Jump to content
Annons

Varför hittar jag inte 24 bitars exportering?


Knorrrr

Recommended Posts

När man ska exportera till WAV i FL så ser jag bara alternativen 16-Bit eller 32-Bit även fast det står i hjälpmenyn att man ska kunna exportera i 24-bit. Om jag vill skicka någonting på mastring i ett annat program så vill man ju helst skicka i 24-bit, eftersom 32 bitar inte stöds av andra program och 16 bitar...är sämre. Varför i helvete har de valt att använda sig av 32 bitar?! Hör man någon skillnad ens på 24 och 32? Dessutom antar jag att 32-bitars-ljud tar upp mer arbetsminne (och processorkraft?) när man arbetar med det. Förstår inte hur de tänkt där.

Jaja.. Åter till huvudfrågan: Hur gör man för att exportera i 24 bitar? Det bör ju gå iom att det nämns i manualen.

fridens liljor / Knorrrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När man ska exportera till WAV i FL så ser jag bara alternativen 16-Bit eller 32-Bit även fast det står i hjälpmenyn att man ska kunna exportera i 24-bit. Om jag vill skicka någonting på mastring i ett annat program så vill man ju helst skicka i 24-bit, eftersom 32 bitar inte stöds av andra program och 16 bitar...är sämre. Varför i helvete har de valt att använda sig av 32 bitar?! Hör man någon skillnad ens på 24 och 32? Dessutom antar jag att 32-bitars-ljud tar upp mer arbetsminne (och processorkraft?) när man arbetar med det. Förstår inte hur de tänkt där.

Jaja.. Åter till huvudfrågan: Hur gör man för att exportera i 24 bitar? Det bör ju gå iom att det nämns i manualen.

fridens liljor / Knorrrr

Nej man hör ingen skillnad mellan 24 & 32 bitars (däremot 16 & 32). Det är data bitar och i 32 bitars kan ljudet manipuleras fritt i digital form till skillnad ifrån 24 bitars. Bitarna har alltå att göra med förmågan att manipulera ljudet därför konverterar man till 32 när man tar in ljud i datorn annars skulle man inte kunna gör så mycket med ljudet?.

Att dom valt 16 & 32 är rättt logiskt eftersom 24 skulle omvandlas till 32 eller 16 per automatik eftersom datorn e uppbyggd så.

Alla program jag känner till stöder bara 16 & 32 det finns inge 24 bits stöd för det är helt onödigt.

När du lyssnar på ljudet är det troligt att det kommer i 16 eller 24 bitar beroende på ljudkort.

Är inte tvär säker men har för mig att det är åt det hållet

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej man hör ingen skillnad mellan 24 & 32 bitars (däremot 16 & 32). Det är data bitar och i 32 bitars kan ljudet manipuleras fritt i digital form till skillnad ifrån 24 bitars. Bitarna har alltå att göra med förmågan att manipulera ljudet därför konverterar man till 32 när man tar in ljud i datorn annars skulle man inte kunna gör så mycket med ljudet?.

Att dom valt 16 & 32 är rättt logiskt eftersom 24 skulle omvandlas till 32 eller 16 per automatik eftersom datorn e uppbyggd så.

Alla program jag känner till stöder bara 16 & 32 det finns inge 24 bits stöd för det är helt onödigt.

När du lyssnar på ljudet är det troligt att det kommer i 16 eller 24 bitar beroende på ljudkort.

Är inte tvär säker men har för mig att det är åt det hållet

Aha.. Det visste jag inte. Skulle dra över lite saker jag gjort i FL till Logic förra året när jag pluggade på SAE. Logic klarade inte av 32 bitar iaf.. Struntade i att kolla om det funkade med 32 bitar i Pro Tools (för att konvertera till 24 där) och åkte hem och exporterade ut allt i 16 bitar istället. Lite sämre. Men det var ju ingen monsterproduktion, så det fick duga.

Men när man kör 24bits-filer i t.ex. Logic så skalas det alltså ner till 16? Låter lite konstigt eftersom det då inte fyller någon funktion att exportera i 24 bit för att skicka till mastring. Känns som det finns en lucka i resonemanget.. Någon som kan bekräfta eller dementrera Perelius teori?

/Knorrrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen logik i att man bara ska kunna expotera som 32bit eller 16bit. Vad man sedan jobbar med internt i sitt DAW är en annan sak. De flesta program som jag stött på jobbar med 24bit. Men exempelvis så använder sig ju pro tools av 24bit:s filer. Men när du redigerar och mixar musiken så jobbar pro tools i 48bit fix point. Så internt kan du tjäna på mer bitar för effekterna osv. Men vid export ser jag ingen anledning att ha 32bit istället för 24, speciellt inte då man vet att 24bit fungerar hos alla, medan 32bit inte gör det.

Men det är ju bara min åsikt.

Till trådskaparen skulle jag säga att det lär gå att kunna expotera i 24 bit:s filer, och att det är att föredra med de anledningar jag sagt. 16 bit:s filer ska du inte skicka till mastringen om du inte är tvungen.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen logik i att man bara ska kunna expotera som 32bit eller 16bit. Vad man sedan jobbar med internt i sitt DAW är en annan sak. De flesta program som jag stött på jobbar med 24bit. Men exempelvis så använder sig ju pro tools av 24bit:s filer. Men när du redigerar och mixar musiken så jobbar pro tools i 48bit fix point. Så internt kan du tjäna på mer bitar för effekterna osv. Men vid export ser jag ingen anledning att ha 32bit istället för 24, speciellt inte då man vet att 24bit fungerar hos alla, medan 32bit inte gör det.

Men det är ju bara min åsikt.

Till trådskaparen skulle jag säga att det lär gå att kunna expotera i 24 bit:s filer, och att det är att föredra med de anledningar jag sagt. 16 bit:s filer ska du inte skicka till mastringen om du inte är tvungen.

MVH

Anders

Ligger väll något i det du skriver.

Kan man inte konvertera en exporterad 32 bits med annat program tilll 24 som man sen kan använda i något av dom programmen ni menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många program jobbar ju som sagt internt i 32 bitar. Därför är det helt naturligt att FL har med 32 bitar som ett av export-alternativen. Det går t.ex. alldeles utmärkt att importera 32-bitarsfiler från FL in i Sonar.

Men det går även att exportera som 24 bitar FL Studio! Är du säker på att du har senaste versionen?? I tidigare versioner vet jag att det bara fanns 16 och 32, men nu i v8 finns alla tre alternativen (kollade just för att vara säker!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.. 😐

Men det går även att exportera som 24 bitar FL Studio! Är du säker på att du har senaste versionen??

Jag har FL 8 och det är i den hjälpmenyn (När man trycker F1) som det står att det ska gå att exportera även i 24 bitar. Kanske fel på "export-fönstret" i min version.. :S Det finns bara två alternativ att välja mellan när man ska exportera Wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack för svaren.. ☺️
Men det går även att exportera som 24 bitar FL Studio! Är du säker på att du har senaste versionen??

Jag har FL 8 och det är i den hjälpmenyn (När man trycker F1) som det står att det ska gå att exportera även i 24 bitar. Kanske fel på "export-fönstret" i min version.. :S Det finns bara två alternativ att välja mellan när man ska exportera Wav.

Kan själv bara exportera i 16 & 32 har också FL 8

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt!

Jag tittade som sagt efter innan jag skrev förr inlägget, och jag kollade nu igen...

Och jag har bara "Fruityloops edition" också, så det kan inte va nån extragrej som bara finns i de dyraste paketen.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

32 bitar är bara slöseri med bitar. Tar disk prestanda.

24 bitars AD/DA är det som finns, alltså är det i nuläget ingen idé att jobba med 32 bitar.

Om du vill mixa i en studio så kom med 24 bitars filer. 32 bitar brukar sällan vara uppskattat.

Och nej 24 bitar skalas inte ned till 16 bitar i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt!

Jag tittade som sagt efter innan jag skrev förr inlägget, och jag kollade nu igen...

Och jag har bara "Fruityloops edition" också, så det kan inte va nån extragrej som bara finns i de dyraste paketen.

Jag har XXL producer edition...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...