Jump to content
Annons

Riktigt dåligt gitarrljud


Kannan

Recommended Posts

Hejsan,

Äger en SM Shure 57 Mic och försöker spela in på datorn. Jag lyckas, men däremot låter det inspelade ljudet "ihåligt". Har spelat in ett klipp här väldig hastigt , så om någon har tid så kanske ni kan lyssna och kanske ge något tips på vad som "går fel".

Ska försöka ge lite info om vad jag har.

Shure SM 57

Ableton Live 7

Esp F 400 FM Gitarr(aktiva hum)

Placerat Shuren mot kanten av konen på själva högtalaren, ungefär 3mm från nätet(räcker det om jag säger så? 😉)

Fender Champion 30 DSP förstärkare.

Treble: 5

Mid: 7

Bass: 4

Jag har testat att skruva om på dessa men det "ihåliga" ljudet försvinner. Vill även säga att det är helt omixat, men det framgår säkert av det kassa ljudet 😉 Sist men inte minst har jag verkligen provat mig fram genom att flytta micken länge åt sidan(tyngre ljud), samt längre bort från nätet. Kan ju säkert bero på att min förstärkare inte är superduper men, man tycker ju att man ska kunna få bättre än såhär?

PS. bifogar en mp3 av ljudet i meddelandet,

Mvh,

Ihåligt.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan,

Äger en SM Shure 57 Mic och försöker spela in på datorn. Jag lyckas, men däremot låter det inspelade ljudet "ihåligt". Har spelat in ett klipp här väldig hastigt , så om någon har tid så kanske ni kan lyssna och kanske ge något tips på vad som "går fel".

Ska försöka ge lite info om vad jag har.

Shure SM 57

Ableton Live 7

Esp F 400 FM Gitarr(aktiva hum)

Placerat Shuren mot kanten av konen på själva högtalaren, ungefär 3mm från nätet(räcker det om jag säger så? 😉)

Fender Champion 30 DSP förstärkare.

Treble: 5

Mid: 7

Bass: 4

Jag har testat att skruva om på dessa men det "ihåliga" ljudet försvinner. Vill även säga att det är helt omixat, men det framgår säkert av det kassa ljudet 😉 Sist men inte minst har jag verkligen provat mig fram genom att flytta micken länge åt sidan(tyngre ljud), samt längre bort från nätet. Kan ju säkert bero på att min förstärkare inte är superduper men, man tycker ju att man ska kunna få bättre än såhär?

PS. bifogar en mp3 av ljudet i meddelandet,

Mvh,

Det renare ljudet var väl skapligt. På det distade ljudet skulle jag provat med full bas lite mer mid och mindre treble. Och mer master...

Och så skulle jag kastat bort emg-micksgitarren och skaffat en riktig fender

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Äger en SM Shure 57 Mic och försöker spela in på datorn. Jag lyckas, men däremot låter det inspelade ljudet "ihåligt". Har spelat in ett klipp här väldig hastigt , så om någon har tid så kanske ni kan lyssna och kanske ge något tips på vad som "går fel".

Ska försöka ge lite info om vad jag har.

Shure SM 57

Ableton Live 7

Esp F 400 FM Gitarr(aktiva hum)

Placerat Shuren mot kanten av konen på själva högtalaren, ungefär 3mm från nätet(räcker det om jag säger så? 😉)

Fender Champion 30 DSP förstärkare.

Treble: 5

Mid: 7

Bass: 4

Jag har testat att skruva om på dessa men det "ihåliga" ljudet försvinner. Vill även säga att det är helt omixat, men det framgår säkert av det kassa ljudet 😉 Sist men inte minst har jag verkligen provat mig fram genom att flytta micken länge åt sidan(tyngre ljud), samt längre bort från nätet. Kan ju säkert bero på att min förstärkare inte är superduper men, man tycker ju att man ska kunna få bättre än såhär?

PS. bifogar en mp3 av ljudet i meddelandet,

Mvh,

Det renare ljudet var väl skapligt. På det distade ljudet skulle jag provat med full bas lite mer mid och mindre treble. Och mer master...

Och så skulle jag kastat bort emg-micksgitarren och skaffat en riktig fender

Ber genast om ursäkt för att skrev elakt om emg. Kunde inte låta bli att knäppa mig lite. Jag har fått rykte om mig att vara "snäll" här på forumet. Det vill väl ingen vara? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät väl inte så tokigt. En bas på det där så har du ett schysst hårdrockssound. Jag tycker du gör rätt som testar en massa olika grejer och inställningar. Att hitta "sitt sound" går inte på på en dag och det förändras. Iaf för mig.

Mixtra på!

Edit: Lägger till följande: Dubba (spela in samma sak två ggr) och panorera vä/hö så blir det åxå fetare.

Redigerat av slejnard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lät väl inte så tokigt. En bas på det där så har du ett schysst hårdrockssound. Jag tycker du gör rätt som testar en massa olika grejer och inställningar. Att hitta "sitt sound" går inte på på en dag och det förändras. Iaf för mig.

Mixtra på!

Edit: Lägger till följande: Dubba (spela in samma sak två ggr) och panorera vä/hö så blir det åxå fetare.

Hejsan 😛

Jo dubbning har jag testat, jag tänkte dock om "grundljudet" inte var någe vidare så skulle dubbningen visserligen hjälpa men samtidigt inte rätta till det "ihåliga" i det 🙂 Tack för råden

Link to comment
Dela på andra sajter

instämmer med slejnard, dubbningen är viktigare än vad man tror. att man spelar in samma sak en gång till men inte spelar exakt likadant gör att det låter större och fetare (du ska naturligtvis spela riffet likadant men man kan aldrig spela så att ljudvågorna blir identiska 2ggr detta)

Så spela in samma riff på två spår och panorera gitarrerna 50/50 vä hö

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät väl inte så tokigt. En bas på det där så har du ett schysst hårdrockssound. Jag tycker du gör rätt som testar en massa olika grejer och inställningar. Att hitta "sitt sound" går inte på på en dag och det förändras. Iaf för mig.

Mixtra på!

Edit: Lägger till följande: Dubba (spela in samma sak två ggr) och panorera vä/hö så blir det åxå fetare.

Tänker man sig att man ska spela enbart gitarr utan dundrande bas och mullrande trummor runtikring kan det låta bättre att spela på stallmicken. Eller på mittläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät väl inte så tokigt. En bas på det där så har du ett schysst hårdrockssound. Jag tycker du gör rätt som testar en massa olika grejer och inställningar. Att hitta "sitt sound" går inte på på en dag och det förändras. Iaf för mig.

Mixtra på!

Edit: Lägger till följande: Dubba (spela in samma sak två ggr) och panorera vä/hö så blir det åxå fetare.

Tänker man sig att man ska spela enbart gitarr utan dundrande bas och mullrande trummor runtikring kan det låta bättre att spela på stallmicken. Eller på mittläget.

Ja precis då blir ju läget ett annat. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sist men inte minst har jag verkligen provat mig fram genom att flytta micken länge åt sidan(tyngre ljud), samt längre bort från nätet.

Testa även att vinkla micken om du inte redan gjort detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag tycker det inte låter såååå jättedåligt iaf, eller "ihåligt" (vad fan det nu menas med det?).

Men det kan definitivt bli bättre. Det distade ljudet låter inte bra.

Mina råd:

1. Flytta micken närmare, kör den ända mot nätet! Det låter som att du har den för långt ifrån nu och då tappar du kraft, bas och tyngd i ljudet. För jag tror inte du vill ha såhär tunt och mesigt ljud som du har nu?

Prova iaf, jag kan ha fel! 😉

2. Ratta om stärkaren. Är det rör eller transistor? (har inte koll på de där Fendrarna) Oavsett tycker jag du ska spela in på hög volym. Ingen spelar in feta gitarrer på sovrumsvolym, det går inte. Så upp med master/lead-volymer, du kan eventuellt behöva minska gainen också. Höj basen massor!

Tycker du fortfarande det låter lite tunt och ljust kan du prova att flytta micken lite längre ut (bort från mitten) men fortfarande emot nätet. Det ger ett mörkare ljud, men flyttar du för långt mot kanten på elementet tappar du all definition och det låter bara dovt.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...