n som har hört nĂ„got liknande? StĂ€mmer det? Ăr verkligen sugen pĂ„ den men allt förstörs ju om man inte kan spela i band med den. Mvh Martin
Thulesius Postat 17 december 2008 Postat 17 december 2008 kom precis hem frÄn en konsert dÀr Pod 2.0 anvÀndes. Funkade mycket bra och utan fördröjning. Med om du ska köpa pod för att ha live borde du kolla in deras floormodeller. De Àr riktigt smidiga att ha live.
Vallhagen Postat 17 december 2008 Postat 17 december 2008 Hej Stratmusic. Jag har sjĂ€lv en Pod 2.0 som jag anvĂ€nder till i stort sett allt jag gör hemma. Det du kallar för "lĂ„ngsam övergĂ„ng" eller "fördröjning" (man anvĂ€nder ofta ordet "latency" i studiosammahang. Det betyder vĂ€l just fördröjning), finns i all utrustning dĂ€r det sker AD/DA-omvandling, mer eller mindre. I nĂ€mnda pod ligger den pĂ„ 3 ms tror jag. Jag har inget problem med det, men jag kan "kĂ€nna" en skillnad mor att lira med en vanlig förstĂ€rkare. Det Ă€r inte samma attack. Om du Ă€r ny (?) nĂ€r det gĂ€ller förstĂ€rkarsimulering, sĂ„ kan jag nĂ€mna att POD finns i tvĂ„ senare generationer Ă€n 2.0; POD XT och POD X3. Sen finns det andra alternativ oxĂ„đ tjing
JJMusik Postat 17 december 2008 Postat 17 december 2008 fördröjning? nÀ dÀr har du nog gÄtt pÄ en rövarhistoria... Nu Àger jag Podxt pro sjÀlv och har inte provar 2.0 men jag har mycket svÄrt att tÀnka mig att ett sÄ stort företag skulle slÀppa en produkt med en sÄdan "bugg" Det Àr vÀl det första man ser till att fixa pÄ en digitalstÀrkare, att DSP:n jobbar snabbt...
favino Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 NÀ som vallhagen skriver Àr det latency Àven i en hÄrdvarupod. Dock vÀldigt kort! Men jag upplever samma sak. Det kÀnns annorlunda att spela pÄ en POD mot en "riktig" stÀrkare. Har sjÀlv en POD 2 och en XT live och har gjort runt sjuttio gig med XT:n ut i PA och till in ear som enda lyssning. Dynamiken Àr ocksÄ sÀmre Àn pÄ riktig stÀrkare speciellt pÄ högre toner. Sen finns det en massa fördelar med pod, bÄde live o i studio. Men klart Àr att man tappar en del av tightheten och attacken nÀr man spelar, det Àr lite trÄkigare att lira genom POD Àn en bra riktig stÀrkare. Dock kan inte jag höra skillnad pÄ POD o riktig stÀrkare nÀr gitarren vÀl Àr inspelad o pÄ plats i mixen. Men visst kan en POD 2 funka i repan om du kan samsas med de andra medlemmarna om din monitorvolym..
Thulesius Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 Klart det Àr goare att spela pÄ en riktigt bra förstÀrkare Àn att spela genom en pod. Men den riktigt bra stÀrkare kostar en 0:a mer Àn en pod. Det Àr som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone. Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en vÀldigt bra hemsida. www.line6.com dÀr du kan se videor och höra ljudexempel
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 tappar en del av tightheten och attacken nĂ€r man spelar, det Ă€r lite trĂ„kigare att lira genom POD Ă€n en bra riktig stĂ€rkare. Dock kan inte jag höra skillnad pĂ„ POD o riktig stĂ€rkare nĂ€r gitarren vĂ€l Ă€r inspelad o pĂ„ plats i mixen. Precis. Det Ă€r trots allt som Ă€r det viktiga vad det blir i slutĂ€ndan. I en perfekt vĂ€rld skulle man kunna micka upp en bra stĂ€rkare Ă€ven hemma. Men eftersom det inte gĂ„r Ă€r Pod och allt annat bra alternativ. đ Hur mĂ„nga skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall.
favino Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 Klart det Àr goare att spela pÄ en riktigt bra förstÀrkare Àn att spela genom en pod.Men den riktigt bra stÀrkare kostar en 0:a mer Àn en pod. Det Àr som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone. Som sagt kolla in deras floormodeller. Line 6 har en vÀldigt bra hemsida. www.line6.com dÀr du kan se videor och höra ljudexempel Nej det Àr inte som att sÀga att det Àr skönare att lira pÄ en gibson Àn en epiphone. Mellan en POD o en riktig stÀrkare finns en tidsskillnad som gör att det fungerar annorlunda. En epiphone kan vÀl kÀnnas nog sÄ skön som en gibson, det handlar bara om gitarrernas setup. En bra stÀrkare behöver inte alls kosta 10 gr mer Àn en pod - utan ungefÀr samma om man köper beggat. Bara för att man köper en POD Àr man ju inte klar i replokalen. Vad skall man lyssna igenom? Lurar? Samma sÄnganlÀggning som resten av bandet har. Jag tycker det Àr ett bra tips med en floormodel om man skall anvÀnda den i repan, men en latency finns ju i den o det var ju det killen frÄgade efter..
Vallhagen Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 Hur mÄnga skulle kunnat spela in gitarr, eller bas för den delen, om det inte vore för det. Inte jag i alla fall. Du talar klokt ... Mitt i smÄkritiken sÄ ska man ju inte glömma att dessa PODar (och deras motsvarigheter av andra mÀrken) Àr smÄ tekniska underverk till riktigt billig peng, som gör det utmÀrkt möjligt att fÄ till toppeninspelningar hemma. En POD 2.0 borde man vÀl fÄ bÀttre beg för 5-700 idag? Billigare Àn en kvÀll pÄ krogen. tjing
Magpie Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 Enligt mÀtningar frÄn line6 forumet sÄ Àr det följande fördröjningar som gÀller: http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653 Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency. Pod XT har 2.4-2.8 ms latency. I de första Pod modellerna för ca 10 Är sedan var latencyn högre och mÀrkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stÀmma. Om jag minns rÀtt sÄ motsvarar 3 ms ungerfÀr 1 meters avstÄnd frÄn ljudkÀllan. Normalt har man vÀl 2-4 meter till sin vanliga förstÀrkare nÀr man spelar vilket ger en latency pÄ ca 6-12 ms.
favino Postat 18 december 2008 Postat 18 december 2008 Enligt mÀtningar frÄn line6 forumet sÄ Àr det följande fördröjningar som gÀller: http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653 Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency. Pod XT har 2.4-2.8 ms latency. I de första Pod modellerna för ca 10 Är sedan var latencyn högre och mÀrkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stÀmma. Om jag minns rÀtt sÄ motsvarar 3 ms ungerfÀr 1 meters avstÄnd frÄn ljudkÀllan. Normalt har man vÀl 2-4 meter till sin vanliga förstÀrkare nÀr man spelar vilket ger en latency pÄ ca 6-12 ms. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Àn vad man gör med annan typ av förstÀrkare i alla fall. DÀremot kÀnner man sjÀlv att POD en inte svarar som en riktig stÀrkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlÀgg. Tror inte medmusikanter eller publik mÀrker ett skit skillnad, men som gitarrist mÀrker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som pÄ mina analoga stÀrkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjÀlv och har relativt nyligen avslutat en turneŽ dÀr jag bara spelade pÄ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stÄr för att jag mÀrker skillnad pÄ en POD o en vanlig stÀrkare nÀr jag spelar pÄ dem (inte nÀr jag lyssnar pÄ inspelningar eller om nÄn annan spelar pÄ det) och tycker det Àr roligare att spela pÄ en bra rörstÀrkare.
JJRockford Postat 22 december 2008 Postat 22 december 2008 (redigerat) Enligt mÀtningar frÄn line6 forumet sÄ Àr det följande fördröjningar som gÀller: http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653 Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency. Pod XT har 2.4-2.8 ms latency. I de första Pod modellerna för ca 10 Är sedan var latencyn högre och mÀrkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stÀmma. Om jag minns rÀtt sÄ motsvarar 3 ms ungerfÀr 1 meters avstÄnd frÄn ljudkÀllan. Normalt har man vÀl 2-4 meter till sin vanliga förstÀrkare nÀr man spelar vilket ger en latency pÄ ca 6-12 ms. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Àn vad man gör med annan typ av förstÀrkare i alla fall. DÀremot kÀnner man sjÀlv att POD en inte svarar som en riktig stÀrkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlÀgg. Tror inte medmusikanter eller publik mÀrker ett skit skillnad, men som gitarrist mÀrker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som pÄ mina analoga stÀrkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjÀlv och har relativt nyligen avslutat en turneŽ dÀr jag bara spelade pÄ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stÄr för att jag mÀrker skillnad pÄ en POD o en vanlig stÀrkare nÀr jag spelar pÄ dem (inte nÀr jag lyssnar pÄ inspelningar eller om nÄn annan spelar pÄ det) och tycker det Àr roligare att spela pÄ en bra rörstÀrkare. Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud fÀrdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m pÄ 3 ms (340 m/s). StÄr du 3 meter frÄn din förstÀrkare har du alltsÄ en latency pÄ ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer Àn man fÄr om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre Àn en meter frÄn högtalarna). Vore ocksÄ intressant att veta vad det Àr för bra förstÀrkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)? Redigerat 22 december 2008 av JJRockford
favino Postat 29 december 2008 Postat 29 december 2008 Enligt mĂ€tningar frĂ„n line6 forumet sĂ„ Ă€r det följande fördröjningar som gĂ€ller: http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653 Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency. Pod XT har 2.4-2.8 ms latency. I de första Pod modellerna för ca 10 Ă„r sedan var latencyn högre och mĂ€rkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stĂ€mma. Om jag minns rĂ€tt sĂ„ motsvarar 3 ms ungerfĂ€r 1 meters avstĂ„nd frĂ„n ljudkĂ€llan. Normalt har man vĂ€l 2-4 meter till sin vanliga förstĂ€rkare nĂ€r man spelar vilket ger en latency pĂ„ ca 6-12 ms. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Ă€n vad man gör med annan typ av förstĂ€rkare i alla fall. DĂ€remot kĂ€nner man sjĂ€lv att POD en inte svarar som en riktig stĂ€rkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlĂ€gg. Tror inte medmusikanter eller publik mĂ€rker ett skit skillnad, men som gitarrist mĂ€rker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som pĂ„ mina analoga stĂ€rkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjĂ€lv och har relativt nyligen avslutat en turneÂŽ dĂ€r jag bara spelade pĂ„ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stĂ„r för att jag mĂ€rker skillnad pĂ„ en POD o en vanlig stĂ€rkare nĂ€r jag spelar pĂ„ dem (inte nĂ€r jag lyssnar pĂ„ inspelningar eller om nĂ„n annan spelar pĂ„ det) och tycker det Ă€r roligare att spela pĂ„ en bra rörstĂ€rkare. Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud fĂ€rdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m pĂ„ 3 ms (340 m/s). StĂ„r du 3 meter frĂ„n din förstĂ€rkare har du alltsĂ„ en latency pĂ„ ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer Ă€n man fĂ„r om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre Ă€n en meter frĂ„n högtalarna). Vore ocksĂ„ intressant att veta vad det Ă€r för bra förstĂ€rkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)? ' Men dĂ„ lĂ€ser du mitt inlĂ€gg dĂ„ligt.. Jag skriver ju att jag sjĂ€lv inte HĂR nĂ„gon skillnad nĂ€r materialet vĂ€l Ă€r pĂ„ plats, och att latencyn Ă€r sĂ„ lĂ„g att det inte pĂ„verkar hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om Ă€r Vallhagens pĂ„stĂ„ende att man kĂ€nner skillnad nĂ€r man spelar genom en POD mot en stĂ€rkare. För mig Ă€r det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken sjĂ€lv, POD 2 & tvĂ„ POD xt, har Ă€ven vanliga analoga förstĂ€rkare som mickas upp och stĂ„r fast vid MIN upplevelse att jag kan kĂ€nna skillnad i respons pĂ„ mina vanliga stĂ€rkare mot mina POD:ar. Det mĂ„ sĂ„ vara förklarat med fysikens regler att detta Ă€r nĂ„got omöjligt och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, dĂ€r detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD kĂ€nns och upplevs precis pĂ„ samma sĂ€tt som en analog stĂ€rkare som Ă€r uppmickad, jag har fel och ber om ursĂ€kt! Jag pĂ„stod inte att man fick en bra beggad stĂ€rkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jĂ€mförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men den jĂ€mförelsen kan jag hĂ„lla med om haltar dĂ„ trĂ„dskaparen specifikt frĂ„gade om POD 2.
JJRockford Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Enligt mĂ€tningar frĂ„n line6 forumet sĂ„ Ă€r det följande fördröjningar som gĂ€ller: http://line6.com/support//thread.jspa?threadID=43653 Pod X3 har 1.2-1.8 ms latency. Pod XT har 2.4-2.8 ms latency. I de första Pod modellerna för ca 10 Ă„r sedan var latencyn högre och mĂ€rkbar, men att man skulle spela otajt med bara 2-3 ms latency idag kan inte stĂ€mma. Om jag minns rĂ€tt sĂ„ motsvarar 3 ms ungerfĂ€r 1 meters avstĂ„nd frĂ„n ljudkĂ€llan. Normalt har man vĂ€l 2-4 meter till sin vanliga förstĂ€rkare nĂ€r man spelar vilket ger en latency pĂ„ ca 6-12 ms. Nej, tror inte heller man spelar otight med en POD, inte mer Ă€n vad man gör med annan typ av förstĂ€rkare i alla fall. DĂ€remot kĂ€nner man sjĂ€lv att POD en inte svarar som en riktig stĂ€rkare, den svarar inte lika tight menar jag med mitt tidigare inlĂ€gg. Tror inte medmusikanter eller publik mĂ€rker ett skit skillnad, men som gitarrist mĂ€rker man ( i alla fall jag ) skillnad. Jag upplever tydligt att ljudet inte svarar lika snabbt som pĂ„ mina analoga stĂ€rkare. Jag kan leva med det, POD:en har andra fördelar. Jag har tre poddar sjĂ€lv och har relativt nyligen avslutat en turneÂŽ dĂ€r jag bara spelade pĂ„ POD, det fungerade bra. Men en skillnad finns och jag stĂ„r för att jag mĂ€rker skillnad pĂ„ en POD o en vanlig stĂ€rkare nĂ€r jag spelar pĂ„ dem (inte nĂ€r jag lyssnar pĂ„ inspelningar eller om nĂ„n annan spelar pĂ„ det) och tycker det Ă€r roligare att spela pĂ„ en bra rörstĂ€rkare. Som sagt, det finns fysiska lagar. Ljud fĂ€rdas genom luft (vid normal temperatur och lufttryck) ca 1 m pĂ„ 3 ms (340 m/s). StĂ„r du 3 meter frĂ„n din förstĂ€rkare har du alltsĂ„ en latency pĂ„ ca 9 ms, vilket torde vara betydligt mer Ă€n man fĂ„r om man sitter hemma och spelar in (med POD, mindre Ă€n en meter frĂ„n högtalarna). Vore ocksĂ„ intressant att veta vad det Ă€r för bra förstĂ€rkare man kan köpa begagnat för samma pris som en begagnad POD 2.0 (d v s under tusenlappen)? ' Men dĂ„ lĂ€ser du mitt inlĂ€gg dĂ„ligt.. Jag skriver ju att jag sjĂ€lv inte HĂR nĂ„gon skillnad nĂ€r materialet vĂ€l Ă€r pĂ„ plats, och att latencyn Ă€r sĂ„ lĂ„g att det inte pĂ„verkar hur tight man upplever det i musiken. Det jag höll med om Ă€r Vallhagens pĂ„stĂ„ende att man kĂ€nner skillnad nĂ€r man spelar genom en POD mot en stĂ€rkare. För mig Ă€r det uppenbart, jag har dock inget emot POD, har tre stycken sjĂ€lv, POD 2 & tvĂ„ POD xt, har Ă€ven vanliga analoga förstĂ€rkare som mickas upp och stĂ„r fast vid MIN upplevelse att jag kan kĂ€nna skillnad i respons pĂ„ mina vanliga stĂ€rkare mot mina POD:ar. Det mĂ„ sĂ„ vara förklarat med fysikens regler att detta Ă€r nĂ„got omöjligt och att jag helt enkelt fantiserar i hop skillnaden, men jag och andra gitarrister (kolla diskant & ljudbojen, dĂ€r detta diskuterats tidigare) upplever detta. Men Fine! En POD kĂ€nns och upplevs precis pĂ„ samma sĂ€tt som en analog stĂ€rkare som Ă€r uppmickad, jag har fel och ber om ursĂ€kt! Jag pĂ„stod inte att man fick en bra beggad stĂ€rkare för samma pris som en Beggad POD 2, utan i jĂ€mförelse med en ny POD xt eller x3. D v s runt 4.000 kronor, men den jĂ€mförelsen kan jag hĂ„lla med om haltar dĂ„ trĂ„dskaparen specifikt frĂ„gade om POD 2. Det Ă€r inget nytt att folk inbillar sig skillnader pĂ„ olika saker om dom tror att dom ska höra skillnader. Gitarrister hör definitivt till den skaran. Inom hifi-branschen finns det ju folk som tjĂ€nar grova pengar pĂ„ det, genom att sĂ€lja elkablar för flera tusenkronor, eftersom det lĂ„ter bĂ€ttre med renare ström. Hur elen transporteras frĂ„n kraftverket till vĂ€gguttaget talas det dock ganska tyst om... đ Högtalarkablar Ă€r ju ett annat speciellt Ă€mne. Finns ju ganska dyra sĂ„dana. Men nĂ€r man sen gör blindtester sĂ„ kan lika gĂ€rna vanlig elkabel som utbĂ€nda stĂ„lgalgar vinna pĂ„ att dom "lĂ„ter bĂ€st" đ För ytterligare underhĂ„llande lĂ€sning rekommenderas Svalander Audio AB Min favorit Ă€r nog CD-svarven som fasar ner kanterna pĂ„ CD-skivor till 65 graders lutning, vilket sĂ€gs förbĂ€ttra dynamiken pĂ„ musiken! Fast tipset om att plocket ut magnetskivan frĂ„n gamla 5.25" disketter för att lĂ€gga pĂ„ CD-skivan Ă€r inte heller att leka med.
Jokke Postat 13 februari 2009 Postat 13 februari 2009 Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0. NĂ€r jag spelar pĂ„ en vanlig stĂ€rkare (vilken som) Ă€r det en helt annan attack i ljudet. KĂ€nns som om stĂ€rkaren svarar snabbare pĂ„ anslag och vibrato Ă€n vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ĂR ett latencyproblem??) Det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ rĂ€tt feeling nĂ€r ljudet inte svarar ens rörelser pĂ„ korrekt sĂ€tt. Kan det vara att POD 2:an har sĂ„ pass mycket sĂ€mre dynamikkĂ€nslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi Ă€r mĂ„nga som upplever detta problem? Annars Ă€r jag grymt nöjd med POD i övrigt. SĂ„ mĂ„nga möjligheter i en och samma burk, som faktiskt lĂ„ter bra ocksĂ„! :-) /Jokke
favino Postat 13 februari 2009 Postat 13 februari 2009 Jag kör live med en Atomic 112 + en POD 2.0. NĂ€r jag spelar pĂ„ en vanlig stĂ€rkare (vilken som) Ă€r det en helt annan attack i ljudet. KĂ€nns som om stĂ€rkaren svarar snabbare pĂ„ anslag och vibrato Ă€n vad POD 2:an gör. Ska testa nu med tex POD xt eller POD X3 för att se om latency-problemet försvinner (om det nu ens ĂR ett latencyproblem??) Det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ rĂ€tt feeling nĂ€r ljudet inte svarar ens rörelser pĂ„ korrekt sĂ€tt. Kan det vara att POD 2:an har sĂ„ pass mycket sĂ€mre dynamikkĂ€nslighet, kombinerat med hög latency, och att detta gör att vi Ă€r mĂ„nga som upplever detta problem? Annars Ă€r jag grymt nöjd med POD i övrigt. SĂ„ mĂ„nga möjligheter i en och samma burk, som faktiskt lĂ„ter bra ocksĂ„! :-) /Jokke Som du ser enligt inlĂ€ggen ovan sĂ„ Ă€r det bara hjĂ€rnspöken och inbillning, detta Ă€r alltsĂ„ ett "problem" som inte existerar annat Ă€n i vĂ„ra huvuden.. och i huvudet pĂ„ ett rĂ€tt stort antal gitarrister förutom oss. För att svara pĂ„ din frĂ„ga sĂ„ kommer du uppleva samma sak med en POD xt ocksĂ„.. kanske en aning mindre dĂ„ den svarar lite bĂ€ttre pĂ„ dynamik Ă€n POD tvĂ„an. I övrigt hĂ„ller jag med, tycker ocksĂ„ POD 2 lĂ„ter bra och anvĂ€nder ett ljud ur den i stort sett varje dag i min hemstudio dĂ€r jag Ă€ven har tvĂ„ POD Xt uppkoppade, likvĂ€l som tvĂ„ rörstĂ€rkare och en transistor.
AkeW Postat 14 april 2009 Postat 14 april 2009 Som du ser enligt inlÀggen ovan sÄ Àr det bara hjÀrnspöken och inbillning, detta Àr alltsÄ ett "problem" som inte existerar annat Àn i vÄra huvuden.. och i huvudet pÄ ett rÀtt stort antal gitarrister förutom oss. HjÀrnspöken Àr vÀl att ta i. à tminstone vid 6 ms latency pÄ monitoreringen (+ antagligen lite till pga Amplitube-pluggen) Àr det (för mig) snorsvÄrt att sÀtta tajta sextondelar i snabbare musik. Jag börjar undermedvetet spela 'för tidigt' för att kompensera monitoreringsfördröjningen vilket leder till ett svajjigt tempo och förstÄs riktigt osynkat nÀr delay-kompenseringen i DAWen korrigerar inspelningen för latency. Detta kom jag pÄ nÀr jag försökte sÀtta tvÄ gitarrspÄr likadant och aldrig fick till det bra. Monitorerade istÀllet via en metal zone-pedal och satte det nÀstan direkt. Nu kanske POD'en inte har sÀrskilt hög latency (knappast 6 ms iaf!) sÄ i fallet med PODar Àr det möjligen hjÀrnspöken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.