Jump to content
Annons

Duger laptopen?


albinsson

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter i funderingar på att investera i en Alesis Control Pad för att knacka in lite trummor tillsammans med EZdrummer och cubase.

Har en väl fungerande stationär dator som är den huvudsakliga arbetshästen för detta.

Men jag har en liten fundering på om det skulle gå använda min bärbara till att ha med vid eventuella live sammanhang. Alltså inte för inspelning eller dyligt utan bara för att spela upp "live" med control paden . Kommer det att fungera om man köper nåt hyggligt USB ljudkort? Eller kommer det att bli fördröjning som är ohållbar tror ni?

Nackdelen är väl att jag även måste in med cubase för att kunna utnyttja Ezdrummer

Datorn är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile V5535 Intel Celeron M 540 1.86GHz / 1024MB / 160GB med win XP....

Vore tacksam om nån ville spekulera lite i detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
det kan ju förekomma om du har mkt pluggar/spår osv.. beror helt enkelt på hur stort projekt det handlar om.. givetvis också vilket ljudkort du köper. Men mer ram hade nog inte skadat.. :rolleyes:

//Johan

Alltså, tanken var att endast köra trummor med control pad:en. Alltså Cubase med Ezdrummer laddad som Vst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag sitter i funderingar på att investera i en Alesis Control Pad för att knacka in lite trummor tillsammans med EZdrummer och cubase.

Har en väl fungerande stationär dator som är den huvudsakliga arbetshästen för detta.

Men jag har en liten fundering på om det skulle gå använda min bärbara till att ha med vid eventuella live sammanhang. Alltså inte för inspelning eller dyligt utan bara för att spela upp "live" med control paden . Kommer det att fungera om man köper nåt hyggligt USB ljudkort? Eller kommer det att bli fördröjning som är ohållbar tror ni?

Nackdelen är väl att jag även måste in med cubase för att kunna utnyttja Ezdrummer

Datorn är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile V5535 Intel Celeron M 540 1.86GHz / 1024MB / 160GB med win XP....

Vore tacksam om nån ville spekulera lite i detta

tjena, jag har en liknande dator, fast 2 gig ram(har uppgraderat), och jag kör control pad ihop med superior2. det funkar felfritt ihop med gitarr och sång. ez drummer kommer funkar finfint med 1 gig. vi brukar spela lite på fyllan, och det är perfekt att man smidigt kan ta med sig allt över allt.

jag använder m-audio fast track pro, och kör midi med paden. men den funkar ju med usb med. Jag körde med Fast track usb innan (billigt), och det funkade lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag sitter i funderingar på att investera i en Alesis Control Pad för att knacka in lite trummor tillsammans med EZdrummer och cubase.

Har en väl fungerande stationär dator som är den huvudsakliga arbetshästen för detta.

Men jag har en liten fundering på om det skulle gå använda min bärbara till att ha med vid eventuella live sammanhang. Alltså inte för inspelning eller dyligt utan bara för att spela upp "live" med control paden . Kommer det att fungera om man köper nåt hyggligt USB ljudkort? Eller kommer det att bli fördröjning som är ohållbar tror ni?

Nackdelen är väl att jag även måste in med cubase för att kunna utnyttja Ezdrummer

Datorn är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile V5535 Intel Celeron M 540 1.86GHz / 1024MB / 160GB med win XP....

Vore tacksam om nån ville spekulera lite i detta

tjena, jag har en liknande dator, fast 2 gig ram(har uppgraderat), och jag kör control pad ihop med superior2. det funkar felfritt ihop med gitarr och sång. ez drummer kommer funkar finfint med 1 gig. vi brukar spela lite på fyllan, och det är perfekt att man smidigt kan ta med sig allt över allt.

jag använder m-audio fast track pro, och kör midi med paden. men den funkar ju med usb med. Jag körde med Fast track usb innan (billigt), och det funkade lika bra.

Perfekt! Tack ska du ha. Precis vad jag ville höra! Jag är ju som sagt inte ute efter en ny dator utan vill bara veta om det går om det behövs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag sitter i funderingar på att investera i en Alesis Control Pad för att knacka in lite trummor tillsammans med EZdrummer och cubase.

Har en väl fungerande stationär dator som är den huvudsakliga arbetshästen för detta.

Men jag har en liten fundering på om det skulle gå använda min bärbara till att ha med vid eventuella live sammanhang. Alltså inte för inspelning eller dyligt utan bara för att spela upp "live" med control paden . Kommer det att fungera om man köper nåt hyggligt USB ljudkort? Eller kommer det att bli fördröjning som är ohållbar tror ni?

Nackdelen är väl att jag även måste in med cubase för att kunna utnyttja Ezdrummer

Datorn är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile V5535 Intel Celeron M 540 1.86GHz / 1024MB / 160GB med win XP....

Vore tacksam om nån ville spekulera lite i detta

tjena, jag har en liknande dator, fast 2 gig ram(har uppgraderat), och jag kör control pad ihop med superior2. det funkar felfritt ihop med gitarr och sång. ez drummer kommer funkar finfint med 1 gig. vi brukar spela lite på fyllan, och det är perfekt att man smidigt kan ta med sig allt över allt.

jag använder m-audio fast track pro, och kör midi med paden. men den funkar ju med usb med. Jag körde med Fast track usb innan (billigt), och det funkade lika bra.

Perfekt! Tack ska du ha. Precis vad jag ville höra! Jag är ju som sagt inte ute efter en ny dator utan vill bara veta om det går om det behövs!

jag vet, och det stör mig när ingen kan ge ett rakt svar, som jag vill ha när jag frågar en enkel fråga. lycka till, och hör av dig om du kommer på några hinder! //Chrille O

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte skaffa Cbase för att köra EZ drummer. Kolla igenom den här listan. Här hittar du bland annat värdprogram som hanterar VST-instrument som är gratis.

Stort tack till dig joachime!

Det ska jag ta och titta lite närmare på. Kanske man lätt hittar nått som inte är lika "tungt" som cubase

God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja!

Tänkte jag kunde avrunda tråden med att jag har skaffat en Control Pad och provkört.

Laddade hem ett freeware som heter Vsthost som man kunde ladda in vst pluggar i. I mitt fall Ezdrummer.

Det verkade funka bra med datorn i alla fall, den orkade driva de grejorna.

De problem jag har som kvarstår är dock latency relaterat. Inte så konstigt med ett internt ljudkort kanske. Så det blir nog till att knata ner och köpa nåt sånt där USB ljudkort.

Kan ändå kasta ur mig en fråga. Jag testade köra kagge och hi-hat med två simpla sustainpedaler. Kagge funkade, men jag kan inte öppna/stänga hi-hat med pedalen. den klickar bara som ett stängt slag. Kanske det är fel att ha en sustainopedal som hi-hat controller? Jag har sett en del antydningar på det i någon tidigare tråd men inte riktigt fått kläm på det hela....

tack för hjälpen

God Jul igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...